Powstaje polski bon targowy i eventowy. Organizacje złożyły projekt w MRPiT
Trwają prace nad przygotowaniem projektów nowych programów wsparcia dla branży: bonu targowego i bonu eventowego. Tym pierwszym wystawcy płaciliby za przestrzeń wystawienniczą, tym drugim – agencje eventowe swoim pracownikom, przy realizacji określonego w programie rodzaju wydarzeń.
Projekt opracowują Warszawska Organizacja Turystyczna, Ogólnopolska Federacja Przedsiębiorców, Krajowa Izba Targowa, Stowarzyszenie Branży Eventowej i Ptak Warsaw. Expo 22 kwietnia 2021 ich przedstawiciele spotkali się z ministrem Andrzejem Gutem-Mostowym, który pozytywnie odniósł się do idei wprowadzenia takich programów i omówił ich szczegóły merytoryczne. O projektach wspominano też na wydarzeniu Meetings Week Poland 2021 oraz na XVI Posiedzeniu zespołu roboczego przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców.
Program dla firm, instytucji i stowarzyszeń
„Liczymy, że realistyczne i pragmatyczne założenia zaproponowanych projektów spotkają się z akceptacją Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii, a polski świat biznesu i gospodarki, który korzysta z narzędzi targowych i eventowych oraz sama branża spotkań będą mogły już wkrótce stać się bezpośrednimi i pośrednimi beneficjentami tych programów” – czytamy w komunikacie WOT.
Beneficjentami proponowanego programu wsparcia są zarówno podmioty odpowiedzialne za rozwój polskiej gospodarki i nauki (przedsiębiorcy, instytucje naukowe oraz stowarzyszenia zawodowe, naukowe i branżowe), jak również polska branża spotkań (targi, eventy, kongresy i konferencje).
Bon targowy – płacisz za powierzchnię
Z bonu targowego mogliby korzystać wystawcy targowi (przedsiębiorcy, instytucje naukowe, stowarzyszenia zawodowe, branżowe i naukowe, które korzystają z wydarzeń targowych jako metody realizowania transferu wiedzy oraz dotarcia z ofertą swych produktów lub/i usług do klientów, kontrahentów i interesariuszy), będący podmiotami posiadającymi osobowość prawną zarejestrowaną w Polsce płacącymi należne podatki w Polsce i reprezentujący zdefiniowane wspólnie z rządem dziedziny i branże o kluczowym znaczeniu dla rozwoju polskiego życia gospodarczego i naukowego.
Beneficjentami pośrednimi mieliby być organizatorzy targów: przedsiębiorcy wyspecjalizowani w organizacji wydarzeń targowych (PKD 8230 Z), prowadzący taką działalność przez minimum trzy lata, mogący wykazać, że w tym okresie zorganizowali minimum 2 wydarzenia targowe, posiadający osobowość prawną zarejestrowaną w Polsce i płacący podatki w Polsce
Do grupy beneficjentów pośrednich należeć miałyby także obiekty (kompleksy) targowe. Autorzy projektu definiują je jako: budynki lub kompleksy budynków i budowli z przeznaczeniem na organizację wydarzeń (eventów) ze zdefiniowaną funkcją wystawienniczą, zgłoszoną i zatwierdzoną przez uprawniony organ administracji samorządowej, w którym mogą odbywać się targi i wystawy, i który oferuje uznane
w branży wysokiej jakości usługi dla targów kontraktacyjnych (B2B) oraz targów konsumenckich (B2C), w którym także mogą odbywać się innego typu wydarzenia z branży spotkań. Definicja obiektu targowego nie ma zastosowania do: hoteli, obiektów użyteczności publicznej, obiektów sportowych, parków i konstrukcji tymczasowych, które nie są traktowane jako obiekty targowe, nawet jeśli odbywają się
w nich targi. Obiekty te zlokalizowane w muszą być Polsce i należeć do podmiotów zarejestrowanych i płacących podatki w Polsce.
Dofinansowanie otrzymywałby beneficjent bezpośredni, czyli wystawca targowy, pod warunkiem, że w realizację wydarzenia targowego zaangażowani byliby beneficjenci pośredni (organizatorzy targów i obiekty targowe), spełniający określone wyżej warunki. Przedmiotem dofinansowania miałby być metr kwadratowy wynajmowanej przez wystawcę powierzchni targowej z zabudową.
180 zł za metr powierzchni targowej
Wysokość dofinansowania ustalona jest jako iloczyn stałej kwota dofinansowania jednego m² powierzchni targowej z zabudową w PLN i liczby metrów kwadratowych powierzchni targowej z zabudową, jaką wystawca kupuje od organizatora targów w obiekcie targowym. Wysokość dofinansowania 1 m² powierzchni targowej z zabudową wynosi 30 proc. uśrednionej wartości rynkowej 1 m² powierzchni targowej z zabudową w Polsce w okresie 2018-2019, czyli: 30% x 600 PLN = 180 PLN. Jednemu wystawcy może być przyznane dofinansowanie maksymalnie 50 m² powierzchni targowej z zabudową w ramach jednego wydarzenia targowego. Może on otrzymać dofinansowanie stoiska targowego na maksymalnie trzech wydarzeniach targowych w ciągu roku.
Bon eventowy na wynagrodzenia pracowników
Bon evetowy działałby na odwrót – beneficjentami bezpośrednimi byliby organizatorzy, realizujący wydarzenia na rzecz określonych w programie grup podmiotów.
