Postępowanie UOKiK wobec Wizz Air i innych przewoźników. Chodzi o koszty połączeń z infolinią
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowania wyjaśniające dotyczące kosztów infolinii przewoźników, takich jak linie lotnicze, kolejowe i autokarowe. Zgodnie z nowymi przepisami, które obowiązują od 1 stycznia 2023 roku, jeśli przedsiębiorca udostępnia numer telefonu kontaktowego w sprawie zawartej umowy, koszt połączenia nie może być wyższy niż za zwykłe połączenie. W związku z sygnałami o możliwych naruszeniach tych przepisów, prezes UOKiK wszczął postępowania wyjaśniające wobec Wizz Air Hungary oraz 30 innych przedsiębiorców.
Od 1 stycznia 2023 roku przewoźnicy są zobowiązani do przestrzegania nowych zasad dotyczących kosztów połączeń infolinii. Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, ceny te nie mogą przekraczać kosztów zwykłego połączenia telefonicznego w ramach pakietu taryfowego u operatora.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymuje sygnały dotyczące naruszeń przepisów wśród niektórych przewoźników. Jeden z konsumentów, będący klientem linii lotniczych Wizz Air, zgłosił, że opłata za minutę połączenia z płatną infolinią wynosi 4,92 zł.
„Jedyna realna forma pilnego kontaktu dla pasażerów z Polski (jak w przypadku odwołania lotu) jest poprzez infolinię płatną skandaliczne 4,92 zł za minutę. Licząc oczekiwanie na agenta call center można śmiało założyć, że taka opłata wyniesie więcej niż wartość zakupionego lotu” – czytamy w przytoczonym zawiadomieniu.
W odpowiedzi na te sygnały, UOKiK rozpoczął weryfikację postępowania przewoźników w zakresie zgodności z nowymi przepisami dotyczącymi kosztów infolinii. Celem jest ochrona praw konsumentów i zagwarantowanie im uczciwych i dostępnych kanałów komunikacji w sytuacjach awaryjnych czy problematycznych.
„Od początku roku konsumenci nie mogą już ponosić dodatkowych opłat w sytuacji, gdy potrzebują się skontaktować z przewoźnikiem w sprawie zawartej umowy – zakupionego biletu, szczegółów dotyczących miejsca odjazdu, opóźnienia, wymiany biletów czy zniszczenia bagażu. Z uwagi na sygnały od konsumentów, a także własny monitoring stron internetowych, prowadzimy dwa postępowania wyjaśniające, w których przyglądamy się kosztom połączeń telefonicznych z przedsiębiorcami zajmującymi się przewozem osób oraz pośrednictwem w sprzedaży biletów” – wyjaśnia Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Postępowania wyjaśniające w sprawie Wizz Air i innych przedsiębiorców
Pierwsze postępowanie wyjaśniające toczy się w sprawie spółki Wizz Air Hungary. Koszt infolinii dla konsumentów z Polski wynosi 4,92 zł za minutę. Przedsiębiorca nie zmienił go mimo dwukrotnych wezwań urzędu. Postępowanie jest w toku.
Drugie postępowanie wyjaśniające jest analizą kosztów infolinii udostępnianych przez przewoźników, pośredników oraz platformy internetowe, poprzez które można zawrzeć umowę przewozu osobowego. W toku postępowania wezwano do wyjaśnień 30 przedsiębiorców, którzy informują o podwyższonej opłacie za infolinię lub podają na stronie numer telefonu bez informacji o kosztach połączenia. Są wśród nich cztery linie lotnicze, 16 przewoźników autobusowych oraz 10 pośredników sprzedających bilety lotnicze, autobusowe lub kolejowe. W przypadku otrzymania kolejnych skarg lub dostrzeżenia nieprawidłowości na stronach internetowych kolejnych przedsiębiorców, postępowaniem zostanie objęta większa liczba podmiotów.
„Liczymy na dostosowanie się do przepisów i zwrot konsumentom nienależnie pobranych opłat. W przeciwnym razie nie wykluczamy stawiania zarzutów i wydawania decyzji, które mogą zakończyć się karami finansowymi, a także nakazem usunięcia skutków stwierdzonych naruszeń” – dodaje Tomasz Chróstny.
Inne postępowania wyjaśniające w sprawie Wizz Air
Koszty połączeń z infolinią to nie jedyny problem, jakim w spółce Wizz Air zajmuje się UOKiK. Inne analizowane przez Urząd kwestie obejmują m.in. obowiązek jasnego informowania o cenach usług, zasady anulowania biletów i zwrotu należności za odwołane loty oraz procedury reklamacyjne dotyczące uszkodzonego bagażu. Celem wszczętych postepowań jest ustalenie, czy nie doszło do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów lub do stosowania klauzul niedozwolonych.
POWIĄZANE WPISY
20 grudnia 2024
NKAR Travel & Tours ze Sri Lanki dołącza do Polhotrep
Polhotrep Travel Representation, firma specjalizująca się w reprezentacji DMC na polskim…
0 Komentarzy1 Minuty
20 grudnia 2024
Lotnisko Rzeszów-Jasionka zainwestuje ponad 50 mln zł w infrastrukturę i technologie
Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka pozyskał ponad 31 mln zł dofinansowania z funduszy…
0 Komentarzy2 Minuty
20 grudnia 2024
PPL i POT będą wspólnie promować polską kulturę i turystykę
PPLS.A. i POT podpisały porozumienie o wspólnej promocji Polski na arenie…
0 Komentarzy3 Minuty
20 grudnia 2024
Certyfikaty POT: najlepsze produkty turystyczne 2024 roku
Złoty Certyfikat POT dla Bałtowskiego Kompleksu Turystycznego, Morskie Centrum Nauki…
0 Komentarzy3 Minuty
20 grudnia 2024
Wakacyjne plany Polaków na 2025 rok: poszukiwanie rodzinnych korzeni, przygody z adrenaliną i odkrywanie kraju
Jak wynika z najnowszego raportu, apetyt na podróże w 2025 roku będzie nadal rósł.…
0 Komentarzy6 Minuty
20 grudnia 2024
Już cztery polskie regiony zostały wyróżnione przez Przewodnik Michelin
Zakończyła się selekcja lokali wyróżnionych przez znany i ceniony na świecie Przewodnik…
0 Komentarzy5 Minuty
20 grudnia 2024
Grupa eSky prezentuje aplikację eSky 3.0. Personalizowane oferty i elastyczne wyszukiwanie w jednym miejscu
Grupa eSky zaprezentowała zaktualizowaną wersję swojej aplikacji mobilnej eSky 3.0…
0 Komentarzy1 Minuty
20 grudnia 2024
Kiwi.com: wzrost cen nie powstrzymuje Polaków przed podróżowaniem
Z raportu Kiwi.com wynika, że Polacy nie rezygnują z podróży, mimo rosnących cen. W 2024…
0 Komentarzy3 Minuty
20 grudnia 2024
Weekend w Krakowie z Tomaszem Karolakiem od Fly.pl. Oprowadzanie po Krakowie dziennym i nocnym z noclegiem w hotelu pięciogwiazdkowym będzie do wylicytowania na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty