Przemysł spotkań w Polsce: bazowy scenariusz to wyrównanie w 2025 roku
Poszukiwanie nowego podejścia do spotkań w zmienionych warunkach, wyścig Polski z innymi krajami, zainteresowanymi, by przyciągnąć wydarzenia oraz szacowanie strat, które poniosła branża – to między innymi tematy, które podjęto podczas tegorocznej, hybrydowej edycji Meetings Week. Jednym z punktów programu była prezentacja raportu POT za rok 2020.
„Odbudowa segmentu spotkań może trwać wolniej niż pozostałych segmentów turystyki, gdyż epidemia może wpłynąć podróże służbowe i spotkania w sposób bardziej trwały. Jednak jest to ważne źródło miejsc pracy i być może nowych zawodów – obsługi wydarzeń online i w formie hybrydowej. Pragnę zapewnić ze strony Ministerstwa Rozwoju o dużej atencji, jaką przywiązujemy do odbudowania tego segmentu gospodarki” – mówił podczas otwarcia imprezy Andrzej Gut-Mostowy, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii.
Jeszcze wcześniej, podczas konferencji prasowej otwierającej wydarzenie, Aneta Książek z Polskiej Organizacji Turystycznej, prezentowała wyniki badania „Przemysł Spotkań i Wydarzeń w Polsce”. Pokazują one stan tej dziedziny gospodarki w 2020 roku.
Większe miasta, większe straty
W porównaniu do 2019 roku we wszystkich miastach widoczny był spadek liczby wydarzeń. Miasta drugiego wyboru osiągnęły prognozowany poziom w okolicach 76 proc., natomiast w Warszawie i Krakowie spadek przekroczył 80 proc. Co ważne, 3,3 tys., czyli 68 proc. wszystkich wydarzeń odbyło się w I kwartale 2020 roku. Jedynym przyzwoitym „pandemicznym” miesiącem był wrzesień – wtedy odbyło się niemal 10 proc. wydarzeń. Udział pozostałych miesięcy wahał się od 0 do 4 proc.
Dość powiedzieć, że w 2019 roku w Polsce odbyło się ponad 24,4 tys. wydarzeń, a w 2020 roku – 4,9 tys. Przy czym wszystkie spotkania w 2020 odbyły się stacjonarnie, zaś w 2020 formułę taką miało 80 proc. z nich. 10 proc. miało miejsce w sposób wirtualny, zaś 5 proc. – hybrydowy.
Trzy scenariusze odbicia od dna
Raport został w kwietniu 2021 roku zaktualizowany pod kątem dalszych scenariuszy rozwoju sytuacji i wpływu koronawirusa na rozwój segmentu wydarzeń. Stworzono trzy możliwe scenariusze.
Najbardziej optymistyczny zakłada silne ożywienie oparte na sprawnej realizacji szczepień i złagodzeniu ograniczeń rządowych i firmowych, dotyczących podróżowania oraz organizacji spotkań na żywo. Pesymistyczny zaś przewiduje długotrwałą odbudowę, związaną z przedłużającymi się ograniczeniami w sposobie funkcjonowania sektora. W tym optymistycznym zakłada się wyrównanie uczestnictwa w spotkaniach i wydarzeniach w porównaniu do 2019 roku w roku 2023, w pesymistycznym zaś – nie nastąpi ono nawet w roku 2027. W scenariuszu podstawowym powrót do stanu sprzed epidemii nastąpi w roku 2025.
Co do samego roku 2021, autorzy raportu poczynili wstępne miesięczne założenia, które określają odsetek wydarzeń, które zostaną zrealizowane w 2021 roku w porównaniu do 2019 roku. Zgodnie z nimi w czerwcu odbędzie się 20 proc. z nich, w lipcu – 40 proc., w sierpniu – 50 proc., we wrześniu – 70 proc., w październiku – 80 proc., zaś w listopadzie i grudniu – po 90 proc.
