Politycy mają turystykę gdzieś
Za tydzień wybory do Sejmu i Senatu. Żaden z komitetów wyborczych nie odpowiedział nam na pytania o turystykę w programach. Z pięciu ugrupowań, które według wszystkich sondaży mają szansę znaleźć się w nowym Sejmie, tylko jedno – PIS – umieściło turystykę w swoim programie.
Oto turystyka w programach poszczególnych komitetów (kolejność wg list wyborczych):
PSL – Koalicja Polska: 28 stron – zero o turystyce
Komitet Wyborczy Prawo i Sprawiedliwość: 232 strony- 3 akapity o turystyce (osiągnięcia i cele)
Lewica Komitet Wyborczy Sojusz Lewicy Demokratycznej: 19 stron programu – zero o turystyce
Konfederacja Wolność i Niepodległość: 28 stron – zero o turystyce
Koalicja Obywatelska: 136 stron programu – zero o turystyce
Jeśli chodzi o zagadnienie turystyki w programie Prawa i Sprawiedliwości, to ugrupowanie rządzące od czterech lat, w pierwszym akapicie podkreśla rolę turystyki w gospodarce, w drugim chwali się osiągnięciami (akcją „Polska zobacz więcej – weekend za pół ceny” oraz wdrożeniem przepisów w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych), w trzecim – zapowiada rozwój Polskich Marek Turystycznych oraz przygotowanie projektu ustawy o systemie promocji turystycznej Polski, przygotowanie projektów: ustawy o szlakach turystycznych, ustawy o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych.
Nie wiemy kto wygra wybory, które ugrupowania znajdą się i w jakiej sile w Sejmie. Nie wiemy więc, kto będzie odpowiadał za turystykę, strategię turystyczną, promocję turystyczną w Polsce. Pamiętamy, że politycy wszystkich opcji przy okazji spotkań z przedstawicielami branży turystycznej entuzjastycznie powtarzają „turystyka daje 6 proc. do polskiego PKB”. Kiedy przyjdzie jednak do konkretnych działalna rzecz turystyki, następuje marazm.
A jak widać z tegorocznych programów, wszystko jest w nich ważne, tylko nie turystyka.
Pewnie w mniemaniu polityków, turystyka nie potrzebuje stworzenia przyjaznych warunków do rozwoju. Nawet PIS od ponad roku zamroziło prace nad wspomnianymi w swoim programie ustawami. Nie ma żadnego wytłumaczenia, czemu ich projekty nie zostały jeszcze opracowane, czemu ustawy nie zostały uchwalone. Jesteśmy przekonani, że po wyborach i mianowaniu nowego ministra sportu i turystyki, prace nad nowymi ustawami ruszą z kopyta i przed latem 2020 roku zostaną ukończone – będzie można odtrąbić sukces.
Wracając do naszych pytań, które jako redakcja portalu branżowego wysłaliśmy do komitetów wyborczych. Dlaczego nie otrzymaliśmy odpowiedzi?
Wersja nr 1: może były za trudne? Nie najlepiej jednak to świadczy o wiedzy przyszłych posłów i ministrów o ważnym sektorze gospodarki.
Wersja nr 2: partie tak naprawdę mają gdzieś turystykę i ludzi tej branży. W szeroko rozumianej branży turystycznej (biura podroży, hotelarstwo, przewoźnicy, przewodnicy, piloci, gastronomia, samorządy turystyczne, organizacje turystyczne odpowiedzialne za promocję) zatrudnione są setki tysięcy ludzi. Ale w odróżnieniu do lekarzy, górników, nauczycieli, pszczelarzy, rybaków, handlowców i innych, nie wyjdą na ulice i nie zablokują Warszawy żądając uchwalenia ustaw. Oni robią swoje i dawno przestali oglądać się na to robi MSiT.
Ale 13 października ich glosy mogą się liczyć. Czy naprawdę żadnej partii na głosach branży nie zależy?
