Preferencje klientów Fly.pl

Dane FLY.PL pokazują, że odnotowano wtedy 28 proc. wzrost sprzedaży wycieczek w formule on-line. Podsumowując dane za rok 2013 eksperci z FLY.PL zaliczają go do udanych w branży turystycznej. Polacy znacznie częściej niż w roku ubiegłym korzystali z usług biura, przynosząc tym samym optymistyczną prognozę na kolejne lata.

Na urlopowe wybory Polaków w niewielkim stopniu wpłynęły również medialne doniesienia o kryzysie w Grecji, czy kolejnej fali protestów w Egipcie. Właśnie te dwa kierunki były najczęściej wybieranymi w ubiegłym roku. Łącznie w miejsca te wyjechała niemal połowa turystów, którzy w 2013 roku skorzystali w usług FLY.PL.

Kiedy wyjeżdżają Polacy?
Rok 2013 z pewnością można zaliczyć do bardzo udanych dla branży turystycznej. Dane FLY.PL pokazują, że odnotowano wtedy 28 proc. wzrost sprzedaży wycieczek w formule on-line. Jest to bardzo dobry wynik, tym bardziej, że wiele wskazywało, że po wydarzeniach z ubiegłego sezonu i lawinie upadków biur podróży, na rynku usług turystycznych może nastąpić stagnacja. Okazało się jednak, że sytuacja ta w żaden sposób nie ostudziła urlopowych planów Polaków.
Dane biura podróży FLY.PL pokazują, że na okres od początku lipca do końca września Polacy kupują najwięcej wycieczek. Ponadto, w III kwartale 2013 odnotowano największy przyrost liczby rezerwacji względem roku ubiegłego. W tych miesiącach z FLY.PL wyjechało o niemal 50 proc. więcej osób niż w analogicznym okresie 2012 roku. Najwięcej osób wybiera urlop w sierpniu. Nieco mniej turystów wyjechało w lipcu, natomiast najmniejszy wzrost ilości rezerwacji odnotowano na wrzesień. Biorąc pod uwagę, iż znaczną część klientów biura stanowią rodziny z dziećmi można stwierdzić, że jednym z istotniejszych kryteriów wyboru terminu wyjazdu wciąż pozostają wakacje szkolne.
Wakacje poza sezonem letnim cieszą się coraz większą popularnością – od października do grudnia 2013 miał miejsce niemal 30 proc. wzrost rezerwacji względem roku 2012. Coraz chętniej turyści wybierali wyjazdy w listopadzie i grudniu, a najmniejsza zmiana wystąpiła w październiku. Dane dotyczące wyjazdów w grudniu pokazują, iż Polacy coraz chętniej wybierają się na urlop w okresie przerwy między Świętami Bożego Narodzenia a Sylwestrem. Wiele osób wykorzystuje te wolne dni na wypoczynek poza domem.

Kacper Daszke, marketing manager Fly.pl powiedział: Mimo wszystko, rok 2013 był bardzo dobrym okresem nie tylko dla FLY.PL, ale dla całej branży turystycznej skupiającej się na działaniach on-line. W naszych planach na ten rok założyliśmy oczywiście wzrost ilości sprzedanych wycieczek, chociaż napięta sytuacja w Egipcie, który przez lata był niekwestionowanym liderem wśród destynacji zagranicznych wyjazdów Polaków, budziła nasze obawy. Okazało się, jednak że mimo zawirowań w tym regionie, udało się osiągnąć zamierzone wzrosty całościowej sprzedaży .

