Przemysł spotkań w Polsce: bazowy scenariusz to wyrównanie w 2025 roku
Poszukiwanie nowego podejścia do spotkań w zmienionych warunkach, wyścig Polski z innymi krajami, zainteresowanymi, by przyciągnąć wydarzenia oraz szacowanie strat, które poniosła branża – to między innymi tematy, które podjęto podczas tegorocznej, hybrydowej edycji Meetings Week. Jednym z punktów programu była prezentacja raportu POT za rok 2020.
„Odbudowa segmentu spotkań może trwać wolniej niż pozostałych segmentów turystyki, gdyż epidemia może wpłynąć podróże służbowe i spotkania w sposób bardziej trwały. Jednak jest to ważne źródło miejsc pracy i być może nowych zawodów – obsługi wydarzeń online i w formie hybrydowej. Pragnę zapewnić ze strony Ministerstwa Rozwoju o dużej atencji, jaką przywiązujemy do odbudowania tego segmentu gospodarki” – mówił podczas otwarcia imprezy Andrzej Gut-Mostowy, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii.
Jeszcze wcześniej, podczas konferencji prasowej otwierającej wydarzenie, Aneta Książek z Polskiej Organizacji Turystycznej, prezentowała wyniki badania „Przemysł Spotkań i Wydarzeń w Polsce”. Pokazują one stan tej dziedziny gospodarki w 2020 roku.
Większe miasta, większe straty
W porównaniu do 2019 roku we wszystkich miastach widoczny był spadek liczby wydarzeń. Miasta drugiego wyboru osiągnęły prognozowany poziom w okolicach 76 proc., natomiast w Warszawie i Krakowie spadek przekroczył 80 proc. Co ważne, 3,3 tys., czyli 68 proc. wszystkich wydarzeń odbyło się w I kwartale 2020 roku. Jedynym przyzwoitym „pandemicznym” miesiącem był wrzesień – wtedy odbyło się niemal 10 proc. wydarzeń. Udział pozostałych miesięcy wahał się od 0 do 4 proc.
Dość powiedzieć, że w 2019 roku w Polsce odbyło się ponad 24,4 tys. wydarzeń, a w 2020 roku – 4,9 tys. Przy czym wszystkie spotkania w 2020 odbyły się stacjonarnie, zaś w 2020 formułę taką miało 80 proc. z nich. 10 proc. miało miejsce w sposób wirtualny, zaś 5 proc. – hybrydowy.
Trzy scenariusze odbicia od dna
Raport został w kwietniu 2021 roku zaktualizowany pod kątem dalszych scenariuszy rozwoju sytuacji i wpływu koronawirusa na rozwój segmentu wydarzeń. Stworzono trzy możliwe scenariusze.
Najbardziej optymistyczny zakłada silne ożywienie oparte na sprawnej realizacji szczepień i złagodzeniu ograniczeń rządowych i firmowych, dotyczących podróżowania oraz organizacji spotkań na żywo. Pesymistyczny zaś przewiduje długotrwałą odbudowę, związaną z przedłużającymi się ograniczeniami w sposobie funkcjonowania sektora. W tym optymistycznym zakłada się wyrównanie uczestnictwa w spotkaniach i wydarzeniach w porównaniu do 2019 roku w roku 2023, w pesymistycznym zaś – nie nastąpi ono nawet w roku 2027. W scenariuszu podstawowym powrót do stanu sprzed epidemii nastąpi w roku 2025.
Co do samego roku 2021, autorzy raportu poczynili wstępne miesięczne założenia, które określają odsetek wydarzeń, które zostaną zrealizowane w 2021 roku w porównaniu do 2019 roku. Zgodnie z nimi w czerwcu odbędzie się 20 proc. z nich, w lipcu – 40 proc., w sierpniu – 50 proc., we wrześniu – 70 proc., w październiku – 80 proc., zaś w listopadzie i grudniu – po 90 proc.
