Powstał śląski pakiet dla turystyki

Ślaski pakiet dla turystyki o wartości 3,5 mln złotych składa się z pięciu filarów: Kampanie Społeczne, Wsparcie Wydarzeń Turystycznych, Wsparcie Turystyki Zorganizowanej, Wsparcie Marek i Produktów Turystycznych, Wsparcie Infrastruktury Turystycznej.
Marszałek województwa śląskiego Jakub Chełstowski, który zainicjował stworzenie „Śląskiego pakietu dla turystyki”, powiedział: „Turystyka jest jedną z branż, w którą koronawirus uderza najbardziej. Przedsiębiorcy potrzebują wsparcia, które pozwoli im szybko odzyskać klientów. Śląski Pakiet dla Turystyki jest odpowiedzią samorządu województwa na kryzys w branży turystycznej. Przedstawione propozycje mają na celu wsparcie naszych przedsiębiorców poprzez stymulację popytu na usługi turystyczne. Wspierając i promując obiekty oraz atrakcje turystyczne chcemy pomóc jak najszybciej odbudować rynek turystyczny województwa śląskiego, który ma ogromny potencjał. Mam nadzieję, że dzięki temu, po zakończeniu epidemii, mieszkańcy regionu i turyści chętnie będą korzystać z bogatej oferty turystycznej”
Filar I – Kampanie Społeczne
Planowane są kampanie społeczne promujące atrakcyjność turystyczną województwa śląskiego. W czasie pandemii koronawirusa uruchomione zostaną kampanie w mediach społecznościowych, będące odpowiedzią na apel branży turystycznej – „Nie odwołuj podróży! Zmień termin, ocal turystykę!”.
• #SlaskieSmakiNaWynos – Śląska Organizacja Turystyczna gromadzi oferty obiektów gastronomicznych należących do Szlaku Kulinarnego Śląskie Smaki, producentów śląskich produktów tradycyjnych – którzy oferują swoje produkty na wynos (zgodnie z możliwością prowadzenia tego rodzaju działalności w okresie epidemii).
• #Wspieramyproduktylokalne – akcja promująca produkty tradycyjne, regionalne, ekologiczne i lokalne wytwarzane na terenie województwa śląskiego i przez rodzimych producentów, zachęcająca do zamawiania produktów do domu. Akcja realizowana wspólnie z Departamentem Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.
• #Slaskiewirtualnie – prezentacja atrakcyjności turystycznej regionu poprzez materiały filmowe i zdjęciowe – w tym wirtualne wycieczki oraz filmy lotnicze i filmy 360o, promujące atrakcyjność turystyczną województwa za pomocą mediów społecznościowych z wykorzystaniem treści portalu slaskie.travel i innych serwisów tematycznych poświęconych turystyce.
W miarę znoszenia ograniczeń związanych z pandemią uruchamiane będą kampanie społeczne zachęcające do odwiedzenia województwa śląskiego i skorzystania z jego bezpiecznej i atrakcyjnej oferty turystycznej.
• #SlaskieZapraszamy – kampania będzie zachęcać do wychodzenia z domu i korzystania z atrakcji turystycznych województwa śląskiego, gastronomii, szlaków, etc. W ramach akcji promowana będzie atrakcyjność turystyczna poszczególnych subregionów województwa śląskiego poprzez przygotowane propozycje wycieczek rowerowych i jednodniowych wycieczek w stylu slow, ofertę „Śląskie poza miastem” czy „Śląskie po zdrowie”.
• #WybieramSlaskie – kampania w zakresie promocji śląskich marek turystycznych: Jury Krakowsko-Częstochowskiej, Beskidów, Śląska Cieszyńskiego oraz Krainy Górnej Odry oraz atrakcji turystycznych regionu, zachęcająca do przyjazdu do województwa śląskiego, skorzystania z oferty lokalnych przedsiębiorstw, promująca turystykę aktywną, zdrowotną, SPA i city breaki. Akcja promocyjna będzie angażować m.in. blogerów podróżniczych o dużych zasięgach w mediach społecznościowych.