Wpisać przemysł spotkań w strategię turystyczną
Według autorów raportu, powrót podróży służbowych będzie natomiast następował etapami. Pierwszą fazą będą osobiste spotkania w celu przeprowadzenia niezbędnych czynności biznesowych, kolejną – spotkania firmowe w małych grupach i spotkania wewnętrzne, ostatnią zaś konferencje i inne wydarzenia.
„Obecnie powinniśmy iść w stronę transformacji, opierając się na zasobach, które zbudowaliśmy jako sektor przez ostatnie dwie dekady” – powiedziała Paula Fanderowska, prezeska SKKP.
Dawid Lasek, przewodniczący Rady Ekspertów ds. Turystyki przy MRPiT powiedział: „Covid zmusza graczy na rynku spotkań do podporządkowania się nowym regułom, choć nie wiadomo na jak długo i czy reguły te będą trwałe. Batalia z covidem nadal się bowiem rozgrywa i nie wiadomo, jakie są jej horyzonty czasowe. Sama wizja rozwoju jest też elementem strategii. Sektor spotkań jest świetnie zorganizowany, dobrze zna swoich klientów i ich zapotrzebowanie. Ale trzeba to wpasować w szerszą wizję rozwoju polskiej turystyki. I tutaj jest duża rola ministerstwa i POT – aby tę wizję stworzyć i koordynować jej wprowadzanie w życie.”
Patronem medialnym Meetings Week Poland 2021 jest portal WaszaTurystyka.pl
Meetings Week Poland 2021: Przemysł spotkań 2.0 z różnych perspektyw – już w czwartek
POWIĄZANE WPISY
31 października 2024
Przerwa w czasie lotu w Warszawie? Poznaj atrakcje niedaleko Okęcia!
Warszawa to miasto, które warto poznać, nawet jeśli masz jedynie krótką przerwę między…
0 Komentarzy2 Minuty
31 października 2024
(R)ewolucja w turystyce dzieje się teraz. Obyśmy jej nie przegapili. [XV Forum Promocji Turystycznej]
Zmiany na rynku turystycznym, rewolucja technologiczna, nowa strategia rozwoju - to…
0 Komentarzy22 Minuty
24 października 2024
XV Forum Promocji Turystycznej: jak będzie wyglądała turystyka w Polsce za 30 lat?
Już tylko pięć dni dzieli nas od XV Forum Promocji Turystycznej. Jednym z punktów…
0 Komentarzy2 Minuty
21 października 2024
Jak skutecznie wytłumaczyć klientowi, że powinien kupić odpowiednie ubezpieczenie turystyczne?
Już 29 października 2024 r. podczas XV Forum Promocji Turystycznej odbędzie się dyskusja…
0 Komentarzy1 Minuty
18 października 2024
Miasto Stołeczne Warszawa − Partnerem XV Forum Promocji Turystycznej
Warszawa została oficjalnym Partnerem XV Forum Promocji Turystycznej, które odbędzie się…
0 Komentarzy2 Minuty
17 października 2024
Arche Fabryka Samolotów Mielno świętuje rok działalności
Na początku października Arche Fabryka Samolotów Mielno obchodził swoje pierwsze…
0 Komentarzy1 Minuty
17 października 2024
Turystyka dostępna dla osób z niepełnosprawnościami. Jak dostosować obiekty do potrzeb wszystkich?
Turystyka dostępna dla osób z niepełnosprawnościami to kolejny temat, który będzie…
0 Komentarzy2 Minuty
16 października 2024
„Najlepszym środkiem promocji Korei Południowej jest K-pop”
Zwiększenie liczby polskich turystów do 30 tys. rocznie – taki cel stawia przed sobą…
0 Komentarzy4 Minuty
16 października 2024
O tym jak tworzyć kampanie, które przyciągają klientów porozmawiamy na XV Forum Promocji Turystycznej
Neuromarketing to metoda, która pozwala firmom lepiej zrozumieć decyzje konsumentów i…
0 Komentarzy2 Minuty
[…] Przemysł spotkań w Polsce: bazowy scenariusz to wyrównanie w 2025 roku […]