Projekt Bascil: stawiamy na rozwój turystyki kulinarnej w regionie Morza Bałtyckiego
Moda na turystykę kulinarną stwarza dodatkowe możliwości producentom lokalnych specjałów z regionu Morza Bałtyckiego. Realizowany przez Agencję Rozwoju Pomorza, z partnerami z sześciu krajów, projekt Bascil ma ułatwić firmom rozwój przez dostosowanie swojej oferty do tego trendu.
Celem projektu Bascil – Innovative Solutions for the Rural Food Production Sector to Diversify into Sustainable Culinary Tourism Services jest rozwój usług turystyki kulinarnej na terenach wiejskich w regionie Morza Bałtyckiego i poprawa konkurencyjności lokalnych producentów.
Bascil to projekt międzynarodowy, w którym udział bierze 15 partnerów z ośmiu krajów (Estonia, Łotwa, Litwa, Polska, Niemcy, Norwegia, Szwecja i Finlandia). Z Polski, partnerami projektu są Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna, Agencja Rozwoju Pomorza oraz Fundacja Natura Polska. Projekt rozpoczęty w styczniu 2023 będzie realizowany do 2025 roku.
Turystyka kulinarna – z czym to się je?
Według danych statystycznych zebranych przez UNWTO – Światową Organizację Turystyki – na całym świecie można zauważyć szybki wzrost popularności turystyki kulinarnej. Stoi za tym coraz powszechniejsza ciekawość świata i zainteresowanie wycieczkami tematycznymi. Lokalna kuchnia stała się wartością dodaną w podróżach i sposobem poznawania kultury zwiedzanych regionów. Tworzone są specjalne szlaki kulinarne, które pozwalają podróżującym spróbować lokalnych specjałów.
Producenci tradycyjnej żywności na całym świecie dostosowują swoje miejsca pracy, aby przyjmować całe rzesze turystów. Wytwórcy oferują nie tylko degustację, ale prezentują proces produkcji, historię i tradycje związane z lokalnymi specjałami. Zainteresowanie znajdują też warsztaty tradycyjnej kuchni. W Europie, w tego typu ofercie turystycznej przoduje Francja słynąca m.in. ze szlaku winnego czy Szlaku Sera i Czekolady oraz Włochy, Austria i Węgry. Te kraje dogania Norwegia, coraz bardziej znana z tematycznych szlaków cydru.
Turystyka kulinarna to także targi żywności i festiwale kulinarne, jak np. festiwale Zupy Rybnej w Livorno, mozzarelli w Opi, Gęsiej Wątróbki w Budapeszcie czy Festyn Moreli w Krems w Austrii. W palecie kulinarno-turystycznych atrakcji w Polsce znajdują się tzw. „festiwale smaku” np. Podkarpackie Święto Miodu, Pilzneński Festiwal Pierogów, Powidlaki – święto powideł śliwkowych w Krzeszowie czy Ogólnopolski Festiwal Dobrego Smaku w Poznaniu. Projekt Bascil chce wykorzystać te kulinarne trendy, aby pomóc lokalnym producentom poszerzyć swoją ofertę i wejść na tego typu rynek.
Szansa dla producentów lokalnej żywnosci w rejonie nadbałtyckim
Badania pokazują, że mieszkańcy regionu Morza Bałtyckiego są coraz bardziej zainteresowani lokalnymi produktami i żywnością pochodzącą z wiarygodnym źródeł, a tym samym turystyką kulinarną. Tymczasem, ten obszar wciąż pozostaje mało popularny. Szansą na zmianę w tym obszarze jest aktywny udział producentów żywności w branży turystycznej oraz opracowanie bardziej widocznej i atrakcyjnej dla gości oferty.
Projekt Bascil ma odpowiadać na potrzebę rozwoju tego typu usług turystyki kulinarnej na terenach wiejskich w regionie Morza Bałtyckiego. Poszerzenie oferty lokalnych producentów żywności i dostosowanie jej do wymagań branży turystycznej daje możliwość poprawy konkurencyjności firm.
W ramach projektu zostaną zebrane i przeanalizowanie informacje na temat branży w regionie oraz najlepszych stosowanych przez nie praktyk. Na tej podstawie zostaną opracowane zrównoważone, kompleksowe rozwiązania minimalizujące różnego rodzaju ryzyka, odpowiadające sytuacji lokalnych producentów żywności i ich sieci w regionie Morza Bałtyckiego.
Rezultaty projektu znajdą zastosowanie dla szerszej grupy producentów żywności zainteresowanych dywersyfikacją swojej działalności biznesowej o turystykę kulinarną. Wypracowane rozwiązania będą testowane przez wybrane rejony z każdego kraju uczestniczącego w projekcie. Z regionu pomorskiego jako region pilotażowy, została wybrana Lokalna Grupa Działania Partnerstwo Dorzeczy Słupi.
POWIĄZANE WPISY
20 grudnia 2024
NKAR Travel & Tours ze Sri Lanki dołącza do Polhotrep
Polhotrep Travel Representation, firma specjalizująca się w reprezentacji DMC na polskim…
0 Komentarzy1 Minuty
20 grudnia 2024
Lotnisko Rzeszów-Jasionka zainwestuje ponad 50 mln zł w infrastrukturę i technologie
Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka pozyskał ponad 31 mln zł dofinansowania z funduszy…
0 Komentarzy2 Minuty
20 grudnia 2024
PPL i POT będą wspólnie promować polską kulturę i turystykę
PPLS.A. i POT podpisały porozumienie o wspólnej promocji Polski na arenie…
0 Komentarzy3 Minuty
20 grudnia 2024
Certyfikaty POT: najlepsze produkty turystyczne 2024 roku
Złoty Certyfikat POT dla Bałtowskiego Kompleksu Turystycznego, Morskie Centrum Nauki…
0 Komentarzy3 Minuty
20 grudnia 2024
Wakacyjne plany Polaków na 2025 rok: poszukiwanie rodzinnych korzeni, przygody z adrenaliną i odkrywanie kraju
Jak wynika z najnowszego raportu, apetyt na podróże w 2025 roku będzie nadal rósł.…
0 Komentarzy6 Minuty
20 grudnia 2024
Już cztery polskie regiony zostały wyróżnione przez Przewodnik Michelin
Zakończyła się selekcja lokali wyróżnionych przez znany i ceniony na świecie Przewodnik…
0 Komentarzy5 Minuty
20 grudnia 2024
Grupa eSky prezentuje aplikację eSky 3.0. Personalizowane oferty i elastyczne wyszukiwanie w jednym miejscu
Grupa eSky zaprezentowała zaktualizowaną wersję swojej aplikacji mobilnej eSky 3.0…
0 Komentarzy1 Minuty
20 grudnia 2024
Kiwi.com: wzrost cen nie powstrzymuje Polaków przed podróżowaniem
Z raportu Kiwi.com wynika, że Polacy nie rezygnują z podróży, mimo rosnących cen. W 2024…
0 Komentarzy3 Minuty
20 grudnia 2024
Weekend w Krakowie z Tomaszem Karolakiem od Fly.pl. Oprowadzanie po Krakowie dziennym i nocnym z noclegiem w hotelu pięciogwiazdkowym będzie do wylicytowania na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty