Ponad milion turystów odwiedziło Kopalnię Soli w Wieliczce w 2022

fot. materiały prasowe

Prawie milion sto dwadzieścia tysięcy gości odwiedziło Kopalnię Soli „Wieliczka” w 2022 roku. To wynik lepszy o 61 proc. niż rok wcześniej i równocześnie jest to 60 proc. ruchu z rekordowego 2019.

Ruch turystyczny w wielickiej kopalni z każdym kolejnym rokiem się odbudowuje.

„Po dwóch latach dominacji ruchu krajowego coraz liczniej znów do nas przyjeżdżają obcokrajowcy. W 2022 roku zarysował się trend podróży „po sąsiedzku” – my to wyraźnie zauważyliśmy nie tylko na przykładzie gości z Niemiec, którzy zawsze byli u nas w pierwszej piątce, ale także Czechów, Litwinów, Słowaków. Cieszymy się, że odkrywają Polskę, a wraz z nią Wieliczkę, którą maja nierzadko w zasięgu weekendowego wyjazdu” – mówi Paweł Nowak, prezes zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” S.A.

179 krajów, jedna Wieliczka

W całym 2022 roku wielickie podziemia odwiedziło 1 119,3 tys. turystów ze 179 krajów, a proporcje kraj – zagranica wyniosły 56 proc. do 44 proc. (629,4 tys. turyści krajowi, 489,9 tys. turyści zagraniczni).  Zwiedzający z państw z pierwszej 20-tki agregują aż 87 proc. ruchu zagranicznego w Kopalni Soli „Wieliczka”.

„Pierwsze miejsca pod względem liczby przyjazdów zagranicznych w 2022 roku zajęły: Wielka Brytania, Francja, Niemcy, które wygenerowały 30 proc. ruchu gości z zagranicy. To kraje, na które zawsze mogliśmy liczyć. Wieliczka jest tam powszechnie znana, ceniona i chętnie pokazywana w mediach” – zapewnia Jan Ziobro, członek zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” wsparcie, spółki obsługującej ruch turystyczny.

Na miejscach 4-10 znalazły się: Czechy, Stany Zjednoczone, Litwa, Ukraina, Włochy, Hiszpania, Słowacja.  Spoglądając w dół statystycznej listy i liczb widzimy Węgrów, Norwegów, Greków, Duńczyków, Holendrów Niderlandczyków, Szwedów, Belgów.  Dwudziestkę zamykają Łotysze, Irlandczycy i Izraelczycy.

W marcu kopalnia uruchomiła bezpłatne zwiedzanie dla uchodźców z Ukrainy, a w kolejnych miesiącach dedykowane tury w tym języku. Najpopularniejsze języki zwiedzania  to polski (52 proc. zwiedzających), angielski (32 proc.), francuski, hiszpański po 3 proc. oraz niemiecki i włoski po 2,5 proc.

Edukacyjna rola solnych podziemi

W turystyce krajowej nadal dominują turyści indywidualni, równocześnie zyskały na popularności programy tematyczne dla szkół.

„Dzieci i młodzież są dla nas szczególną grupą odbiorców. W solnych wnętrzach zapisana jest historia Polski, przez stulecia wizyta w Wieliczce uważana była za patriotyczny obowiązek. Zwiedzanie szkolne jest atrakcyjne cenowo i bogate w przewodnickie opowieści, by młode pokolenie zdobywało wiedzę, poznawało dawne tradycje, legendy, kulturę, sztukę” – przekonuje Damian Konieczny, dyrektor wykonawczy Kopalni Soli „Wieliczka” S.A.

W 2022 roku blisko 143 tys. wejściówek zakupionych zostało w ramach programów dla dzieci. Aż 76 proc. całości tej oferty stanowiły bilety szkolne, a 24 proc. zwiedzanie tematyczne: Śladami legend, Odkrywamy Solilandię, Nocna przygoda w kopalni.

Najwcześniejsza Polska Pasterka tradycyjnie odbędzie się w wigilijny poranek w kaplicy św. Kingi w Kopalni Soli Wieliczka