Postępowanie UOKiK wobec Wizz Air i innych przewoźników. Chodzi o koszty połączeń z infolinią

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowania wyjaśniające dotyczące kosztów infolinii przewoźników, takich jak linie lotnicze, kolejowe i autokarowe. Zgodnie z nowymi przepisami, które obowiązują od 1 stycznia 2023 roku, jeśli przedsiębiorca udostępnia numer telefonu kontaktowego w sprawie zawartej umowy, koszt połączenia nie może być wyższy niż za zwykłe połączenie. W związku z sygnałami o możliwych naruszeniach tych przepisów, prezes UOKiK wszczął postępowania wyjaśniające wobec Wizz Air Hungary oraz 30 innych przedsiębiorców.
Od 1 stycznia 2023 roku przewoźnicy są zobowiązani do przestrzegania nowych zasad dotyczących kosztów połączeń infolinii. Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, ceny te nie mogą przekraczać kosztów zwykłego połączenia telefonicznego w ramach pakietu taryfowego u operatora.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymuje sygnały dotyczące naruszeń przepisów wśród niektórych przewoźników. Jeden z konsumentów, będący klientem linii lotniczych Wizz Air, zgłosił, że opłata za minutę połączenia z płatną infolinią wynosi 4,92 zł.
„Jedyna realna forma pilnego kontaktu dla pasażerów z Polski (jak w przypadku odwołania lotu) jest poprzez infolinię płatną skandaliczne 4,92 zł za minutę. Licząc oczekiwanie na agenta call center można śmiało założyć, że taka opłata wyniesie więcej niż wartość zakupionego lotu” – czytamy w przytoczonym zawiadomieniu.
W odpowiedzi na te sygnały, UOKiK rozpoczął weryfikację postępowania przewoźników w zakresie zgodności z nowymi przepisami dotyczącymi kosztów infolinii. Celem jest ochrona praw konsumentów i zagwarantowanie im uczciwych i dostępnych kanałów komunikacji w sytuacjach awaryjnych czy problematycznych.
„Od początku roku konsumenci nie mogą już ponosić dodatkowych opłat w sytuacji, gdy potrzebują się skontaktować z przewoźnikiem w sprawie zawartej umowy – zakupionego biletu, szczegółów dotyczących miejsca odjazdu, opóźnienia, wymiany biletów czy zniszczenia bagażu. Z uwagi na sygnały od konsumentów, a także własny monitoring stron internetowych, prowadzimy dwa postępowania wyjaśniające, w których przyglądamy się kosztom połączeń telefonicznych z przedsiębiorcami zajmującymi się przewozem osób oraz pośrednictwem w sprzedaży biletów” – wyjaśnia Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Postępowania wyjaśniające w sprawie Wizz Air i innych przedsiębiorców
Pierwsze postępowanie wyjaśniające toczy się w sprawie spółki Wizz Air Hungary. Koszt infolinii dla konsumentów z Polski wynosi 4,92 zł za minutę. Przedsiębiorca nie zmienił go mimo dwukrotnych wezwań urzędu. Postępowanie jest w toku.
Drugie postępowanie wyjaśniające jest analizą kosztów infolinii udostępnianych przez przewoźników, pośredników oraz platformy internetowe, poprzez które można zawrzeć umowę przewozu osobowego. W toku postępowania wezwano do wyjaśnień 30 przedsiębiorców, którzy informują o podwyższonej opłacie za infolinię lub podają na stronie numer telefonu bez informacji o kosztach połączenia. Są wśród nich cztery linie lotnicze, 16 przewoźników autobusowych oraz 10 pośredników sprzedających bilety lotnicze, autobusowe lub kolejowe. W przypadku otrzymania kolejnych skarg lub dostrzeżenia nieprawidłowości na stronach internetowych kolejnych przedsiębiorców, postępowaniem zostanie objęta większa liczba podmiotów.
„Liczymy na dostosowanie się do przepisów i zwrot konsumentom nienależnie pobranych opłat. W przeciwnym razie nie wykluczamy stawiania zarzutów i wydawania decyzji, które mogą zakończyć się karami finansowymi, a także nakazem usunięcia skutków stwierdzonych naruszeń” – dodaje Tomasz Chróstny.
Inne postępowania wyjaśniające w sprawie Wizz Air
Koszty połączeń z infolinią to nie jedyny problem, jakim w spółce Wizz Air zajmuje się UOKiK. Inne analizowane przez Urząd kwestie obejmują m.in. obowiązek jasnego informowania o cenach usług, zasady anulowania biletów i zwrotu należności za odwołane loty oraz procedury reklamacyjne dotyczące uszkodzonego bagażu. Celem wszczętych postepowań jest ustalenie, czy nie doszło do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów lub do stosowania klauzul niedozwolonych.
