PIT: ochronić pasażerów przed bankructwem linii lotniczych
Pasażerowie linii lotniczych nie są właściwie zabezpieczeni na wypadek niewypłacalności usługodawcy – przypomina Polska Izba Turystyki. Mechanizmy kontrolujące kondycję finansową przewoźników nie sprawdzają się. Według stowarzyszeń zrzeszających biura podróży potrzebne są zabezpieczenia finansowe na rzecz klientów.
Potrzebny jest nowy sposób, by chronić pasażerów lotniczych na wypadek upadłości przewoźników – twierdzi Polska Izba Turystyki. Przypomina, że rok 2017 był wyjątkowo obfity, jeżeli chodzi o bankructwo linii lotniczych.
Milion poszkodowanych
„Air Berlin, NIKI, Monarch – to najgłośniejsze przypadki. Liczby mówią same za siebie, ponad milion pasażerów zostało w sposób bezpośredni lub pośredni dotkniętych przez jedną z tych upadłości. Istnieje duża rozbieżność w ochronie praw pasażerów, w zależności od tego czy pasażer podróżuje w ramach pakietu turystycznego, czy też nie” – mówi Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki.
Jak przypomina PIT, jeśli klient podróżuje w ramach umowy o imprezę turystyczną, wtedy jest chroniony w każdym przypadku. Gdy bankrutuje przewoźnik, organizator turystyki odpowiada za tę sytuację przed klientem. Jeśli jednak klient kupuje tylko bilet lotniczy, przepisy nie przewidują żadnej ochrony.
„Większość pasażerów o tym po prostu nie wie. A że w dzisiejszym świecie kupienie biletu lotniczego jest kwestią kilku kliknięć, nie można ignorować tej luki w przepisach. ECTAA (Europejska Organizacja Związków Biur Podróży) od dawna domaga się stworzenia mechanizmu, który objąłby ochroną wszystkich pasażerów. W obliczu ostatnich upadłości, ECTAA postanowiła otworzyć na nowo tę debatę.” – komentuje Paweł Niewiadomski.
Wkrótce spotkanie z Komisarz UE
ECTAA, do której należy PIT, zwróciła się w tej sprawie do Komisarz odpowiedzialnej za Transport, Violety Bulc. Jak informuje prezes PIT, ten apel nie przeszedł bez echa, ponieważ spotkanie z jej gabinetem będzie miało miejsce w najbliższym czasie.
Zapytany o to, czy wprowadzeniu nowych zabezpieczeń nie przeciwstawi się silne lobby lotnicze, prezes PIT powiedział:
„Przewoźnicy znają od dawna nasze stanowisko w tej kwestii. Milion pasażerów to liczba, której żaden przewoźnik nie może zignorować. Sukces linii lotniczych zależy od pasażerów i linie to wiedzą. W obliczu tych licznych upadłości, linie lotnicze będą w dość trudnej sytuacji, by lobbować przeciwko takiemu mechanizmowi.”
Wadliwe rozwiązania
Obecnie nie sprawdzają się mechanizmy, które miały w teorii zagwarantować stabilność rynku lotniczego i chronić pasażerów przed skutkami niewypłacalności linii lotniczych. Chodzi o Rozporządzenie 1008/2008 w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty, które przewiduje możliwość dokonania oceny sytuacji finansowej przewoźnika przez organ wydający koncesje. W oparciu o tę ocenę, koncesja jest zawiesza lub cofana.
„Niestety, bardzo często organy te nie maja kompletnego obrazu całej sytuacji finansowej przewoźnika lub tez po prostu nie korzystają z tej możliwości. Z drugiej strony, jeżeli koncesja zostaje zawieszona i przewoźnik nie może latać, upadłość linii jest już przesądzona. Dlatego też mechanizm ten nie spełnia swojej roli” – wyjaśnia Paweł Niewiadomski.
Dobry moment na zmianę przepisów
Według stowarzyszeń branżowych, moment, w którym głośne upadłości uwydatniły skalę problemu, jest najlepszym, by podjąć działania w tej sprawie. Proponują więc rozwiązania podobne do tych, które wdrożono dla organizatorów turystyki.
ECTAA proponuje, aby zabezpieczenia te były obowiązkowe dla przewoźników, ich koszty miałyby być włączone w cenę biletu lotniczego. Stosowne regulacje powinny początkowo dotyczyć przewoźników z Unii Europejskiej, a następnie zostać poszerzone na linie spoza Wspólnoty. W ten sposób zabezpieczone zostałyby wszystkie bilety sprzedawane na terenie krajów członkowskich.
POWIĄZANE WPISY
20 grudnia 2024
Lotnisko Rzeszów-Jasionka zainwestuje ponad 50 mln zł w infrastrukturę i technologie
Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka pozyskał ponad 31 mln zł dofinansowania z funduszy…
0 Komentarzy2 Minuty
20 grudnia 2024
PPL i POT będą wspólnie promować polską kulturę i turystykę
PPLS.A. i POT podpisały porozumienie o wspólnej promocji Polski na arenie…
0 Komentarzy3 Minuty
20 grudnia 2024
Grupa eSky prezentuje aplikację eSky 3.0. Personalizowane oferty i elastyczne wyszukiwanie w jednym miejscu
Grupa eSky zaprezentowała zaktualizowaną wersję swojej aplikacji mobilnej eSky 3.0…
0 Komentarzy1 Minuty
18 grudnia 2024
Wizz Air rozszerza siatkę połączeń z Warszawy. Cztery nowe trasy w 2025 roku
Wizz Air ogłosił dalszy rozwój swojej bazy na warszawskim lotnisku Chopina. W czerwcu…
0 Komentarzy2 Minuty
17 grudnia 2024
Linie SAS wracają do Wrocławia. Loty do Kopenhagi w codziennej ofercie
Po kilkuletniej przerwie linie lotnicze SAS wracają do Portu Lotniczego we Wrocławiu,…
0 Komentarzy1 Minuty
17 grudnia 2024
Rekordowy listopad na lotnisku Rzeszów-Jasionka: ponad 76 tys. obsłużonych pasażerów
Lotnisko w podrzeszowskiej Jasionce obsłużyło w listopadzie ponad 76 tys. pasażerów, co…
0 Komentarzy2 Minuty
16 grudnia 2024
Michael Rousseau nowym przewodniczącym Rady Dyrektorów Generalnych Star Alliance
Michael Rousseau, prezes Air Canada, został nowym przewodniczącym Rady Dyrektorów…
0 Komentarzy2 Minuty
13 grudnia 2024
TAP Air Portugal uruchamia nowe połączenia do Los Angeles i Bostonu
TAP Air Portugal ogłosił nowe kierunki transatlantyckie, które wystartują w maju 2025…
0 Komentarzy2 Minuty
13 grudnia 2024
Lotnisko w Katowicach w listopadzie obsłużyło ponad 350 tys. pasażerów
Lotnisko w Katowicach zamknęło listopad z wynikiem ponad 351 tys. obsłużonych pasażerów.…
0 Komentarzy2 Minuty