PIT: podróżujmy z uczciwymi
Ostatnie przypadki oszukania turystów podróżujących do Chorwacji z nieuczciwymi organizatorami wypoczynku potwierdziły to, o czym branża turystyczna od dawna mówi a ostatnia kontrola NIK to potwierdziła – szara strefa w turystyce ma się dobrze. Tym razem skończyło się tylko na starcie czasu i pieniędzy, następnym razem może dojść do nieszczęścia. Polska Izba Turystyki opublikowała komunikat komentujący ostatnie wydarzenia.
Oto treść komunikatu:
Polska Izba Turystyki od dawna przekonuje, że prawdziwie profesjonalny wyjazd turystyczny może odbyć się tylko za pośrednictwem organizatora turystyki działającego w ramach określonych przez prawo. Prawdę tę potwierdziła niedawno Najwyższa Izba Kontroli w swoim raporcie na temat stanu turystyki młodzieżowej w Polsce.
Pragniemy podkreślić, że wyjazd do Chorwacji, w wyniku którego grupa została pozostawiona sama sobie bez zapewnionego transportu do Polski, nie odbywał się w ramach wyjazdu będącego imprezą turystyczną zorganizowaną przez zarejestrowane biuro podróży.
Po raz kolejny zaznaczamy konieczność wytężenia działań mających na celu likwidację tzw. szarej strefy w turystyce zorganizowanej. Oferty kierowane do polskich klientów przez różnego rodzaju podmioty podające się za organizatorów turystyki mogą bowiem narażać klientów na niebezpieczeństwo oraz straty finansowe.
Pod koniec lipca w Chorwacji miała miejsce właśnie tego typu sytuacja. Grupa 100 klientów (dwa autokary) udała się na wyjazd w ramach imprezy zorganizowanej niezgodnie ze standardami wymaganych ustawą o usługach turystycznych. Gdy turystom nie zapewniono transportu do Polski, zostali oni pozostawieni sami sobie i musieli zwrócić się o pomoc do władz konsularnych, a także pokryć dodatkowe koszty związane z zapewnieniem im noclegu i transportu. Sprawą zajmuje się już Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, prawdopodobnie zostanie ona też skierowana do prokuratury.
Zauważmy, że tego typu sytuacja nie mogłaby mieć miejsca, gdyby wyjazd odbywał się w ramach imprezy turystycznej, przeprowadzanej zgodnie z polskim prawem. Przypominamy, że komercyjne imprezy turystyczne mogą być realizowane wyłącznie przez organizatorów turystyki posiadających wpis do Rejestru Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych oraz stosowne zabezpieczenie w postaci gwarancji ubezpieczeniowej lub bankowej na wypadek niewypłacalności. Każdy podmiot spełniający tego typu wymogi i co za tym idzie, działający w zgodzie z polskim prawem, podlega nadzorowi Urzędu Marszałkowskiego właściwego dla siedziby firmy i widnieje w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystycznych i Pośredników Turystycznych.
W związku z tym, że działalność tzw. szarej strefy, czyli podmiotów działających poza wymienionymi powyżej przepisami prawa nasila się z roku na rok, Polska Izba Turystyki stanowczo apeluje o przyspieszenie działań mających na celu likwidację tego zjawiska. Nie pierwszy raz domagamy się od polskich organów Państwa, aby przyspieszyły kompleksową nowelizację ustawy o usługach turystycznych i uskuteczniły kontrolę nad nielegalną działalnością podmiotów podających się za organizatorów turystyki.
Uczulamy też po raz kolejny klientów, aby weryfikowali rzetelność podmiotów, które oferują im usługi turystyczne. Informacje o tym, czy organizator turystyki działa w zgodzie z polskim prawem są publicznie dostępne. Aby sprawdzić wiarygodność touroperatora, można zadzwonić do Urzędu Marszałkowskiego danego województwa, bądź zajrzeć do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych. Za każdym razem, gdy kupujemy wycieczkę, powinniśmy otrzymać potwierdzenie wpłaty oraz podpisać umowę o imprezę turystyczną.
POWIĄZANE WPISY
20 grudnia 2024
NKAR Travel & Tours ze Sri Lanki dołącza do Polhotrep
Polhotrep Travel Representation, firma specjalizująca się w reprezentacji DMC na polskim…
0 Komentarzy1 Minuty
19 grudnia 2024
Tydzień w Kolumbii z Rainbow do zdobycia podczas licytacji na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty
17 grudnia 2024
Nekera otworzyła sezon narciarski. Ponad 200 uczestników na „Ski Opening” w Dolomitach
Podczas „Ski Opening z Nekera” ponad 200 klientów i agentów świętowało zimowy początek na…
0 Komentarzy3 Minuty
13 grudnia 2024
Gotowy na Wakacje – łatwy i szybki kontakt z klientem
Szkolenia będą podzielone na dwie grupy: dla firm posiadających system rezerwacyjny…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2024
Wakacje.pl: pierwszy milion klientów w jednym roku
Po raz pierwszy w historii Wakacje.pl przekroczyły barierę miliona obsłużonych klientów w…
0 Komentarzy1 Minuta
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
4 grudnia 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych naprzemiennie rosną i maleją
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
2 grudnia 2024
Zmiany w sieci sprzedaży Itaki. Kacper Haluch dyrektorem, Michał Henicz jego zastępcą
Od 1 listopada 2024 roku Kacper Haluch objął stanowisko dyrektora sieci sprzedaży Itaki,…
0 Komentarzy1 Minuta
28 listopada 2024
Join Up bez prawidłowej gwarancji. Postępowanie w sprawie wykreślenia z rejestru
Urząd Marszałkowski województwa Mazowieckiego wszczął postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy6 Minuty