Ponad milion turystów odwiedziło Kopalnię Soli w Wieliczce w 2022
Prawie milion sto dwadzieścia tysięcy gości odwiedziło Kopalnię Soli „Wieliczka” w 2022 roku. To wynik lepszy o 61 proc. niż rok wcześniej i równocześnie jest to 60 proc. ruchu z rekordowego 2019.
Ruch turystyczny w wielickiej kopalni z każdym kolejnym rokiem się odbudowuje.
„Po dwóch latach dominacji ruchu krajowego coraz liczniej znów do nas przyjeżdżają obcokrajowcy. W 2022 roku zarysował się trend podróży „po sąsiedzku” – my to wyraźnie zauważyliśmy nie tylko na przykładzie gości z Niemiec, którzy zawsze byli u nas w pierwszej piątce, ale także Czechów, Litwinów, Słowaków. Cieszymy się, że odkrywają Polskę, a wraz z nią Wieliczkę, którą maja nierzadko w zasięgu weekendowego wyjazdu” – mówi Paweł Nowak, prezes zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” S.A.
179 krajów, jedna Wieliczka
W całym 2022 roku wielickie podziemia odwiedziło 1 119,3 tys. turystów ze 179 krajów, a proporcje kraj – zagranica wyniosły 56 proc. do 44 proc. (629,4 tys. turyści krajowi, 489,9 tys. turyści zagraniczni). Zwiedzający z państw z pierwszej 20-tki agregują aż 87 proc. ruchu zagranicznego w Kopalni Soli „Wieliczka”.
„Pierwsze miejsca pod względem liczby przyjazdów zagranicznych w 2022 roku zajęły: Wielka Brytania, Francja, Niemcy, które wygenerowały 30 proc. ruchu gości z zagranicy. To kraje, na które zawsze mogliśmy liczyć. Wieliczka jest tam powszechnie znana, ceniona i chętnie pokazywana w mediach” – zapewnia Jan Ziobro, członek zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” wsparcie, spółki obsługującej ruch turystyczny.
Na miejscach 4-10 znalazły się: Czechy, Stany Zjednoczone, Litwa, Ukraina, Włochy, Hiszpania, Słowacja. Spoglądając w dół statystycznej listy i liczb widzimy Węgrów, Norwegów, Greków, Duńczyków, Holendrów Niderlandczyków, Szwedów, Belgów. Dwudziestkę zamykają Łotysze, Irlandczycy i Izraelczycy.
W marcu kopalnia uruchomiła bezpłatne zwiedzanie dla uchodźców z Ukrainy, a w kolejnych miesiącach dedykowane tury w tym języku. Najpopularniejsze języki zwiedzania to polski (52 proc. zwiedzających), angielski (32 proc.), francuski, hiszpański po 3 proc. oraz niemiecki i włoski po 2,5 proc.
Edukacyjna rola solnych podziemi
W turystyce krajowej nadal dominują turyści indywidualni, równocześnie zyskały na popularności programy tematyczne dla szkół.
„Dzieci i młodzież są dla nas szczególną grupą odbiorców. W solnych wnętrzach zapisana jest historia Polski, przez stulecia wizyta w Wieliczce uważana była za patriotyczny obowiązek. Zwiedzanie szkolne jest atrakcyjne cenowo i bogate w przewodnickie opowieści, by młode pokolenie zdobywało wiedzę, poznawało dawne tradycje, legendy, kulturę, sztukę” – przekonuje Damian Konieczny, dyrektor wykonawczy Kopalni Soli „Wieliczka” S.A.
W 2022 roku blisko 143 tys. wejściówek zakupionych zostało w ramach programów dla dzieci. Aż 76 proc. całości tej oferty stanowiły bilety szkolne, a 24 proc. zwiedzanie tematyczne: Śladami legend, Odkrywamy Solilandię, Nocna przygoda w kopalni.
POWIĄZANE WPISY
20 grudnia 2024
NKAR Travel & Tours ze Sri Lanki dołącza do Polhotrep
Polhotrep Travel Representation, firma specjalizująca się w reprezentacji DMC na polskim…
0 Komentarzy1 Minuty
20 grudnia 2024
Lotnisko Rzeszów-Jasionka zainwestuje ponad 50 mln zł w infrastrukturę i technologie
Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka pozyskał ponad 31 mln zł dofinansowania z funduszy…
0 Komentarzy2 Minuty
20 grudnia 2024
PPL i POT będą wspólnie promować polską kulturę i turystykę
PPLS.A. i POT podpisały porozumienie o wspólnej promocji Polski na arenie…
0 Komentarzy3 Minuty
20 grudnia 2024
Certyfikaty POT: najlepsze produkty turystyczne 2024 roku
Złoty Certyfikat POT dla Bałtowskiego Kompleksu Turystycznego, Morskie Centrum Nauki…
0 Komentarzy3 Minuty
20 grudnia 2024
Wakacyjne plany Polaków na 2025 rok: poszukiwanie rodzinnych korzeni, przygody z adrenaliną i odkrywanie kraju
Jak wynika z najnowszego raportu, apetyt na podróże w 2025 roku będzie nadal rósł.…
0 Komentarzy6 Minuty
20 grudnia 2024
Już cztery polskie regiony zostały wyróżnione przez Przewodnik Michelin
Zakończyła się selekcja lokali wyróżnionych przez znany i ceniony na świecie Przewodnik…
0 Komentarzy5 Minuty
20 grudnia 2024
Grupa eSky prezentuje aplikację eSky 3.0. Personalizowane oferty i elastyczne wyszukiwanie w jednym miejscu
Grupa eSky zaprezentowała zaktualizowaną wersję swojej aplikacji mobilnej eSky 3.0…
0 Komentarzy1 Minuty
20 grudnia 2024
Kiwi.com: wzrost cen nie powstrzymuje Polaków przed podróżowaniem
Z raportu Kiwi.com wynika, że Polacy nie rezygnują z podróży, mimo rosnących cen. W 2024…
0 Komentarzy3 Minuty
20 grudnia 2024
Weekend w Krakowie z Tomaszem Karolakiem od Fly.pl. Oprowadzanie po Krakowie dziennym i nocnym z noclegiem w hotelu pięciogwiazdkowym będzie do wylicytowania na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty