POT: Światowe Dni Młodzieży szansą na poprawę wizerunku Polski

facebook

Przedstawiciele Polskiej Organizacji Turystycznej podczas konferencji na Jasnej Górze poświęconej wykorzystaniu szans związanych z ŚDM, podkreślili, że tegoroczne Światowe Dni Młodzieży organizowane w Polsce, będą nie tylko wydarzeniem duchowym, ale też okazją dla biznesu i olbrzymią szansą na poprawę wizerunku Polski w świecie.

Jak podała agencja PAP, przewodniczący rady POT, Jan Korsak powiedział: „Będzie to wydarzenie, które ma wymiar duchowy, ale jest to też potężne wyzwanie dla biznesu. Zostanie wyzwolony olbrzymi popyt na usługi turystyczne i trzeba zabezpieczyć godny pobyt szerokiej rzeczy pielgrzymów, którzy przyjadą do Polski. Aby wykorzystać szanse związane ze ŚDM, konieczna jest współpraca i zaangażowanie administracji rządowej i samorządowej oraz firm turystycznych.”

Z kolei wiceprezes POT Bartłomiej Walas podkreślił: „ŚDM to także szansa na poprawę wizerunku Polski w świecie. Dlatego istotną wartością będzie rekomendacja, jakiej udzielą uczestnicy ŚDM po powrocie do domów. Polska ma ciągle w świecie wizerunek dość blady, neutralny. Nie wierzy się w to, co można u nas zastać pod względem dziedzictwa kulturowego, postaw ludzkich i pewnej nowoczesności. Innymi słowy, we współczesnej komunikacji marketingowej dla budowania marki Polski potrzebne jest takie świadectwo, którego wyrazicielem są przyjeżdżający turyści. Oni w 90 proc. wyjeżdżają oczarowani, pozytywnie zaskoczeni. Mam nadzieję, że ŚDM spopularyzują Polskę jak Euro 2012, ale w jeszcze większej skali. „o wydarzenie globalne i tak medialne, że ono te rekomendacje nam powtórzy.”

.Jan Korsak dodał: „To będzie kapitał na wiele lat. Przyjadą do nas młodzi i ciekawi świata ludzie. Jeśli ich zachęcimy, to wrócą do nas i być może nie sami, ale ze swoimi znajomymi czy rodzinami.”

Według PAP, przedstawiciele POT podkreślali, że poza duchowym wymiarem ŚDM oznaczają także konkretne korzyści materialne. Przytaczali dane, według których ŚDM w Madrycie przyniosły temu miastu ponad 230 mln euro wpływów, a całej hiszpańskiej gospodarce – ponad 350 mln euro. Na ŚDM do Madrytu w 2011 r. przyjechało 2 mln pielgrzymów, a dwa lata później do Brazylii – 5 mln. Rekord padł w Manili, do której na ŚDM w 1995 r. przyjechało aż 5 mln osób. ŚDM towarzyszy także olbrzymie zainteresowanie mediów. Np. w Brazylii akredytowało się prawie 6,5 tys. dziennikarzy.

Jan Korsak stwierdził: „Turystyka pielgrzymkowa powinna stać się polską specjalnością. Według ekspertów, jest to ciągle nie do końca wykorzystany potencjał. W całym kraju jest wiele unikatowych miejsc, ważnych nie tylko ze względu na kult religijny, ale też wartości architektoniczne czy kulturalne.
Co prawda na Jasną Górę przybywa rocznie nawet 4 mln pielgrzymów, jednak wiele innych miejsc mogłoby cieszyć się znacznie większą popularnością niż dotychczas – wskazują szefowie POT i przekonują, że sam zabytek, czy miejsce to we współczesnej turystyce jednak zbyt mało – turyści szukają związanych z danymi obiektami historii i emocji. Oczywiście trzeba zastanowić się nad tym, gdzie są granice komercjalizacji tego, co jest sakralne, na ile możemy sobie pozwolić żeby to sprzedawać.”

Światowe Dni Młodzieży to zapoczątkowane przez papieża Jana Pawła II spotkanie młodych katolików z całego świata. Odbędą się w Krakowie i Wieliczce – potrwają od 26 do 31 lipca. Szacuje się, że w wydarzeniu może wziąć udział 2,5-3 mln osób.