• #Slaskiepokoronie – zostanie ogłoszony konkurs dla turystów z pierwszej wycieczki turystycznej po pandemii koronawirusa z terenu województwa śląskiego. Najciekawsze filmiki zostaną nagrodzone.
• #SlaskieBezpiecznie – akcja skierowana do turystów. Celem akcji będzie podniesienie bezpieczeństwa turystów w województwie śląskim poprzez wyposażenie wybranych punktów turystycznych w regionie w bezpłatne zestawy do ochrony osobistej.
• Odpoczywaj w Polsce. Śląskie zaprasza – to część akcji w ramach ogólnopolskiej kampanii „Odpoczywaj w Polsce” przygotowywanej przez Polską Organizację Turystyczną. Śląska Organizacja Turystyczna, jako regionalny partner POT, weźmie w niej udział.
Filar II – Wsparcie wydarzeń turystycznych
Planowane jest wsparcie finansowe dla organizatorów wydarzeń turystycznych w województwie śląskim w ramach zadań własnych Departamentu Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego oraz w ramach zadań w zakresie upowszechniania turystyki, jako dotacje celowe z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, udzielone organizacjom pozarządowym.
• #SlaskieEventy – działania wspierające organizację wydarzeń i imprez o charakterze turystycznym na terenie województwa śląskiego. Wsparcie realizowane poprzez zakup powierzchni reklamowej, czasu antenowego czy usług artystycznych.
• Śląskie. Łączy nas turystyka – wsparcie ma na celu odbudowanie ruchu turystycznego w obiektach i atrakcjach turystycznych poprzez dofinansowanie organizacji wydarzeń typu – „dni otwarte” umożliwiających preferencyjne zwiedzanie/korzystanie z obiektu czy atrakcji turystycznej. Konkurs skierowany jest do organizacji pozarządowych i umożliwia dofinansowanie do 80 proc. kosztów kwalifikowanych.
• Współorganizacja i wsparcie wydarzeń promujących marki turystyczne województwa śląskiego w tym m.in. Juromania – Święto Jury Krakowsko-Częstochowskiej, Beskidy WinterGo – otwarcie sezonu zimowego w województwie śląskim.
Filar III – Wsparcie turystyki zorganizowanej
Wsparcie finansowe skierowane do jednostek samorządu terytorialnego na dofinansowanie zadań, mających na celu pobudzenie turystyki zorganizowanej dla dzieci i młodzieży w województwie śląskim w ramach programu #OdkryjSlaskie.
• #OdkryjSlaskie – akcja ma na celu wsparcie organizatorów turystyki, przede wszystkim turystyki szkolnej oraz usług przewodnickich poprzez zagospodarowanie czasu wolnego uczniów w formie wycieczek, rajdów, obozów, biwaków, kursów i innych form aktywności, wykorzystujących atrakcje turystyczne województwa śląskiego.
To forma zachęcenia nauczycieli i rodziców do organizacji wycieczek szkolnych – zorientowana na bliskie wyjazdy i poznanie własnego regionu. Warunkiem wsparcia zadania będzie organizacja wycieczki autokarowej z minimum jednym noclegiem, pełnym wyżywieniem i usługą przewodnicką obejmująca minimum 5 atrakcji turystycznych w województwie śląskim. Wsparcie będzie udzielone w formie dotacji celowej dla gmin.
Filar IV – Wsparcie marek i produktów turystycznych
Wykorzystując potencjał turystyczny województwa śląskiego, w tym marki turystyczne: Jurę Krakowsko-Częstochowską, Beskidy, Śląsk Cieszyński, Krainę Górnej Odry oraz certyfikowane produkty turystyczne: Szlak Zabytków Techniki, Szlak Kulinarny Śląskie Smaki, Szlak Orlich Gniazd, wzmocnione zostaną działania, mające na celu rozwój i promocję tej oferty.
