Przychody Enter Air wzrosły o 29 proc. w pierwszym kwartale 2024 roku. Latem przewoźnik będzie użytkował 43 samoloty

Fot. Archiwum Enter Air

Enter Air opublikował wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2024 roku. Przewoźnik zanotował 25 proc. wzrost przychodów, które wyniosły 392,9 mln zł. Liczba wykonanych operacji lotniczych zwiększyła się rok do roku o około 38 proc. Na lato 2024 roku przewoźnik zaplanował operacje lotnicze z wykorzystaniem 43 samolotów.

Przychody Enter Air w pierwszym kwartale 2024 roku wyniosły prawie 393 mln zł, co oznacza 25 proc. wzrost w porównaniu do pierwszego kwartału 2023 roku. Jednocześnie liczba wykonanych operacji lotniczych zwiększyła się rok do roku o około 38 proc., a nieproporcjonalny wzrost wartości przychodów do wolumenu sprzedaży wynika z wysokiego kursu dolara w pierwszym kwartale 2023 roku.

Rynek lotów czarterowych związanych z turystycznymi wyjazdami zagranicznymi cechuje się bardzo dużą sezonowością. W trakcie sezonu letniego grupa wykorzystuje całą posiadaną flotę, natomiast zimą wykorzystanie to spada o ok. 30 proc.

Różnice kursowe powiększyły stratę

W analizowanym okresie Enter Air miał -25,9 mln zł wyniku operacyjnego, a EBITDA Grupy wyniosła 4,5 mln zł w porównaniu do odpowiednio -13,2 mln zł i 49,4 mln zł osiągniętych rok wcześniej. Przewoźnik zanotował -64,3 mln zł wyniku netto, wobec -16,5 mln zł w analogicznym okresie 2023 roku. Na prezentowane wyniki wpływ miały ujemne różnice kursowe, które wyniosły w pierwszym kwartale 2024 roku -16,6 mln zł, a łączny wpływ FX na porównywalność danych to -38,8 mln zł (w pierwszym kwartale 2023 roku różnice kursowe wynosiły 23,2 mln zł). Bez uwzględniania różnic kursowych Enter Air miał 21,1 mln zł EBITDA oraz -47,7 mln zł wyniku netto.

W 2024 roku planowane jest powiększenie floty o pięć maszyn, w tym cztery typu Boeing 737 MAX 8. W sezonie lato 2024 przewoźnik planuje wykonywać operacje z wykorzystaniem 43 samolotów (31 własne maszyny, 4 wet-leasy, 4 samoloty Chair Airlines i 4 samoloty Fly4). Pomimo pojawienia się niezawinionych przez przewoźnika opóźnień w dostawach, większość nowych maszyn ma być gotowa i dopuszczona do latania przed szczytem sezonu. Enter Air posiada 51 proc. udziałów Fly4 Airlines Green, która rozpoczęła działalność w 2024 roku i będzie świadczyła usługi najmu samolotów z załogami (wet-lease) na rzecz przewoźników lotniczych.

„Aby w drugim kwartale przyjąć pięć samolotów musieliśmy zarządzić posiadanymi zasobami ludzkimi i operacyjnymi oraz skumulować przeglądy techniczne w czwartym kwartale ubiegłego oraz pierwszym kwartale tego roku. Wykonaliśmy w tym czasie wszystkie niezbędne przeglądy techniczne, a nowe kontrakty podpisane z kluczowymi touroperatorami na rynku polskim mają rekordowe wolumeny i wartości. Pomimo, że wykorzystanie floty jest w tym okresie niższe, to wyraźnie widać, że z roku na roku rośnie zainteresowanie lataniem także w zimie. Zwykle są to jednak dalekie destynacje, które u nas mają niewielką marżowość. Trzeba też pamiętać, że pomimo rzeczywiście niższych kosztów w czasie zimy, reżim raportowy nakłada na nas obowiązek równego rozłożenia kosztów w całym roku, co nadmiernie obciąża kwartały zimowe. Spodziewamy się kolejnego intensywnego sezonu letniego, do którego jesteśmy jak zawsze dobrze przygotowani” – mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air.

Umowy na ponad 2 mld zł

W 2024 roku Enter Air zawarł ze wszystkimi swoimi największymi partnerami na rynku polskim nowe umowy, których szacunkowa wartość przekroczyła 2 mld zł (518 mln USD). Największe umowy zostały podpisane z: TUI Poland – 227 mln USD (ok. 894,2 mln zł), Coral Travel Poland – 125,7 mln USD (ok. 508,9 mln zł), Rainbow Tours – 90,4 mln USD (ok. 365,6 mln zł),oraz Itaka Fly – 74,5 mln USD (ok. 296,8 mln zł).

W maju 2024 roku zarząd Enter Air zarekomendował wypłatę dywidendy za 2023 rok, która ma wynieść 4,40 zł na jedną akcję. Warunkiem wypłaty dywidendy jest całkowita spłata przez Enter Air pożyczek otrzymanych w ramach programu rządowego „Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm” nie później niż 14 sierpnia 2024 roku. Przy założeniu spełnienia powyższego warunku, dzień dywidendy został wyznaczony na 15 sierpnia 2024 rok, a wypłata dywidendy na 28 sierpnia 2024 rok. O wypłacie dywidendy zdecydują akcjonariusze na walnym zgromadzeniu.

„Tak jak zapowiadaliśmy chcemy w najbliższym czasie spłacić zobowiązania wobec PFR co umożliwi nam wypłatę dywidendy akcjonariuszom. Przez kilka lat nie było to możliwe ze względu na pandemię i ogromne problemy w branży lotniczej, ale dzięki wspólnej, odpowiedzialnej postawie wszystkich osób pracujących w Enter Air wróciliśmy tam gdzie nasze miejsce i chcemy dalej mądrze rozwijać się na polskim i europejskim niebie” – dodaje Grzegorz Polaniecki.