Prezes Wizz Air do premiera Morawieckiego: podwyżka opłat lotniskowych, to bilety droższe o 30 proc.
József Váradi, prezes Wizz Air Group wystosował apel do premiera Mateusza Morawieckiego w sprawie planowanej przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej podwyżki opłat lotniskowych w Polsce.
Oto treść listu:
Szanowny Panie Premierze,
piszę do Pana po trudnym, trwającym 18 miesięcy okresie w branży lotniczej. Szkodliwy wpływ pandemii zmusił wiele firm do podjęcia bezprecedensowych decyzji w celu zrekompensowania znacznych strat finansowych i uzdrowienia poszkodowanych sektorów rynku. Mimo, że Wizz Air nie był odporny na skutki pandemii, nasza firma poradziła sobie z nimi na zasadach rynkowych utrzymując silną pozycję i płynność bez korzystania z pomocy państwa.
Polska znajduje się w samym sercu siatki Wizz Air, dlatego chciałbym poruszyć kwestię propozycji Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) dotyczącej znacznego zwiększenia opłat za korzystanie z usług żeglugi powietrznej. Skala planowanej podwyżki (podniesienie opłat terminalowych nawet o 70 proc. i opłat trasowych o 26 proc.) jest niekonkurencyjna, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że poprzednie opłaty były już wyższe niż średnia europejska.
Rozumiem, że podwyżka ma – w pewnym stopniu – wesprzeć ożywienie PAŻP oraz inwestycje, jednocześnie należy dostrzec, że tak ogromny wzrost opłat w lotnictwie opóźni odbudowę/wznowienie połączeń lotniczych w Polsce i będzie szkodliwe dla wzrostu gospodarczego kraju, małych przedsiębiorstw, a w efekcie także dla obywateli.
W odniesieniu do naszych średnich taryf, odpowiada to wzrostowi ceny biletu o 30 proc.. Wizz Air jest dumny ze swojej dotychczasowej zdolności do kompensowania zwiększonych kosztów regulacyjnych i infrastrukturalnych poprzez zwiększanie wydajności, również dzięki swojej młodej flocie Airbusa, jednak skala podwyżki grozi ograniczeniem istniejących usług i rozwoju linii, zwłaszcza w regionach Polski, których wzrost gospodarczy jest silnie uzależniony od zwiększonej łączności lotniczej.
Warto również zauważyć, że chociaż przepisy europejskie w pewnym stopniu dopuszczają odstępstwa od schematu działania i opłat Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Single European Sky) ze względu na pandemię COVID-19, to takie wyjątki nie mogą być wykorzystywane jako uzasadnienie dla dużych inwestycji. Znaczna część podwyżki opłat w planie Polski Ład służy finansowaniu ogromnej inwestycji w Centralnym Porcie Komunikacyjnym, która powinna być pokryta przez właściciela PAŻP.
Innym istotnym aspektem jest brak rozproszenia geograficznego. Poprzez preferencyjne traktowanie Lotniska Chopina w Warszawie, odbierane są znaczne środki, które mogłyby przyczyniać się do wsparcia słabiej rozwiniętych regionów Polski. Tym samym lokalna gospodarka i siła robocza jest pozbawiana wielkich możliwości. W efekcie, wdrożenie nowych opłat zmniejszy również konkurencyjność Polski z powodu przesunięcia przepustowości na sąsiednie lotniska o bardziej konkurencyjnej strukturze kosztów.
Chciałbym prosić Pana o ocenę zasadności tej koncepcji i jej harmonogramu, a także o dokonanie weryfikacji proponowanych opłat za usługi żeglugę powietrzną. Jeśli PAŻP potrzebuje finansowego wsparcia, Unia Europejska ustanowiła odpowiednie reguły dla rządów w kwestii zbierania funduszy na odbudowę i cyfryzację, i nie jest uzasadnione oczekiwanie, że linie lotnicze, i w konsekwencji pasażerowie, poniosą ten ciężar.
Gdańska Organizacja Turystyczna apeluje o wstrzymanie podwyżek opłat lotniskowych
POWIĄZANE WPISY
8 stycznia 2025
Dwa loty dziennie z Poznania do Amsterdamu od 30 marca 2025
Królewskie Holenderskie Linie Lotnicze KLM zapowiedziały, że zwiększą liczbę połączeń z…
0 Komentarzy2 Minuty
8 stycznia 2025
2024 rok rekordowy dla Lotniska Zielona Góra-Babimost
Port Lotniczy Zielona Góra-Babimost zakończył 2024 rok z rekordowym wynikiem 82 887…
0 Komentarzy2 Minuty
3 stycznia 2025
Wizz Air podsumowuje działania w kierunku zrównoważonego rozwoju
Wizz Air zaprezentował coroczny raport pt. „Latanie w kierunku zrównoważonego rozwoju”.…
0 Komentarzy4 Minuty
3 stycznia 2025
Ryanair: 13,6 mln pasażerów w grudniu 2024
3 stycznia Ryanair Holdings opublikował statystyki ruchu za grudzień 2024. Przewoźnik…
0 Komentarzy1 Minuta
2 stycznia 2025
Patryk Niewiadomski nowym dyrektorem sprzedaży i rozwoju w Anex Tour
Od stycznia do zespołu Anex Tour dołączył Patryk Niewiadomski. Dyrektor z długoletnim…
0 Komentarzy2 Minuty
2 stycznia 2025
Coral Travel zakontraktował na lato i zimę miejsca w Enter Air za 564,6 mln zł
Enter Air i Coral Travel Poland zawarły umowę dotyczącą usług czarterowych w sezonie lato…
0 Komentarzy2 Minuty
31 grudnia 2024
PLL LOT otworzyły nowy salonik biznesowy na lotnisku w Chicago
19 grudnia Polskie Linie Lotnicze LOT otworzyły nowy salonik biznesowy na międzynarodowym…
0 Komentarzy2 Minuty
31 grudnia 2024
Gniezno stawia na HerStory. Pierwsza żeńska figura na Trakcie Królewskim
Pierwsza żeńska figura została odsłonięta w wigilijny poranek na Trakcie Królewskim w…
0 Komentarzy1 Minuty
31 grudnia 2024
Ryanair zyska 29 nowych samolotów i 2 tys. miejsc pracy w 2025
Ryanair potwierdził odbiór dostawy do 29 nowych samolotów Boeing 737 w 2025 r. Inwestycja…
0 Komentarzy1 Minuty