• Europejski Szlak Dziedzictwa Kulturowego Paulinów – trwają prace nad powstaniem szlaku i produktu turystycznego w obszarze turystyki kulturowej i religijnej województwa śląskiego.
• Kraina Górnej Odry – w ramach nowopowstałej marki turystycznej w województwie śląskim opracowywana jest oferta turystyczna, ze szczególnym uwzględnieniem turystyki wodnej i turystyki rowerowej.
• Kajakiem przez Śląskie – powstaje nowy produkt turystyczny, wykorzystujący potencjał śląskich rzek i zbiorników wodnych. Obecnie Śląska Organizacja Turystyczna prowadzi audyt pięciu rzek w województwie śląskim pod kątem nowych szlaków kajakowych – szlaki kajakowe na rzekach: Warta, Liswarta, Ruda, Odra, Biała Przemsza.
• Śląskie. Po zdrowie – to propozycja skierowana na rozwój turystyki zdrowotnej w województwie śląskim. Powstaje oferta promująca potencjał województwa w zakresie turystyki medycznej i turystyki uzdrowiskowej.
Filar V – Wsparcie infrastruktury turystycznej
Uzupełnieniem wsparcia przedsiębiorców i działań mających na celu pobudzenie popytu są działania planistyczne, projektowe i wykonawcze związane z ogólnodostępną infrastrukturą turystyczną, stanowiącą ważny czynnik pobudzający rozwój oferty turystycznej i wpływającą na decyzję o kierunkach podróży. Województwo śląskie posiada rozwiniętą infrastrukturę turystyczną umożliwiającą tworzenie nowych szlaków turystycznych.
• Szlak Trzech Harnasi
• Szlaki kajakowe na rzekach Liswarta i Warta
• Szlak rowerowy Lasy Rudzkie
W tym filarze zaplanowane są działania długofalowe, wieloletnie, realizowane w ramach konkursu Śląskie. Łączy nas turystyka. Wsparcie finansowe w zakresie upowszechniania turystyki, udzielane będzie jako dotacja celowa skierowana do jednostek samorządu terytorialnego na dofinansowanie własnych zadań bieżących oraz jako dotacje celowe z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, udzielone organizacjom pozarządowym.
Celem dotacji jest rozwój infrastruktury turystycznej w gminach poprzez budowę, rozbudowę, doposażenie, odnowę lub modernizację ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej województwa śląskiego w tym m.in.: szlaków rowerowych, pieszych, wodnych, wspinaczkowych i infrastruktury okołoturystycznej.
Koordynatorem „Śląskiego Pakietu dla Turystyki” jest Departament Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego oraz Śląska Organizacja Turystyczna.
POWIĄZANE WPISY
9 kwietnia 2025
PLL LOT i ITA Airways rozszerzają współpracę. Więcej opcji dla podróżnych z Polski i Włoch
Polskie Linie Lotnicze LOT nawiązały współpracę w formule codeshare z włoskim…
0 Komentarzy3 Minuty
9 kwietnia 2025
Jak zmienia się świat podróży służbowych? Eksperci spotkali się na Forum Liderów Business Travel
Forum Liderów Business Travel, organizowane przez BCD Travel Poland, przyciągnęło do…
0 Komentarzy2 Minuty
9 kwietnia 2025
Wybrano nowy zarząd Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej
3 kwietnia 2025 roku, w hotelu Sheraton w Poznaniu, odbyło się XLVI Walne Zebranie…
0 Komentarzy1 Minuty
9 kwietnia 2025
Wakacje.pl: Wielkanoc z widokiem na morze. Polacy coraz częściej świętują za granicą
Z danych biura Wakacje.pl wynika, że najczęściej wybieranymi kierunkami na Wielkanoc i…
0 Komentarzy5 Minuty
9 kwietnia 2025
Rainbow rozpoczął sprzedaż ofert last minute 2025
Rainbow rozpoczął sprzedaż ofert wakacyjnych last minute na sezon letni 2025. Biuro…
0 Komentarzy2 Minuty
11 kwietnia 2025
DOT współorganizatorem XVI Forum Promocji Turystycznej
Wydarzenie, organizowane przez redakcję portalu Waszaturystyka.pl, odbędzie się 28…
0 Komentarzy2 Minuty
11 kwietnia 2025
„Ciche godziny” i więcej, czyli jak Hydropolis dba o gości ze specjalnymi potrzebami.