Do beneficjentów bezpośrednich należą, według założeń projektu, agencje organizujące eventy i konferencje, czyli przedsiębiorcy prowadzący działalność agencji eventowych i organizatorów konferencji – PKD 73.11.Z, 82.30.Z, zarejestrowani w Polsce i tutaj płacący podatki, prowadzący działalność przez minimum trzy lata i mogący wykazać, że w tym okresie zorganizowali minimum 10 wydarzeń eventowych lub/i konferencyjnych.
Beneficjentami pośrednimi byłyby podmioty rozwijające swą działalnością polską naukę i gospodarkę: przedsiębiorcy, instytucje naukowe, stowarzyszenia zawodowe, branżowe i naukowe, które korzystają z eventów i konferencji jako metody realizowania transferu wiedzy oraz dotarcia z ofertą swych produktów lub/i usług do klientów, kontrahentów i interesariuszy, podmioty reprezentujące zdefiniowane wspólnie z rządem dziedziny i branże o kluczowym znaczeniu dla rozwoju polskiego życia gospodarczego i naukowego.
Do grona beneficjentów pośrednich autorzy programu również zaliczają obiekty i przestrzenie eventowo-konferencyjne: obiekty i przestrzenie przystosowane do organizacji wydarzeń eventowych i konferencyjnych w sposób zgodny z wymogami bezpieczeństwa oraz posiadające certyfikat „Bezpieczny obiekt MICE” Polskiej Organizacji Turystycznej, obiekty i przestrzenie zlokalizowane w Polsce i należące do podmiotów zarejestrowanych i płacących podatki w Polsce.
Warunek: transfer wiedzy
Dofinansowanie otrzymywałby beneficjent bezpośredni, czyli agencje organizujące eventy i konferencje, pod warunkiem, że w realizację eventu lub konferencji zaangażowani byliby wymienieni wyżej beneficjenci pośredni (podmioty rozwijające swą działalnością polską naukę i gospodarkę oraz obiekty i przestrzenie eventowo-konferencyjne), spełniający określone warunki. Przedmiotem miałoby być dofinansowanie wynagrodzenia pracownika odpowiedzialnego za realizację wydarzenia eventowo-konferencyjnego (kwalifikującego się do programu wsparcia, zgodnie z powyższymi zasadami). Wysokość dofinansowania ustalona jest jako iloczyn kwoty ryczałtowej 2 tys zł brutto jako wartość w PLN miesięcznego wynagrodzenia pracownika agencji eventowo-konferencyjnej odpowiedzialnego za realizację wydarzenia (w latach 2018-2019), trzech miesięcy (dofinansowany czas pracy pracownika nad jednym wydarzeniem) i liczby wydarzeń eventowo-konferencyjnych (kwalifikujących się do programu wsparcia, zgodnie z powyższymi zasadami) zrealizowanych przez agencję
w danym roku.
POWIĄZANE WPISY
31 października 2024
Przerwa w czasie lotu w Warszawie? Poznaj atrakcje niedaleko Okęcia!
Warszawa to miasto, które warto poznać, nawet jeśli masz jedynie krótką przerwę między…
0 Komentarzy2 Minuty
31 października 2024
(R)ewolucja w turystyce dzieje się teraz. Obyśmy jej nie przegapili. [XV Forum Promocji Turystycznej]
Zmiany na rynku turystycznym, rewolucja technologiczna, nowa strategia rozwoju - to…
0 Komentarzy22 Minuty
24 października 2024
XV Forum Promocji Turystycznej: jak będzie wyglądała turystyka w Polsce za 30 lat?
Już tylko pięć dni dzieli nas od XV Forum Promocji Turystycznej. Jednym z punktów…
0 Komentarzy2 Minuty
21 października 2024
Jak skutecznie wytłumaczyć klientowi, że powinien kupić odpowiednie ubezpieczenie turystyczne?
Już 29 października 2024 r. podczas XV Forum Promocji Turystycznej odbędzie się dyskusja…
0 Komentarzy1 Minuty
18 października 2024
Miasto Stołeczne Warszawa − Partnerem XV Forum Promocji Turystycznej
Warszawa została oficjalnym Partnerem XV Forum Promocji Turystycznej, które odbędzie się…
0 Komentarzy2 Minuty
17 października 2024
Arche Fabryka Samolotów Mielno świętuje rok działalności
Na początku października Arche Fabryka Samolotów Mielno obchodził swoje pierwsze…
0 Komentarzy1 Minuty
17 października 2024
Turystyka dostępna dla osób z niepełnosprawnościami. Jak dostosować obiekty do potrzeb wszystkich?
Turystyka dostępna dla osób z niepełnosprawnościami to kolejny temat, który będzie…
0 Komentarzy2 Minuty
16 października 2024
„Najlepszym środkiem promocji Korei Południowej jest K-pop”
Zwiększenie liczby polskich turystów do 30 tys. rocznie – taki cel stawia przed sobą…
0 Komentarzy4 Minuty
16 października 2024
O tym jak tworzyć kampanie, które przyciągają klientów porozmawiamy na XV Forum Promocji Turystycznej
Neuromarketing to metoda, która pozwala firmom lepiej zrozumieć decyzje konsumentów i…
0 Komentarzy2 Minuty
Temat omawiany od ubiegłego roku z Ministerstwem przez Polską Izbę Przemysłu Targowego i Komitet Obrony Branży Targowej. Założenia złożone i przedstawione zostały już w ubiegłym roku, ale widzę że inni próbują sobie przypisać glorię chwały…