Polski Bon Turystyczny: wykorzystano prawie 3 mld złotych

Mija kolejny rok funkcjonowania Polskiego Bonu Turystycznego. Przedłużony do końca marca 2023 roku program jeszcze tylko przez kilka najbliższych miesięcy będzie wspierał wyjazdowe budżety Polaków i branżę turystyczną. Blisko 80 proc. środków z programu zostało już wykorzystanych, a czasu pozostało niewiele.

Rok 2022 program Polski Bon Turystyczny kończy wynikiem 3 558 618 zrealizowanych przez beneficjentów płatności na kwotę 2 953 921 213 złotych. Ponad 30 proc. tej kwoty turyści wykorzystali w 2022 roku. Najwięcej środków pochodzących z płatności bonem trafiło do podmiotów turystycznych z województw: małopolskiego (625 mld zł), pomorskiego (519 mld zł) i zachodniopomorskiego (456 mld zł).

Nie ma w tym jednak nic zaskakującego, skoro przodujące w rankingu województwa mogą pochwalić się największą liczbą podmiotów turystycznych zarejestrowanych w bazie Polskiego Bonu Turystycznego i oferują łącznie blisko 16 tysięcy obiektów i atrakcji turystycznych.

Największe wzrosty aktywacji i wykorzystania Polskiego Bonu Turystycznego w 2022 roku obserwowane były tradycyjnie w okresie ferii, majówki i wakacji. Zimowy sezon 2021/2022 był szczególnie udany dla regionów górskich, które odwiedziło 5,8 miliona gości, z czego tylko 2,8 proc. stanowili goście zza granicy. Najliczniej odwiedzanymi zimą regionami były Małopolska oraz Dolny Śląsk. Od 17 stycznia do 28 lutego 2022 rok do przedsiębiorców turystycznych z tych regionów trafiła kwota 56,5 miliona złotych. W całej Polsce do końca lutego kwota płatności PBT wyniosła 2,1 miliarda zł.

„Ferie zimowe w 2022 roku okazały się być idealnym momentem do skorzystania z Polskiego Bonu Turystycznego i pozwoliły przedsiębiorcom złapać oddech po trudnych poprzednich miesiącach. Polska baza stworzona do uprawiania sportów zimowych oraz turystyki aktywnej zachęciły turystów do wybrania naszych gór i rozwijających się z każdym rokiem ośrodków sportów górskich, które mogą konkurować z tymi najbardziej znanymi w Europie. Wielu Polaków postanowiło opłacić bonem wypoczynek w gronie rodziny lub pobyty najmłodszych na obozach i zimowiskach. Pozytywne głosy napływały także z branży. Przedsiębiorcy wyraźnie odczuli korzyści z przyjmowania płatności bonem – kwota, jaka trafiła do nich podczas ostatnich ferii była ponad dwukrotnie wyższa niż w 2021 roku. Wierzę, że dzięki możliwości dalszego wsparcia wyjazdowych budżetów Polskim Bonem Turystycznym, sezon zimowy 2022/2023 i kolejne ferie będą równie udane zarówno dla beneficjentów, jak i przedsiębiorców turystycznych” – mówi wiceminister sportu i turystyki Andrzej Gut-Mostowy.

Na skutek wojny w Ukrainie wzrost liczby zagranicznych turystów w mijającym roku okazał się znacznie niższy od wcześniejszych prognoz. Branża wzorowo zareagowała na wydarzenia i aktywnie zaangażowała się w pomoc uchodźcom zapewniając im schronienie w swoich obiektach, jednak kolejny sezon upłynął głównie pod znakiem turystyki krajowej.

Dzięki przedłużeniu programu do końca września 2022 roku beneficjenci i przedsiębiorcy turystyczni zyskali możliwość jeszcze pełniejszego spożytkowania środków zabezpieczonych w ramach programu. Krajowi turyści nie zawiedli i w połowie czerwca, tuż przed rozpoczęciem wakacji zostało wykorzystanych 80 proc. z aktywnych bonów, a kwota płatności dla przedsiębiorców wzrosła do ponad 2,3 miliarda złotych.

Z zapytanych pod koniec maja 2022 roku przez Polską Organizację Turystyczną mieszkańców Polski aż 71 proc. zadeklarowało, że planuje spędzić wakacje w kraju, a ponad 37 proc. z nich zamierzało skorzystać w tym czasie z Polskiego Bonu Turystycznego. Tuż przed i podczas wakacji zauważalny był wyraźny wzrost aktywacji i wykorzystania bonu. Na przełomie lipca i sierpnia liczba aktywacji przekroczyła 3,7 miliona z 4,5 milionów wszystkich dostępnych w ramach programu świadczeń.