Wpisać przemysł spotkań w strategię turystyczną
Według autorów raportu, powrót podróży służbowych będzie natomiast następował etapami. Pierwszą fazą będą osobiste spotkania w celu przeprowadzenia niezbędnych czynności biznesowych, kolejną – spotkania firmowe w małych grupach i spotkania wewnętrzne, ostatnią zaś konferencje i inne wydarzenia.
„Obecnie powinniśmy iść w stronę transformacji, opierając się na zasobach, które zbudowaliśmy jako sektor przez ostatnie dwie dekady” – powiedziała Paula Fanderowska, prezeska SKKP.
Dawid Lasek, przewodniczący Rady Ekspertów ds. Turystyki przy MRPiT powiedział: „Covid zmusza graczy na rynku spotkań do podporządkowania się nowym regułom, choć nie wiadomo na jak długo i czy reguły te będą trwałe. Batalia z covidem nadal się bowiem rozgrywa i nie wiadomo, jakie są jej horyzonty czasowe. Sama wizja rozwoju jest też elementem strategii. Sektor spotkań jest świetnie zorganizowany, dobrze zna swoich klientów i ich zapotrzebowanie. Ale trzeba to wpasować w szerszą wizję rozwoju polskiej turystyki. I tutaj jest duża rola ministerstwa i POT – aby tę wizję stworzyć i koordynować jej wprowadzanie w życie.”
Patronem medialnym Meetings Week Poland 2021 jest portal WaszaTurystyka.pl
Meetings Week Poland 2021: Przemysł spotkań 2.0 z różnych perspektyw – już w czwartek
POWIĄZANE WPISY
22 stycznia 2025
Powstaje pierwsze Branżowe Centrum Umiejętności w dziedzinie hotelarstwa
0 Komentarzy3 Minuty
17 stycznia 2025
Plany promocyjne Warszawy na 2025 rok
W nadchodzącym roku promocja Warszawy będzie skoncentrowana przede wszystkim na…
0 Komentarzy5 Minuty
16 stycznia 2025
Co drugi Polak wyjedzie na ferie – ceny rosną, ale chętnych nie brakuje
Rozpoczynające się ferie zimowe będą dla Polaków czasem nie tylko wypoczynku, ale także…
0 Komentarzy8 Minuty
15 stycznia 2025
Anastazja Szerkus nową prezeską Site Poland
Tradycyjne noworoczne spotkanie członków stowarzyszenia, które odbyło się w hotelu Grand…
0 Komentarzy3 Minuty
14 stycznia 2025
1000 lat tradycji w jednym miejscu. Gniezno zaprasza turystów na obchody jubileuszu
W roku 2025 obchodzimy 1000. rocznicę koronacji Bolesława Chrobrego i Mieszka II na…
0 Komentarzy6 Minuty
13 stycznia 2025
W poszukiwaniu świątecznych tradycji Mazowsza
Świąteczny czas na Mazowszu z początku XX wieku, to czas licznych wróżb i obyczajów,…
0 Komentarzy7 Minuty
10 stycznia 2025
Zarząd TOO w nowym składzie
9 stycznia 2025 roku odbyło się Nadzwyczajne Walne Zebranie członków Turystycznej…
0 Komentarzy1 Minuty
10 stycznia 2025
W trakcie IV Gali Waszej Turystyki wylicytujemy 16 przedmiotów
Skok ze spadochronem, koszulka z autografem Roberta Lewandowskiego i innych zawodników…
0 Komentarzy2 Minuty
10 stycznia 2025
Trzy noclegi w wiosce Hobbitów – Olympos Village w Turcji będą do wylicytowania w trakcie IV Gali Waszej Turystyki
10 stycznia odbędzie się czwarta edycja Gali Waszej Turystyki, podczas której…
0 Komentarzy1 Minuty
[…] Przemysł spotkań w Polsce: bazowy scenariusz to wyrównanie w 2025 roku […]