Jak pokazują dane sprzedażowe FLY.PL, rezerwacja maksymalnie do 14 dni przed wyjazdem, jest najczęściej wybieranym rozwiązaniem. Z typowej oferty last minute w 2013 skorzystało ponad 45 proc. turystów, co stanowiło niewielki, zaledwie 1 proc., spadek w porównaniu z rokiem ubiegłym. Last minute najbardziej popularne było w okresie letnim, od czerwca do września.
Z ofert last minute najczęściej korzystają osoby, które nie mają dokładnie sprecyzowanych planów wyjazdowych. Po prostu zależy im na urlopie, jednak kluczowym czynnikiem decyzyjnym nie jest termin, hotel czy nawet miasto, ale kwestie finansowe. W lecie, okresie urlopowym, na bieżąco śledzą oni propozycje biur podróży i decydują się na oferty last minute, które pozwalają na znaczne oszczędności. W większości z takich ofert korzystają osoby młode, bezdzietne, które wręcz z dnia na dzień są w stanie przygotować się do wyjazdu. Rodziny z dziećmi zwykle dokładniej planują wycieczki, chociażby ze względu na chęć zapewnienia maluchom odpowiednich atrakcji podczas urlopu.
Polacy niechętnie planują wakacje w odległych terminach. Im więcej dni do wyjazdu, tym mniejsza liczba rezerwacji. Niemal co piąty turysta planował w 2013 wyjazd na maksymalnie 30 dni przed datą wyjazdu. Podobnie jak w przypadku last minute, najpopularniejszym okresem jest lipiec i sierpień.
O wyjazd z wyprzedzeniem od miesiąca do 4 miesięcy dba co dziesiąty turysta. Z wyprzedzeniem od 31 do 60 dni w 2013 wycieczki wykupiło 11,72 proc. klientów, natomiast plany w okresie od 61 dni do 120 dni przed wyjazdem robiło 10,26 proc. klientów.
W obu przypadkach zakupy w większości dotyczyły wyjazdów w okresie letnim, a dokonywano ich w pierwszej połowie roku.
Można zauważyć, że znikomy procent nabywców planuje urlopy z ponad półrocznym wyprzedzeniem. Zaledwie 7 proc. klientów FLY.PL wykupuje wycieczki tak wcześnie. Najczęściej dotyczy to miesięcy zimniejszych, tj. listopada, grudnia i stycznia, kiedy klienci FLY.PL myślą już o letnim wypoczynku.

