Private jety zmiotą lotnicze podróże służbowe niższej kadry – to wyzwanie dla linii
Czy popularność private jetów w Polsce zagrozi ożywieniu w podróżach służbowych ? Polskie dynamiczne firmy już dziś korzystają z ich dobrodziejstw.
Pandemia przyniosła wzrost popularności private jetów, bez wątpienia mają one kilka zalet. Większe bezpieczeństwo epidemiczne a także pełna elastyczność w zakresie rozkładów i miejsc lądowania to tylko nie które z nich. Nie bez znaczenia dla popularności privat jetów były też ciecia w siatkach połączeń linii lotniczych.
Polska gospodarka się mocno internacjonalizuje to miało sprzyjać liniom ( wzrost popytu)
Bez wątpienie przez ostatnie lata mieliśmy do czynienia z raptownym wzrostem inwestycji zagranicznych polskich firm. Obok państwowych championów jak KGHM, który zainwestował m.in. w Chile czy Orlenu, który kontynuował swoje inwestycje w Czechach i na Litwie pojawiło się grono nowych zerkających na zagranicę firm.
Przede wszystkim należy wymienić farmacje, z inwestycjami Polpharmy w Kazachstanie i Adamedu w Wietnamie. Do tego doszedł beneficjent covidu Mercator Medical ze swoją rosnącą fabryką w Tajlandii. Ale to nie wszystko, bardzo mocno rośnie segment producentów okien / bram a także meblarski. Nie zapominajmy o branży IT z jej super dynamicznym liderem Comarchem.
Ten trend miał sprzyjać wzrostowi popytu na podróże służbowe i był nadzieją dla linii na szybkie odbudowanie się po Covidzie. Czy jednak właśnie teraz nie dojdzie do strukturalnej zmiany w obszarze podróży służbowych ?
Duże polskie firmy inwestują w private jety
Nie jest tajemnicą iż w ostatnich miesiącach i latach większość inwestujących zagranicą polskich firm zainwestowało we flotę priviate jet. Największą polską firmę oferującą podróże tego typu stworzył Zygmunt Solorz, znany z trafnego przewidywania mega trendów.
Poza Jet Story Solorza, w prywatne samoloty zainwestowali tez inni najbardziej znani biznesmeni jak szefowie Polpharmy, Wiśniowskiego czy spółek z imperium Sołowowa i Kulczyka. A pod koniec 2020 roku rynek obiegła informacje o podobnej inwestycji Comarchu.
Covid pokazuje że można pracować zdalnie – podróże średniej kadry będą cięte “sfinansują” private jety ?
Covid pokazał szefom wielu firm iż biznesy można robić bez podróży służbowych. Albo ograniczając je do minimum. Na rynku może pojawić się nowy trend. Podróże private jetami będzie odbywał tylko zarząd lub najwyższy szczebel managerski. Wszystkie zaś podróże służbowe niższego szczebla będą mocno cięte.
W takiej sytuacji rezygnacja z podróży pracowników niższego szczebla pozwoli wygenerować oszczędności, które sfinansują dużo droższe loty private jetami. Na poziomie budżetu firmy na podróże, możemy więc nadal osiągnąć równowagę. Będzie to miało jednak duże konsekwencje dla regularnych linii lotniczych.
Mogą się one nie doczekać powrotu popytu o skali, która pozwoliłaby na odbudowanie siatki nastawionej stricte na pasażera służbowego.
Ślad węglowy – privat jety ostro zwiększyły produkcje Co2 ale tu także można się bronić
Segment private jetów może zostać wkrótce postawiony pod ścianę w związku ze skokowym wzrostem emisji co2.
Także w tym przypadku możemy mieć jednak kolejny argument, który nie będzie sprzyjać regularnym liniom.
Przedsiębiorstwa używające private jetów mogą się bowiem bronić, iż ograniczając masowe podróże służbowe pracowników niższego szczebla, wymiernie ograniczyły emisje Co2 w skali całej firmy.
Tu także może zajść efekt kompensacji. Dodatkowo może się też zdarzyć iż podróże na krótkich odcinkach zostaną w całości przesunięte na rzecz kolei , dużo bardziej ekologicznej. Takie przesunięcie da kolejny argument by bronić private jetów w kontekście śladu węglowego.
Co ciekawe kolejne komentarze ze świata linii lotniczych zdają się potwierdzać że biznes travel nie wróci do poziomów sprzed Pandemii jeszcze przez długi czas. CEO Virgin Austrialia właśnie potwierdziła, iż spodziewa się istotnego przesunięcia ciężaru w kierunku ruchu wakacyjnego. Z perspektywy Australii, która wcześniej zaczęła ożywienie w turystyce i lataniu jest to cenna wskazówka dla Europy.
Z pewnością wzrost popularności private jetów wśród polskich firm jest faktem, może on skanibalizować podróże służbowe niższego szczebla. Będzie to jednak tylko jeden z czynników / wyzwań dla linii lotniczych i agentów obsługujących podróże służbowe. Adopcja narzędzi typu justification tool, eliminacja śladu węglowego, wynajem długoterminowy a wreszcie ciśnienie na bezpośrednią dystrybucje oferty stworzą mieszankę, która zrewolucjonizuje rynek podróży służbowych. Czy linie lotnicze i agenci są na to gotowi . Czas pokaże.
POWIĄZANE WPISY
31 października 2024
Esky.pl: Malta najchętniej wybierana na listopadowe city breaki
Malta stała się najpopularniejszym kierunkiem listopadowych city breaków, wyprzedzając…
0 Komentarzy2 Minuty
31 października 2024
(R)ewolucja w turystyce dzieje się teraz. Obyśmy jej nie przegapili. [XV Forum Promocji Turystycznej]
Zmiany na rynku turystycznym, rewolucja technologiczna, nowa strategia rozwoju - to…
0 Komentarzy22 Minuty
31 października 2024
Itaka nagradza medalistów olimpijskich bonami wakacyjnymi
Biuro podróży Itaka nagrodziło polskich medalistów i ich trenerów za sukcesy osiągnięte…
0 Komentarzy1 Minuta
30 października 2024
Itaka podsumowuje sezon 2023/2024 i prezentuje ofertę lato 2025
Itaka podsumowała sezon 2023/2024 i zaprezentowała plany na Lato 2025 podczas cyklu…
0 Komentarzy5 Minuty
27 października 2024
Lato 2025 – ceny na wyjazdy w sierpniu dalej spadają
Analiza Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA wskazuje, że w ubiegłym tygodniu…
0 Komentarzy1 Minuty
25 października 2024
OSAT zaprezentował agentom egzotyczną ofertę Mauritiusa
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych (OSAT) wraz z Mauritius Tourism (MTPA)…
0 Komentarzy2 Minuty
25 października 2024
Ecco Travel organizuje study tour do Chin. Agenci przygotowują się na rosnące zainteresowanie kierunkiem
Ecco Travel organizuje pierwszy, po dłuższej przerwie polski study tour do Chin, który…
0 Komentarzy1 Minuty
24 października 2024
Polacy na zimowe wakacje wybierają egzotyczne kraje. Na czele Indie, Kolumbia i Filipiny
Coraz więcej Polaków decyduje się na egzotyczne wakacje zimą, a liczba podróżujących…
0 Komentarzy1 Minuty
22 października 2024
Brytyjski regulator zatwierdza sprzedaż Thomasa Cooka grupie eSky. Firma spodziewa się miliarda zł ze sprzedaży pakietów w 2025 roku
Na początku października transakcję zakupu Thomasa Cooka przez eSky od chińskiego…
0 Komentarzy4 Minuty