Poznawaj Niemcy lokalnie. Rusza nowa kampania promująca turystykę miejską i kulturoznawczą
Lokalne smaki, tajemnice rękodzieła i rzemiosła, regionalne stroje i wzornictwo, unikalna atmosfera niemieckich miast i zieleń na wsi – na turystów odwiedzających Niemcy czeka o wiele więcej doznań niż można się spodziewać. Turystykę pod znakiem kultury lokalnej promuje nowa kampania Niemieckiej Centrali Turystyki.
Zwyczaje, tradycje i różnorodność kulturowa to tematy przewodnie kampanii prowadzonej pod hasłem German.Local.Culture. Jej cztery segmenty mają przybliżyć niemiecką kulturę tym, którzy pragną poznać kraj mniej powierzchownie, zagłębić się w to, co lokalne. Idea slow travel, czyli podróżowania w sposób bardziej wnikliwy, bez „zaliczania” w pośpiechu najbardziej popularnych, zatłoczonych atrakcji, to trend coraz bardziej popularny wśród osób pragnących uprawiać turystykę zrównoważoną.
Turystyka miejska odkrywana na nowo
Jednocześnie turyści wcale nie odwrócili się od miast – po prostu chcą zwiedzać je inaczej niż do tej pory. Jak wynika z danych Niemieckiej Centrali Turystyki, kierunki miejskie utrzymały w 2020 roku pozycję zdecydowanego lidera w sektorze przyjazdów z Europy do Niemiec z wynikiem 5,2 mln podróży. Za nimi uplasowały się wycieczki objazdowe z wynikiem 1,6 mln podróży.
Trend ten potwierdzają analizy World Travel Monitor wykonane przez IPK International na zlecenie Niemieckiej Centrali Turystyki: pod względem intencji wyjazdowych na rok 2021 miasta są najsilniejszym magnesem przyciągającym turystów. Połączenie z faktem, że w dobie koronawirusa wzrasta zainteresowanie zrównoważonymi formami wypoczynku prowadzi do jasnej konkluzji – turyści chcą zwiedzać nie tylko obszary naturalne, ale również miasta. Chcą jednak podróżować odpowiedzialnie i szukają innych form spędzania czasu. 80 procent ankietowanych przez IPK uważa za prawdopodobne, że koronawirus przyczyni się do bardziej zrównoważonego rozwoju turystyki.
Zobacz film
Miasta Niemiec i bogactwo ich oferty
Stąd pomysł na nową kampanię DZT, mającą sprostać nowym potrzebom turystów odwiedzających Niemcy. German.Local.Culture pokazuje nowe, intrygujące oblicze niemieckich miast. Skoncentruje się na pokazaniu zwyczajów, rzemiosła i manufaktur, kulinariów, kultury i architektury. Włączy też do propozycji produktowych tereny krajobrazowe i przyrodnicze zlokalizowane na peryferiach ośrodków miejskich.
„Synergia autentycznych przeżyć oferowanych przez kierunki miejskie, osadzenia miast w regionach i różnorodności proponowanych form wypoczynku w ich okolicach stwarza szansę na pozytywny, pomimo panującej pandemii, rozwój niemieckiej turystyki. Według badań Europejskiej Komisji Turystyki (ETC) z lutego 2021 roku entuzjaści życia w mieście stanowią największą ilościowo grupę (33,9 procent), która chce ponownie wybrać się w podróż w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Tych potencjalnych gości zaskoczymy i zainspirujemy ciekawymi pomysłami” – zapowiada Petra Hedorfer, prezes zarządu DZT.
Na kampanię składają się cztery segmenty tematyczne: „atmosfera”, „rzemiosło”, „smak” i „zielona turystyka”.
Własnoręcznie wykonane meble i mozaiki
Zwiedzanie młyna do produkcji musztardy w Monschau, możliwość własnoręcznego wykonania mebli z zebranego wokół drewna podczas warsztatów na polanie w rezerwacie biosfery Bliesgau, kursy tworzenia mozaiki w zamku nad jeziorem w mieście Plön w środku Szwajcarii Holsztyńskiej czy wizyta w warsztacie złotnika Floriana Weidlicha z Riedring koło Rosenheim, inspirującego się otaczającym go światem Bawarii – to tylko niektóre z licznych propozycji segmentu „rzemiosło”. Pokazuje on skarby Niemiec w postaci wielowiekowych tradycji i zwyczajów.
W Niemczech jest mnóstwo mniej znanych lokalnych zwyczajów i tradycji, które stanowią inspirację dla współczesnych twórców. Jednym z przykładów jest moda ze Szprewaldu. W regionie tym w 2014 roku Sarah Gwiszcz założyła swoją markę „Wurlawy” – po serbołużycku oznacza to coś w rodzaju „dzikich kobiet ze Spreewaldu”. Marka stawia na nieformalność w modzie, która łączy nowoczesne wzornictwo z tradycyjnymi elementami stroju serbołużyckiego.