Wśród nas są osoby, które mogą inaczej odbierać zewnętrzne bodźce. Dźwięki są dla nich za…
0 Komentarzy3 Minuty
11 kwietnia 2025
Ponad milion pasażerów w marcu 2025 w Katowice Airport
W pierwszym kwartale 2025 roku z usług Międzynarodowego Portu Lotniczego „Katowice” im.…
0 Komentarzy2 Minuty
10 kwietnia 2025
Zrównoważone podróżowanie w Polsce, czy to możliwe? Pojedynek ekspertów podczas XVI Forum Promocji Turystycznej
Przyszłość turystyki coraz wyraźniej zabarwia się na zielono. Jednym z wielu tematów XVI…
0 Komentarzy2 Minuty
9 kwietnia 2025
PLL LOT i ITA Airways rozszerzają współpracę. Więcej opcji dla podróżnych z Polski i Włoch
Polskie Linie Lotnicze LOT nawiązały współpracę w formule codeshare z włoskim…
0 Komentarzy3 Minuty
9 kwietnia 2025
Jak zmienia się świat podróży służbowych? Eksperci spotkali się na Forum Liderów Business Travel
Forum Liderów Business Travel, organizowane przez BCD Travel Poland, przyciągnęło do…
0 Komentarzy2 Minuty
9 kwietnia 2025
Wybrano nowy zarząd Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej
3 kwietnia 2025 roku, w hotelu Sheraton w Poznaniu, odbyło się XLVI Walne Zebranie…
0 Komentarzy1 Minuty
9 kwietnia 2025
Wakacje.pl: Wielkanoc z widokiem na morze. Polacy coraz częściej świętują za granicą
Z danych biura Wakacje.pl wynika, że najczęściej wybieranymi kierunkami na Wielkanoc i…
0 Komentarzy5 Minuty
9 kwietnia 2025
Rainbow rozpoczął sprzedaż ofert last minute 2025
Rainbow rozpoczął sprzedaż ofert wakacyjnych last minute na sezon letni 2025. Biuro…
0 Komentarzy2 Minuty
11 kwietnia 2025
DOT współorganizatorem XVI Forum Promocji Turystycznej
Wydarzenie, organizowane przez redakcję portalu Waszaturystyka.pl, odbędzie się 28…
0 Komentarzy2 Minuty
11 kwietnia 2025
„Ciche godziny” i więcej, czyli jak Hydropolis dba o gości ze specjalnymi potrzebami.
Wśród nas są osoby, które mogą inaczej odbierać zewnętrzne bodźce. Dźwięki są dla nich za…
0 Komentarzy3 Minuty
11 kwietnia 2025
Ponad milion pasażerów w marcu 2025 w Katowice Airport
W pierwszym kwartale 2025 roku z usług Międzynarodowego Portu Lotniczego „Katowice” im.…
0 Komentarzy2 Minuty
10 kwietnia 2025
Zrównoważone podróżowanie w Polsce, czy to możliwe? Pojedynek ekspertów podczas XVI Forum Promocji Turystycznej
Przyszłość turystyki coraz wyraźniej zabarwia się na zielono. Jednym z wielu tematów XVI…
0 Komentarzy2 Minuty
9 kwietnia 2025
PLL LOT i ITA Airways rozszerzają współpracę. Więcej opcji dla podróżnych z Polski i Włoch
Polskie Linie Lotnicze LOT nawiązały współpracę w formule codeshare z włoskim…
0 Komentarzy3 Minuty
[…] Powstał śląski pakiet dla turystyki […]