Polacy podczas zagranicznych wakacji zapłacą kartą, smartfonem lub smartwatchem

62 proc. Polaków kupując zagraniczne wakacje w biurze podróży zrobi to online. Trzy czwarte polskich turystów organizujących swój urlop samodzielnie kupi nocleg przez internet. 42 proc. urlopowiczów z Polski wyda na swoje zagraniczne wakacje od 400 do 800 euro na osobę – oto niektóre wyniki najnowszego badania Visa CEE Travel and Payment Intentions Study 2023, obejmującego osiem rynków Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polskę.
38 proc. ankietowanych Polaków planuje w tym roku urlop za granicą, a średnia długość wyjazdu wyniesie 8 dni. 44 proc. Polaków wyjeżdżających za granicę nie zakłada rezygnowania ze swoich planów urlopowych, nawet jeśli inflacja utrzyma się na wysokim poziomie, a koszty życia będą rosły. Jednak 55 proc. naszych rodaków planujących zagraniczne podróże poszuka w takim wypadku tańszych opcji noclegowych, a 54 proc. rozważy skrócenie wyjazdu.
Niemal 60 proc. Polaków twierdzi, że sytuacja międzynarodowa w regionie nie spowoduje zmiany ich zagranicznych planów wakacyjnych. Co trzeci deklaruje, że w tym roku w końcu wybierze się w podróż przesuniętą wcześniej z powodu pandemii Covid-19 – dotyczy to zwłaszcza najmłodszych respondentów.
Najczęściej wskazywane przez Polaków cele podróży to Włochy (24 proc.), Hiszpania (17 proc.) oraz Grecja i Chorwacja (po 14 proc.). Podczas zagranicznego urlopu Polacy zamierzają odpocząć, łącząc relaks ze zwiedzaniem. Jedynie co piąty planuje spędzić wakacje za granicą aktywnie, uprawiając sport i turystykę pieszą.
„Powrót do podróżowania – bez względu na to, czy to dłuższy wyjazd urlopowy czy wypad na weekend – sugeruje, że polscy konsumenci nabierają poczucia pewności. To może być pozytywnym impulsem dla lokalnych gospodarek i wielu branż, w tym sektora turystycznego” – komentuje Adrian Kurowski.
Płatność cyfrowa – szybko, wygodnie i bezpiecznie
Wg przeprowadzonego badania, obejmującego osiem rynków: Polskę, Czechy, Węgry, Rumunię, Bułgarię, Słowację, Słowenię i Chorwację, trzy czwarte osób wyjeżdżających na zagraniczne wakacje planuje płacić kartą, smartfonem lub smartwatchem. W Polsce będzie to 77% wyjeżdzających. Uczestnicy badania doceniają wygodę, bezpieczeństwo, postrzegane jako brak ryzyka utraty gotówki i szybkość wskazanych metod płatności.
Prawie połowa (49 roc.) polskich wczasowiczów zamierza używać za granicą tej samej karty płatniczej, co w kraju. Niektórzy turyści na wakacjach za granicą będą płacić inną kartą niż w kraju. To rozwiązanie jest najbardziej popularne wśród Rumunów (25 proc.), Polaków (24 proc.) i Węgrów (23 proc.). Spośród polskich respondentów, którzy na czas zagranicznej podróży zmieniają kartę, 57 proc. użyje takiej, która jest powiązana z ich kontem wielowalutowym. Trzy czwarte mieszkańców Europy Środkowo-Wschodniej, którzy planują zagraniczny urlop, jeszcze przed wyjazdem decyduje o sposobie płacenia podczas wakacji za granicą.
Wakacje kupujemy w internecie
Wraz z rozwojem e-commerce coraz chętniej kupujemy różnorodne produkty i usługi online. Za wakacje również płacimy przez internet. 91 proc. Polaków samodzielnie organizujących zagraniczny wyjazd co najmniej jedną usługę wakacyjną kupi online: 75 proc. zarezerwuje w ten sposób nocleg, 48 proc. opłaci transport, a 25 proc. wykupi bilety wstępu lub dodatkowe wycieczki. Ponad połowa kupujących te usługi w internecie zapłaci za nie kartą lub cyfrowym portfelem.
Badanie Visa pokazuje także, że 62 proc. spośród Polaków kupujących zorganizowane wakacje za granicą również zrobi to online, za pośrednictwem stron biur podróży lub platform agregujących oferty wielu touroperatorów. Prawie połowa tych wczasowiczów (48 proc.) zapłaci za swoje wakacje kartą lub cyfrowym portfelem. Zorganizowane wakacje najczęściej kupują online turyści z Chorwacji (78 proc. klientów biur podróży kupuje online), Słowacji (76 proc.) i Słowenii (74 proc.).
POWIĄZANE WPISY
19 grudnia 2025
Stworzono cyfrowe archiwum polskiej turystyki. Instytut Turystyki udostępnia 80 tys. zdigitalizowanych materiałów
Stowarzyszenie na Rzecz Badania, Rozwoju i Promocji Turystyki wraz z Instytutem Turystyki…
0 Komentarzy1 Minuty
19 grudnia 2025
CzechTourism Polska: Polacy coraz chętniej odwiedzają Czechy. Liczba pobytów wzrosła o 14,9 proc.
Rok 2025 przynosi zwiększoną aktywność polskich turystów w Czechach. Po trzech kwartałach…
0 Komentarzy2 Minuty
18 grudnia 2025
Itaka spotkała się z partnerami z całej Polski podczas Agent Night Arena
17 grudnia 2025 roku na Itaka Arenie w Opolu odbyło się wydarzenie Itaka Agent Night…
0 Komentarzy1 Minuty
18 grudnia 2025
Costa Cruises stawia na partnerów. Polskie biura podróży wśród nagrodzonych
Costa Cruises zorganizowała dwa wydarzenia skierowane do partnerów i przedstawicieli…
0 Komentarzy2 Minuty
18 grudnia 2025
eSky: Polacy planują podróże z wyprzedzeniem. Wzrost rezerwacji do USA i Meksyku
Dane z internetowego biura podróży eSky pokazują, że Polacy coraz częściej planują…
0 Komentarzy3 Minuty
18 grudnia 2025
GTS Poland uruchamia nowe zimowe połączenie z Warszawy do Monastyru
GTS Poland poszerza ofertę czarterów do Tunezji i od 25 grudnia 2025 roku uruchamia nowe…
0 Komentarzy2 Minuty
16 grudnia 2025
PLL LOT ogłaszają nabór do 4. edycji Konkursu na Najlepszą Pracę Dyplomową
PLL LOT zapraszają studentów do udziału w 4. edycji Konkursu na Najlepszą Pracę…
0 Komentarzy2 Minuty
16 grudnia 2025
Wystartował program Future Professionals dla młodych talentów branży MICE
Wystartował program mentoringowy Future Professionals dla młodych talentów branży MICE. W…
0 Komentarzy2 Minuty
16 grudnia 2025
Rankomat: Większość Polaków przywita Nowy Rok w domowym gronie
Większość Polaków planuje powitać Nowy Rok w domowym zaciszu – wynika z badania…
0 Komentarzy3 Minuty