Rzemieślnicy, wytwórcy regionalnych tradycyjnych przedmiotów dbają też o to, by przekazywać tajniki swojej wiedzy i umiejętności dalej. To dzięki lokalnym wytwórcom możemy obserwować wykonywanie przedmiotów i dzieł sztuki w zgodzie z tradycją sprzed wieków. Wiele manufaktur i warsztatów umożliwia turystom obserwowanie pracy rzemieślników na żywo, albo zwiedzanie obiektów czy wzięcie udziału w warsztatach.
Miasta z unikalną atmosferą
Atmosfera niemieckich miast to nie tylko sztandarowe zabytki i knajpki. To również mniej znane, lecz unikalne obszary, takie jak staromiejska dzielnica Bremy z małymi, kolorowymi domkami i sklepikami wyglądającymi jak perły na sznurku. Stąd właśnie nazwa dzielnicy – „Schnoor”. Albo liczne stare ogrody, w tym ogród Sebastiana Niedermaiera, które stanowią część miasta-ogrodu Bamberg, wpisanego na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Zresztą w samej stolicy Niemiec również można znaleźć miejsca mniej znane, a równie atrakcyjne jak największe turystyczne hity. Przykładem może być Artpark Tegel, gdzie w jednym miejscu skupione są bogate dzieła sztuki ulicznej, namalowane przez artystów międzynarodowej sławy.
Jeden z segmentów kampanii German.Local.Culture prezentuje atrakcje pod hasłem „atmosfera”. Ukazuje on lokalny koloryt miast i regionów, miejsca szczególne, unikatowe, dzielnice o bogatej, wyjątkowej historii. Przy czym słynne atrakcje turystyczne stawiane są na równi z mniej znanymi miejscami czy obiektami.
Przykładem tych ostatnich może być znajdująca się w Dolnej Saksonii wioska artystów Worpswede. To aktywna kolonia, w której przebywa około 140 artystów i rzemieślników. W ramach kampanii promowane jest też bliskie Polsce, graniczne miasto Görlitz, którego niezniszczona, zabytkowa architektura prezentuje style od gotyku po secesję i jest popularnym planem filmowym. Ciekawym miejscem jest też znajdujące się w regionie Szlezwik-Holsztyn miasto Mölln, z pochyłymi domami z muru pruskiego. Jest ono zresztą siedzibą błazna Tilla Eulenspiegla, na którego od czasu do czasu można się tu natknąć.
Marcepan, kiełbaska, grzaniec, czyli nowe smaki Niemiec
Do niemieckich smaków nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Jednak w kraju tym znaleźć można o wiele więcej niż tradycyjne piwo i golonka. Kiełbaski Ahle Wurscht, czyli specjał z północnej Hesji, „Heisse Havel”, czyli produkowana w pobliżu miasta Brandenburg an der Havel alternatywa dla klasycznego grzańca, sporządzana z soku gruszkowego i wina, marcepany z Lubeki i wiele innych regionalnych przysmaków czeka na turystów w segmencie „smaki”. Jak podaje DZT, ponad połowa osób spędzających wakacje w Niemczech uważa, że wizyta w obcym kraju bez spróbowania typowych dla niego lokalnych i regionalnych potraw i napojów się nie liczy.
Turyści wiedzą, co dobre – czymże byłaby wyprawa do Lipska bez wizyty w „Piwnicy Auerbacha”, scenografii do „Fausta” Goethego, miejsca o kilkusetletniej tradycji? Albo wyprawa do Hamburga bez wizyty na legendarnym targu rybnym, który od ponad 300 lat przyciąga w niedziele tysiące miejscowych i turystów, pokazując im kulinarną różnorodność hanzeatyckiej metropolii. Z kolei wizytę poza sezonem w Moguncji trzeba koniecznie urozmaicić „mogunckim śniadaniem na rynku” (Mainzer Marktfrühstück), w ramach których w każdą sobotę od marca do listopada w cieniu katedry spróbować można sezonowych specjałów. Jest to wspaniałe kulinarne trio na „w”: Wein, Weck, Worscht (bułka, kiełbaska, wino).
Ci, którzy kochają niemiecki klasyk, czyli lokalne piwo, nie muszą koniecznie jechać do Bawarii na Oktoberfest. Piwne specjały i browarniana kuchnia to również specjalność wielu miejsc w Nadrenii Północnej-Westfalii. Akcent kampanii kładziony jest na mini-browary np. w Kolonii, takie jak Mühlen Kölsch. W sumie w Niemczech piwa warzone są w ponad 1500 browarach i każdy z nich wart jest uwagi – z unikatową historią, recepturą, własnymi smakami.