POWIĄZANE WPISY
27 marca 2025
Emirates uruchamia siedem nowych tras obsługiwanych przez Airbus A350
Linie Emirates ogłosiły uruchomienie siedmiu nowych tras obsługiwanych przez samoloty…
0 Komentarzy1 Minuty
27 marca 2025
Maciej Dziudzik i Robert Ludera powołani na prokurentów PLL LOT
Polskie Linie Lotnicze LOT ogłosiły powołanie Macieja Dziudzika oraz Roberta Ludery na…
0 Komentarzy2 Minuty
26 marca 2025
Łukasz Chaberski nowym prezesem PPL S.A.
Rada Nadzorcza Polskich Portów Lotniczych S.A. powołała Łukasza Chaberskiego na…
0 Komentarzy2 Minuty
25 marca 2025
Koniec swobodnego najmu krótkoterminowego w Hiszpanii? Nowe zasady od 3 kwietnia
Od 3 kwietnia 2025 roku w Hiszpanii wejdą w życie nowe regulacje dotyczące najmu…
0 Komentarzy2 Minuty
25 marca 2025
Poznaj Polskę na 4 kołach – wspólna kampania Travelist.pl i Jeep
Portal rezerwacyjny Travelist.pl oraz marka samochodów Jeep rozpoczęły wspólną kampanię…
0 Komentarzy3 Minuty
31 marca 2025
Nowy dyrektor Slovakia Travel
Narodowa organizacja promocji turystyki Slovakia Travel ma nowy zarząd. Dyrektorem…
0 Komentarzy1 Minuty
28 marca 2025
Sieć hoteli Arche odnowi historyczny Młyn Szancera w Małopolsce
Polska sieć hoteli Arche zapowiedziała odnowienie historycznego Młynu Szancera w…
0 Komentarzy6 Minuty
27 marca 2025
Kiwi.com: loty na Wielkanoc 2025 tańsze niż rok wcześniej
Według danych Kiwi.com liczba rezerwacji podróży na okres świąt wielkanocnych wzrosła o…
0 Komentarzy1 Minuty
27 marca 2025
Wizz Air uruchamia nowe połączenia z Polski do Budapesztu
Linia Wizz Air uruchamia nowe połączenia z Polski do Budapesztu, rozszerzając listę…
0 Komentarzy1 Minuty
27 marca 2025
Emirates uruchamia siedem nowych tras obsługiwanych przez Airbus A350
Linie Emirates ogłosiły uruchomienie siedmiu nowych tras obsługiwanych przez samoloty…
0 Komentarzy1 Minuty
27 marca 2025
Maciej Dziudzik i Robert Ludera powołani na prokurentów PLL LOT
Polskie Linie Lotnicze LOT ogłosiły powołanie Macieja Dziudzika oraz Roberta Ludery na…
0 Komentarzy2 Minuty
26 marca 2025
Łukasz Chaberski nowym prezesem PPL S.A.
Rada Nadzorcza Polskich Portów Lotniczych S.A. powołała Łukasza Chaberskiego na…
0 Komentarzy2 Minuty
25 marca 2025
Koniec swobodnego najmu krótkoterminowego w Hiszpanii? Nowe zasady od 3 kwietnia
Od 3 kwietnia 2025 roku w Hiszpanii wejdą w życie nowe regulacje dotyczące najmu…
0 Komentarzy2 Minuty
25 marca 2025
Poznaj Polskę na 4 kołach – wspólna kampania Travelist.pl i Jeep
Portal rezerwacyjny Travelist.pl oraz marka samochodów Jeep rozpoczęły wspólną kampanię…
0 Komentarzy3 Minuty
31 marca 2025
Nowy dyrektor Slovakia Travel
Narodowa organizacja promocji turystyki Slovakia Travel ma nowy zarząd. Dyrektorem…
0 Komentarzy1 Minuty
28 marca 2025
Sieć hoteli Arche odnowi historyczny Młyn Szancera w Małopolsce
Polska sieć hoteli Arche zapowiedziała odnowienie historycznego Młynu Szancera w…
0 Komentarzy6 Minuty
27 marca 2025
Kiwi.com: loty na Wielkanoc 2025 tańsze niż rok wcześniej
Według danych Kiwi.com liczba rezerwacji podróży na okres świąt wielkanocnych wzrosła o…
0 Komentarzy1 Minuty
27 marca 2025
Wizz Air uruchamia nowe połączenia z Polski do Budapesztu
Linia Wizz Air uruchamia nowe połączenia z Polski do Budapesztu, rozszerzając listę…
0 Komentarzy1 Minuty
27 marca 2025
Emirates uruchamia siedem nowych tras obsługiwanych przez Airbus A350
Linie Emirates ogłosiły uruchomienie siedmiu nowych tras obsługiwanych przez samoloty…
0 Komentarzy1 Minuty