Chociaż lato zdominowane było przez wypoczynek nad morzem i w górach, statystyki wykorzystania bonu pokazują, że znacznie częściej turyści wybierali także mniej oczywiste kierunki, takie jak Dolny i Górny Śląsk, Mazowsze, Warmię i Mazury, Podkarpacie czy Wielkopolskę. W każdym letnim tygodniu aktywacji przybywało i nawet ci, którzy nie planowali dłuższych wakacyjnych wyjazdów wykorzystywali bon do płatności za kolonie, obozy, krótsze wycieczki bliżej domu czy wizyty z dziećmi w parkach rozrywki. Sezon wakacyjny został zamknięty liczbą 3,8 miliona aktywowanych bonów i 2,8 miliarda złotych na kontach przedsiębiorców turystycznych. Najwięcej środków trafiło do obiektów świadczących usługi hotelarskie i noclegowe (56,6 proc.) oraz organizatorów imprez turystycznych (35 proc.).

„Turyści są coraz bardziej świadomi tego, że Polska nie ogranicza się tylko do kilku najbardziej popularnych regionów. Nasi rodacy chętnie odkrywają nowe, mniej znane zakątki kraju, wzrasta też zainteresowanie krótkimi, lokalnymi podróżami. Podróżni coraz chętniej wybierają nieprzetarte jeszcze szlaki, nowe marki i produkty turystyczne i wpływają w ten sposób na rozwój krajowej oferty. Polski Bon Turystyczny spełnia swoją rolę nie tylko jako wsparcie rodzin i branży, ale także narzędzie popularyzujące poznawanie własnego kraju i stymulujące popyt na krajową, regionalną i lokalną turystykę” – mówi Anna Salamończyk-Mochel, wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej.

„Według najnowszych badań POT z września tego roku, od początku obowiązywania programu, tylko do 1 proc. obiektów turystycznych nie zawitali klienci z bonem. Z kolei dla 41 proc. z nich to właśnie bon turystyczny, był bodźcem motywującym do zorganizowania wypoczynku, a 1/3 krajowych turystów wybrała się z nim w miejsca dotychczas nieodwiedzane, często w swojej najbliższej okolicy. Klienci, którzy po raz pierwszy zdecydowali się na rodzinny wyjazd deklarują też, że skorzystają z tych ofert ponownie. Najaktywniej z Polskiego Bonu Turystycznego korzystali dotychczas mieszkańcy województwa śląskiego, wielkopolskiego, małopolskiego, kujawsko-pomorskiego i łódzkiego. Ostatnie trzy miesiące programu to czas, który pozwoli skorzystać z niego jeszcze większej liczbie beneficjentów a przedsiębiorcy mogą jeszcze zadbać o to, aby na zimowy wypoczynek wybrali właśnie ich obiekty” – dodaje Anna Salamończyk-Mochel.

Program Polski Bon Turystyczny trwa do 31 marca 2023 roku. Łącznie w całej Polsce do wykorzystania pozostaje około 393 miliony złotych w bonach, które mogą być wsparciem wyjazdowych budżetów podróżujących rodzin i przedsiębiorców turystycznych. Bonem można zapłacić za usługi hotelarskie, takie jak pobyt w hotelu, pensjonacie, campingu czy gospodarstwie agroturystycznym lub imprezy turystyczne, zimowiska czy jednodniowe wycieczki bez noclegu. Możliwe jest także opłacenie Polskim Bonem Turystycznym zaliczki na usługi turystyczne, które odbędą się w późniejszym terminie, np. przyszłoroczne wakacje.

„Przedłużenie terminu obowiązywania programu do 31 marca przyszłego roku jest dodatkowym wzmocnieniem ekonomicznym branży turystycznej, szczególnie sektora małych i średnich przedsiębiorstw, których sytuacja ekonomiczna nie powróciła do okresu sprzed restrykcji obowiązujących w okresie stanu epidemii i którym konflikt w Ukrainie dodatkowo utrudnił odbudowę ruchu turystycznego. Nadal jest grupa osób, która nie skorzystała z przysługującego im świadczenia lub nie wykorzystała w całości przysługujących środków i właśnie teraz chętnie dofinansuje w ten sposób rodzinny wypoczynek. Muszą jednak wiedzieć, że w najbliższej okolicy mają dostępną ofertę atrakcji, wycieczek lub zimowisk, z których mogą skorzystać wspierając bonem wyjazdowy budżet. Zachęcam do tworzenia specjalnych ofert i podejmowania współpracy pomiędzy samorządami, podmiotami turystycznymi i lokalnymi społecznościami, dzięki którym, w tych ostatnich miesiącach obowiązywania programu goście podróżujący z Polskim Bonem Turystycznym będą mogli skorzystać z lokalnej oferty i tym samym wesprzeć lokalną gospodarkę” – podsumowuje Andrzej Gut-Mostowy.

Aktywacja bonu odbywa się poprzez platformę PUE ZUS.

Wszystkie informacje dotyczące programu oraz mapa obiektów przyjmujących płatności Polskim Bonem Turystycznym są dostępne na stronie internetowej bonturystyczny.polska.travel

Polski Bon Turystyczny wspiera branżę w sezonie zimowym