Zielone płuca miast i aktywność po zwiedzaniu
Choć kampania German.Local.Culture dotyczy także miast, to jej podstawą jest zrównoważona oferta miejsko-wiejska. Promuje ją segment tematyczny „Zielona turystyka”. Goście korzystający z uroków miast szukają jednak możliwości połączenia takiego wyjazdu z wypadem na łono natury. A w Niemczech pod tym względem jest z czego wybierać.
Wystarczy przywołać choćby park zdrowia Speckenbüttel na północy Bremerhaven, który oferuje 70 hektarów powierzchni rekreacyjnej: z kąpieliskiem Kneippa, motoparkiem, ścieżką fitness, bieżnią, boiskiem do gry w bule, trawnikami i jeziorem z fontanną. Albo nadłabską plażę Oevelgönne, na której urlopowicze z miasta mogą rozłożyć się na leżaku w środku metropolii, usiąść z piwem lub pograć w siatkówkę.
Na tych, którzy chcą połączyć zwiedzanie miast z wypoczynkiem aktywnym, czeka szlak rowerowy wzdłuż Renu. Przebiega on przebiega przez ważne duże miasta: Spirę, Ludwigshafen, Wormację, Moguncję i Koblencję. Ten szlak, podobnie zresztą jak Dolina Łaby, daje możliwości połączenia różnych form turystyki: miejskiej, kulinarnej i aktywnej. A więc zwiedzania atrakcji w miastach z jazdą na rowerze i degustacją win od lokalnych producentów. Okolice Drezna zresztą zwiedzać można równie wygodnie drogą wodną i komunikacją publiczną. W zasięgu krótkiej wyprawy znajduje się Szwajcaria Saksońska, zamki i pałace, miasta (Pirna, Drezno, Radebeul, Miśnia), winnice i wspaniałe nadłabskie łąki.
Niemiecka kultura zawita do Warszawy
O tym, co mają do zaoferowania Niemcy w ramach kampanii German.Local.Culture będzie można dowiedzieć się więcej już wkrótce w Warszawie. Niemiecka Centrala Turystyki planuje Piknik Rodzinny w Forcie 8 (Fort Służew 1b) w dniach 11-12 września. Będzie tam można dowiedzieć się więcej o ofercie, wziąć udział w warsztatach, spędzić czas aktywnie np. na ściance wspinaczkowej czy obejrzeć wystawę „Krajobrazy Niemiec”. Nie zabraknie niemieckich przysmaków, atrakcji dla najmłodszych, a całość zakończy się wieczornym kameralnym koncertem muzyki niemieckich mistrzów.
Więcej informacji na temat kampanii German.Local.Culture na stronie
https://www.germany.travel/en/campaign/german-local-culture/home.html
POWIĄZANE WPISY
15 listopada 2024
Rekordowe targi WTM w Londynie. Ponad 4 tys. wystawców z całego świata
W dniach 5-7 listopada 2024 roku londyńskie hale ExCeL gościły największe w historii…
0 Komentarzy2 Minuty
13 listopada 2024
Sara Binmahfoodh: Chcemy zmienić postrzeganie Arabii Saudyjskiej. Najlepszym sposobem na to jest podróż
Arabia Saudyjska cieszy się coraz większym zainteresowaniem polskich turystów. Budzi…
0 Komentarzy9 Minuty
31 października 2024
(R)ewolucja w turystyce dzieje się teraz. Obyśmy jej nie przegapili. [XV Forum Promocji Turystycznej]
Zmiany na rynku turystycznym, rewolucja technologiczna, nowa strategia rozwoju - to…
0 Komentarzy22 Minuty
28 października 2024
Dubaj szykuje się na zakupowe szaleństwo
Rozrywka na żywo, koncerty gwiazd, wyjątkowe oferty i zakupowe szaleństwo w czystej…
0 Komentarzy1 Minuty
23 października 2024
Saksonia zaprasza na jarmarki bożonarodzeniowe
Saksończycy od wieków słyną z kultywowania tradycji bożonarodzeniowych. Nie bez kozery…
0 Komentarzy5 Minuty
16 października 2024
„Najlepszym środkiem promocji Korei Południowej jest K-pop”
Zwiększenie liczby polskich turystów do 30 tys. rocznie – taki cel stawia przed sobą…
0 Komentarzy4 Minuty
9 października 2024
Rekordowy wzrost zainteresowania Austrią wśród polskich turystów
0 Komentarzy3 Minuty
7 października 2024
Łukasz Habaj: kupując Thomasa Cooka nabyliśmy rozpoznawalność marki. Konkurujemy z touroperatorami o tego samego klienta
Kupując Thomasa Cooka po atrakcyjnej cenie eSky nabył rozpoznawalność na rynkach Europy…
0 Komentarzy24 Minuty
5 października 2024
Afera dziennikarza BBC. Brak wózków pokładowych dotyczy większości przewoźników
Frank Gardner, dziennikarz BBC podróżując z Warszawy do Londynu spotkał się z brakiem…
0 Komentarzy3 Minuty