Ponad 50-proc. wzrost, dominacja Egiptu. Fly.pl podsumował zimę

fly.pl Sezon Zima 2023/2024 dobiega końca. Z pierwszych podsumowań branży turystycznej wynika, że był to niezwykle udany czas dla biur podróży i agentów turystycznych. We Fly.pl wzrost ten sięgnął ponad 50 proc.

Polacy coraz chętniej decydują się na zagraniczne wyjazdy w czasie zimy. Paradoksalnie wśród ulubionych kierunków podróży królują jednak nie ośrodki narciarskie, a kraje, które kuszą słoneczną pogodą i wakacyjnymi temperaturami przez cały rok. Za ciepłymi kierunkami przemawiają także atrakcyjne ceny wczasów w zimie – o wiele niższe niż w trakcie lata. W sezonie Zima 2023/2024 można było zauważyć kilka ciekawych trendów.

Więcej rezerwacji, niższe ceny

Zima 2023/2024 okazała się bardzo udana dla branży turystycznej. Produkt, który zaoferowali touroperatorzy, był zdecydowanie szerszy niż w poprzednich latach. Wpływ na to miało m.in. pojawienie się na polskim rynku nowych brandów turystycznych. W ich ofercie znalazła się szeroka gama ciekawych wycieczek zagranicznych w atrakcyjnych cenach – zarówno do bliskich i popularnych kierunków, jak i dalekich, egzotycznych destynacji. Zwiększyła się więc konkurencyjność biur podróży, dzięki czemu klienci zyskali większy wybór wyjazdów w zdecydowanie niższych cenach.

Efekty tego widać w wynikach sprzedaży. Według danych Fly.pl w trakcie Zimy 2023/2024 odnotowano znaczący wzrost liczby zrealizowanych rezerwacji w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. We Fly.pl wzrost ten sięgnął aż 50,36 proc., co stanowi znakomity wynik. Większy popyt nie wpłynął jednak znacząco na strukturę rezerwacji – na zimowe wczasy równie chętnie co przed rokiem wyjeżdżały rodziny z dziećmi, pary i single.

Magnesem, który przyciągnął klientów do zimowej oferty Fly.pl, były wyjątkowo atrakcyjne ceny. Sprawiły one, że podróż za granicę stała się bardziej dostępna. a co za tym idzie – większa liczba osób mogła sobie na nią pozwolić. Średnia cena rezerwacji w porównaniu z Zimą 2022/2023 spadła o 14,23% – z 7146 zł na 6129 zł. To prawdopodobnie jeden z kluczowych czynników, który zachęcił Polaków do wyjazdów.


Kolejnym był oficjalny koniec pandemii i pełna swoboda podróżowania. Klienci, którzy w ostatnich latach unikali wyjazdów za granicę, wreszcie poczuli się w pełni bezpiecznie. Dla części z nich mogło być to motywacją do nadrabiania wycieczkowych zaległości.

Egipt niekwestionowanym królem zimowych wakacji

Na podstawie danych sprzedażowych Fly.pl można uznać, że polscy turyści zimą najchętniej udają się tam, gdzie jest ciepło. Królują jednak nie egzotyczne kraje, lecz te, do których można dostać się samolotem w zaledwie kilka godzin. Pierwsza piątka najpopularniejszych kierunków sezonu zimowego 2023/2024 pozostała taka sama jak w roku ubiegłym – są to Egipt, Malta, Cypr, Turcja i Hiszpania. Widoczne są jednak pewne zmiany co do udziałów każdej z tych destynacji.

Niekwestionowanym królem zimowych wyjazdów okazał się Egipt, którego udział w sprzedaży Fly.pl wyniósł ponad połowę wszystkich rezerwacji (51,14 proc.). Na ten świetny wynik mogła wpłynąć zarówno szeroka oferta wypoczynku w egipskich kurortach, takich jak Hurghada, Sharm El Sheikh czy Marsa Alam, jak i atrakcyjne ceny wycieczek. Konsekwencją dominacji Egiptu było zmniejszenie zainteresowania ofertą pozostałych topowych kierunków, z których największy spadek odnotował Cypr.

Zima to także czas wyjazdów do egzotycznych krajów. W sezonie 2023/2024 w ofercie touroperatorów poza dobrze znanymi kierunkami pojawiły się też nowe destynacje – Wenezuela i Brazylia. Największym zainteresowaniem w tej grupie kierunków cieszyły się ponownie Zjednoczone Emiraty Arabskie. Zaraz za nimi na podium znalazły się także Tanzania (Zanzibar) oraz Tajlandia. W porównaniu z sezonem zimowym 2022/2023 zmieniła się jedynie druga pozycja – wówczas zajęła je Dominikana.

Zimowe wakacje w dobrym standardzie

Polscy turyści stawiają na komfort i najchętniej wybierają hotele o bardzo dobrym standardzie. Widać więc, że cenią wygodę, profesjonalną obsługę oraz dostęp do różnorodnych rozrywek i udogodnień. Pod tym względem różnice między tegorocznym i zeszłorocznym sezonem zimowym nie są zbyt duże. W 2023/2024 na pobyt w hotelach 4- i 5-gwiazdkowych zdecydowało się aż 85 proc. klientów rezerwujących wyjazdy na Fly.pl (poprzednio było to 80 proc.). Zauważalny był też 9-procentowy wzrost zainteresowania obiektami 4-gwiazdkowymi.

All Inclusive wciąż na topie

Pragnienie komfortu i wygody przejawia się nie tylko w wyborze hoteli o dobrym standardzie, lecz także rodzaju wyżywienia Polacy najczęściej decydują się na wypoczynek w formule All Inclusive – zarówno w trakcie lata, jak i podczas zimowych wyjazdów. W sezonie Zima 2023/2024 na opcję „wszystko w cenie” zdecydowało się o 9 proc. turystów więcej niż w roku ubiegłym – wybrało ją aż 72% klientów Fly.pl. Spadło za to zainteresowanie wyżywieniem Half Board – o 6 proc.. Opcję Bed&Breakfast wybrało tyle samo podróżnych co przed rokiem.

Materiał partnera