Projekt ustawy: zwrot wpłaty za niezrealizowany voucher? Tylko w uzasadnionych przypadkach
Projekt ustawy, która przedłuża o rok ważność voucherów wystawionych przez organizatorów turystyki za wyjazdy odwołane rok temu z powodu pandemii, odnosi się w uzasadnieniu do kwestii zwrotu voucherów przez klientów.
Mija 14 miesięcy od wprowadzenia pierwszego lockdownu, zamknięcia granic i odwołania pierwszych wyjazdów turystycznych z powodu epidemii koronawirusa. Rok temu ustawa covidowa wprowadziła możliwość, aby organizatorzy turystyki – którzy zapłaciwszy kontrahentom zaliczki nie mieli możliwości zwrócić klientom wpłat za niezrealizowane wyjazdy – wystawili klientom vouchery do zrealizowania innej imprezy turystycznej w późniejszym terminie. Vouchery miały być ważne rok, przez co część z nich właśnie traci ważność. Ustawa, którą przygotowuje rząd, przedłuży ważność tych voucherów o kolejny rok. Zmieniony zapis w tej sprawie ma brzmieć następująco:
„„2. Odstąpienie od umowy bądź jej rozwiązanie, o którym mowa w ust. 1, nie jest skuteczne w przypadku wyrażenia przez podróżnego zgody na otrzymanie w zamian od organizatora turystyki vouchera do realizacji na poczet przyszłych imprez turystycznych w ciągu 2 lat od dnia, w którym miała się odbyć impreza turystyczna.”
Gdy klient nie chce już voucheru
W uzasadnieniu ustawy jej twórca, czyli rząd, odnosi się również do sytuacji, w której klient pragnie zrezygnować z realizacji vouchera:
„Projektowane brzmienie art. 15k ustawy oraz wynikające z tej zmiany wydłużenie możliwości wykorzystania vouchera z roku do dwóch lat nie sprzeciwia się prawu podróżnego do wystąpienia o zwrot pieniędzy. Należy wskazać, że wobec osób, które przyjęły voucher, a które go do tej pory nie zrealizowały oraz nie będą go chciały zrealizować w przyszłości, zastosowanie będą miały przepisy ogólne dotyczące odstąpienia od umowy z powodu nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności, o których mowa w art. 47 ust. 4 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.”
Tak sformułowana interpretacja przepisów sprawiła, że wśród części branży i mediów pojawiło się przekonanie, iż klienci będą teraz mogli „na życzenie” zwracać pobrane zamiast wyjazdów vouchery i żądać od organizatorów zwrotu wpłaty za odwołane rok temu wyjazdy. Teza ta nie znajduje jednak oparcia w konkretnych zapisach nowelizacji. Jak się dowiadujemy, nie taka była też intencja strony rządowej.
MRPiT wyjaśnia: chodzi o konkretne okoliczności
„Zacytowany fragment to element uzasadnienia projektu aktu normatywnego. Tłumaczy on konstrukcję prawną wydłużenia możliwości realizacji vouchera, która została przedstawiona w projektowanych przepisach. Należy jednak pamiętać, że w odniesieniu do umowy o udział w imprezie turystycznej dotyczy ona relacji między stronami umowy cywilnoprawnej, nie wyklucza to zatem takiego roztrzygnięcia między stronami, na które przystanie organizator turystyki i podróżny” – wyjaśnia biuro prasowe Ministerstwa Rozwoju Pracy i Technologii.
“Biorąc jednak pod uwagę, to że przyjęcie przez podróżnego vouchera na podstawie art. 15 k ust. covidowej, spowodowało, że zawarta umowa o udział w imprezie turystycznej, która nie odbyła się z powodu wybuchu epidemii, nadal wiąże strony tej umowy (podróżnego i organizatora turystyki) w uzasadnieniu do projektu ustawy wskazano, że właściwym, w sensie prawnym, postępowaniem dla rozliczenia między stronami będzie odstąpienie przez podróżnego od umowy z powodu nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności, o których mowa w art. 47 ust. 4 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Odstąpienie to musi jednak odnosić się do warunków określonych w voucherze, który dotyczył konkretnej imprezy turystycznej.”
PIT: ustawa przywróci ważność przeterminowanych voucherów
Z interpretacją tą zgadza się Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki. Zwraca też uwagę na to, że projektowana ustawa – przedłużając termin ważności voucherów do dwóch lat – po wejściu w życie przywróci ważność tych voucherów, które między marcem 2021 a wejściem w życie ustawy mogły ją utracić.
„Uważam, że organizatorzy turystyki powinni honorować wszystkie vouchery do wiosny 2022 roku. Sądzę, że będzie to korzystne nie tylko dla klientów, którzy mogli nie mieć możliwości wykorzystać swoich voucherów z uwagi na sytuację epidemiczną, ale również dla rynku i dla wizerunku branży” – mówi prezes PIT.
POWIĄZANE WPISY
21 listopada 2024
Joanna Wiśniewska nową dyrektorką sprzedaży i marketingu w Exim Tours
Biuro podróży Exim Tours ma nową dyrektorkę sprzedaży i marketingu. Od listopada funkcję…
0 Komentarzy1 Minuty
19 listopada 2024
Gotowy na Wakacje – technologiczny Skok w Przyszłość wielu biur podróży
W świecie, gdzie technologia nieustannie pędzi naprzód, firma Sykon znana z…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2024
Raport GfK i eSky.pl: Polacy stawiają na Azję, Amerykę Północną i Afrykę
Coraz więcej Polaków wybiera podróże poza tradycyjnym sezonem turystycznym, doceniając…
0 Komentarzy6 Minuty
18 listopada 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych na lato 2025 z lekkim wzrostem
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
15 listopada 2024
Wakacje 2025: niższe ceny i wyższe zainteresowanie wczesnymi rezerwacjami
Zeszłoroczny wzrost wczesnych rezerwacji wakacyjnych przyniósł rekordowe zyski dla branży…
0 Komentarzy6 Minuty
15 listopada 2024
Langkawi czeka na Polaków. Itaka uruchomiła bezpośrednie czartery na egzotyczną wyspę
Pierwszy czarter Itaki na Langkawi, zrealizowany Dreamlinerem PLL LOT, zainaugurowano 28…
0 Komentarzy2 Minuty
14 listopada 2024
50 proc. więcej klientów i nowe kierunki w ofercie – biuro podróży Nekera planuje dynamiczny rozwój
Wzrost przychodów, nowe destynacje i innowacyjne usługi – biuro podróży Nekera świętuje…
0 Komentarzy3 Minuty
14 listopada 2024
Rainbow Tours S.A. umacnia swoją pozycję w Grecji. Nowy hotel White Olive z Aquaparkiem na Kos dołącza do oferty
13 listopada 2024 należąca do Rainbow Tours S.A. spółka White Olive A.E. zakupiła 100…
0 Komentarzy4 Minuty
13 listopada 2024
Sara Binmahfoodh: Chcemy zmienić postrzeganie Arabii Saudyjskiej. Najlepszym sposobem na to jest podróż
Arabia Saudyjska cieszy się coraz większym zainteresowaniem polskich turystów. Budzi…
0 Komentarzy9 Minuty
[…] Projekt ustawy: zwrot wpłaty za niezrealizowany voucher? Tylko w uzasadnionych przypadkach […]