Postanowiliśmy opublikować pytania skierowane do komitetów wyborczych. Każdy może ocenić stopień ich trudności. Deklarujemy także, że jeśli któryś z komitetów sie obudzi, nasze łamy są otwarte.
1. Czy mają Państwo plany dotyczące systemu wsparcia rozwoju turystyki w Polsce – na czym one polegają, z jakich źródeł będą finansowane?
2. Jakie problemy uważają Państwo za najważniejsze dla rozwoju turystyki w Polsce, jakie rozwiązania Państwo planują?
3. Czy w planach jest reforma systemu promocji turystycznej (POT-ROT-LOT) – w jakim kierunku będzie przebiegała, jakie są jej założenia?
4. Czy Państwa zdaniem należy wprowadzić opłatę turystyczną w Polsce i w jaki sposób?
5. Czy i w jaki sposób należy uregulować rynek krótkoterminowego najmu kwater prywatnych?
6. Czy w planach jest reforma systemu kategoryzacji obiektów noclegowych? Jeśli tak, to na czym miałaby polegać?
7. Czy zrewidowany zostanie system zabezpieczeń finansowych dla klientów biur podróży? Ze szczególnym uwzględnieniem kosztów tego systemu, ponoszonych przez przedsiębiorców oraz jego efektywności?
8. Czy mają Państwo pomysł na stworzenie w Polsce systemu badań ruchu turystycznego, który dawałby informacje na bieżąco?
9. Czy powinna być przywrócona regulacja zawodów pilota i przewodnika turystycznego? Jeśli tak, to w jaki sposób?
10. Czy dla podmiotów turystycznych powinien być uchwalony obowiązek zrzeszania w organizacjach branżowych?
POWIĄZANE WPISY
31 października 2024
Przerwa w czasie lotu w Warszawie? Poznaj atrakcje niedaleko Okęcia!
Warszawa to miasto, które warto poznać, nawet jeśli masz jedynie krótką przerwę między…
0 Komentarzy2 Minuty
24 października 2024
XV Forum Promocji Turystycznej: jak będzie wyglądała turystyka w Polsce za 30 lat?
Już tylko pięć dni dzieli nas od XV Forum Promocji Turystycznej. Jednym z punktów…
0 Komentarzy2 Minuty
21 października 2024
Jak skutecznie wytłumaczyć klientowi, że powinien kupić odpowiednie ubezpieczenie turystyczne?
Już 29 października 2024 r. podczas XV Forum Promocji Turystycznej odbędzie się dyskusja…
0 Komentarzy1 Minuty
18 października 2024
Miasto Stołeczne Warszawa − Partnerem XV Forum Promocji Turystycznej
Warszawa została oficjalnym Partnerem XV Forum Promocji Turystycznej, które odbędzie się…
0 Komentarzy2 Minuty
17 października 2024
Arche Fabryka Samolotów Mielno świętuje rok działalności
Na początku października Arche Fabryka Samolotów Mielno obchodził swoje pierwsze…
0 Komentarzy1 Minuty
17 października 2024
Turystyka dostępna dla osób z niepełnosprawnościami. Jak dostosować obiekty do potrzeb wszystkich?
Turystyka dostępna dla osób z niepełnosprawnościami to kolejny temat, który będzie…
0 Komentarzy2 Minuty
16 października 2024
O tym jak tworzyć kampanie, które przyciągają klientów porozmawiamy na XV Forum Promocji Turystycznej
Neuromarketing to metoda, która pozwala firmom lepiej zrozumieć decyzje konsumentów i…
0 Komentarzy2 Minuty
15 października 2024
Synergia kluczem do sukcesu. Jak Polska może zyskać na światowej mapie dzięki Convention Bureau?
W kontekście globalnej rywalizacji o uwagę turystów i organizatorów wydarzeń biznesowych,…
0 Komentarzy1 Minuty
14 października 2024
Pomorskie w gronie Partnerów XV Forum Promocji Turystycznej
XV Forum Promocji Turystycznej odbędzie się 29 października 2024 w Warszawie. Jednym z…
0 Komentarzy11 Minuty