Gdzie wyjeżdżają Polacy?
Dane sprzedażowe FLY.PL pokazują, że najpopularniejsze kierunki zagranicznych wyjazdów Polaków w 2013 to Grecja i Egipt.
Co piąty turysta w 2013 roku wybrał wypoczynek w Grecji, która w ofercie FLY.PL nie jest nowym kierunkiem, jednak w ostatnim czasie wyraźnie zyskała na popularności. Do greckich kurortów wybrało się niemal dwukrotnie więcej Polaków niż w roku 2012.
Niezmiennie od lat najwięcej osób wypoczywało na największej greckiej wyspie, Krecie, która kusi krajobrazem jasnych plaż przeplatanych skalistymi wybrzeżami. Na popularności nieco straciło Rodos, wybierane w roku 2013 przez 15 proc. turystów, zyskała natomiast wyspa Zakynthos. Egipt w zeszłym roku wybrał co piąty wyjeżdżający z FLY.PL, co oznacza spadek w porównaniu ze sprzedażą wycieczek w tym kierunku w latach ubiegłych.Dane z kolejnych miesięcy pokazują jednak tendencję wzrostową. Egipt znów cieszy się coraz większą popularnością i wiele wskazuje na to, że szybko powróci na pozycję lidera i do sprzedaży sprzed kilku lat, na poziomie ponad 50% obrotu FLY.PL.
Podobnie jak w ostatnich latach, najpopularniejszy był wypoczynek w Hurghadzie, która stanowi połowę sprzedaży Fly.pl. To baza wypadowa do innych atrakcji turystycznych, takich jak wycieczki po Pustyni Arabskiej. Popularne jest również słynące z raf koralowych Sharm El Sheikh, które wybrał co trzeci turysta. Pozostałe kurorty: Marsa Alam i Taba, były mniej popularne, jednak również zyskały zainteresowanie względem roku ubiegłego.
Kolejnym kierunkiem często wybieranym przez turystów w 2013 była Turcja, która stanowiła 18 proc. sprzedaży FLY.PL, co stanowiło niemal 4 proc. wzrost względem roku 2012. Zdecydowanie najwięcej osób wybrało się do Antalya, miasta położonego w południowo-zachodniej części kraju, którego wizytówką jest Żłobiony Minaret – Yivli Minare, pozostałość dawnego meczetu. W mieście tym turyści mogą przechadzać się uliczkami starego miasta, podziwiając ruiny XII-wiecznej, bizantyjskiej bazyliki Kesik Minare Z uroków miasta skorzystało niemal 80 proc. spośród wyjeżdżających do Turcji.
Co dziesiąty turysta wybierał wypoczynek w Hiszpanii, a najwięcej, niemal jedna czwarta spośród nich chciała odwiedzić Teneryfę, która ze względu na kilka typów klimatu i stref klimatycznych nazywana jest „kontynentem w miniaturze”. Popularne, choć znacznie mniej, były również Fuerteventura, którą wybrało niemal 18 proc. odwiedzających Hiszpanię oraz Majorka – wybór ok.15 proc. z nich.
Jeśli chodzi o Włochy, to udział w obrocie FLY.PL względem roku 2012 wzrósł w ubiegłym roku ponad dwukrotnie. Co czwarty turysta wyjeżdżający na Półwysep Apeniński wybierał wypoczynek na Sycylii, 19 proc. zdecydowało się spędzić urlop na Sardynii.
Podobny jak Włochy wzrost odnotowała również Bułgaria, która kusi piaszczystymi plażami i niewątpliwie stosunkowo niskimi cenami. W 2012 jej udział w obrocie biura wynosił 3 proc., natomiast w 2013 odnotowano wzrost do poziomu 5,6 proc.. Niewielki wzrost dotyczy również sprzedaży wycieczek do Tunezji, która łączy w sobie arabskie, afrykańskie i śródziemnomorskie tradycje. W renomowanych kurortach, takich jak Dżerba, Tabarka, Hammamet, czy Sousse w 2013 roku urlop spędzało ok. 7 proc. klientów FLY.PL.
Polacy rzadko podróżują w pojedynkę. Średnia ilość osób przy jednej rezerwacji wynosi 2,2. Zdecydowana większość klientów biura to pary bądź rodziny z dziećmi. Te ostatnie najczęściej szukają hoteli All Inclusive, blisko plaży i z atrakcjami dla najmłodszych.
Dane za rok 2013 pokazują, że klienci podczas wakacji zdecydowanie stawiają na wygodę i komfort. Najczęściej Polacy wypoczywali w hotelach 4- i 4,5-gwiazdkowych. Na najwyższą jakość obsługi decydował się co czwarty wyjeżdżający. Niecałe 30 proc. wybrało wypoczynek w hotelu o standardzie niższym niż 4 gwiazdki, a tylko nieliczni wybierali hotele 2 bądź 2,5-gwiazdkowe.
Również dane dotyczące wybieranego standardu wyżywienia w hotelu świadczą o wysokich oczekiwaniach klientów. Zdecydowana większość, bo ponad 80 proc. podróżnych wybiera opcję All Inclusive, obejmującą pełne wyżywienie: śniadania, obiady, kolacje oraz przekąski między posiłkami, a także napoje bezalkoholowe, jak i alkohole. Tylko 1 proc. turystów decyduje się na opcję bez wyżywienia.
W 2013 roku zaledwie 2 proc. Klientów FLY.PL wybrało podróż autokarem, co może jest mniej komfortowe i pochłania więcej czasu, ale z drugiej strony pozwala „zwiedzać” z okien autobusu. 3 proc. turystów zrezygnowało z opieki biura podróży podczas drogi do miejsca docelowego, decydując się na dojazd we własnym zakresie.

Kacper Dasze podsumował: Cieszy nas, że Polacy coraz chętniej korzystają z usług biur działających online. Dane sprzedażowe za ostatnie lata świadczą o dużym zaufaniu jakim darzą nas klienci. Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że nie każdy potrafi sprawnie poruszać się w sieci, dlatego też aby umożliwić korzystanie z naszych ofert wszystkim klientom, uruchomiliśmy Contant Center oraz stacjonarne biuro. Jednak nasza działalność stricte w sieci umacnia się z roku na rok, co zarówno nam, jak i innym internetowym biurom podróży wróży dalszy rozwój .