Biura podróży – klienci w Wielki Tydzień nie dopisali

AG

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2016 liczba klientów w biurach podróży zmalała o minus 9,1 proc. W ostatnim tygodniu zaś, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2015, w biurach podróży odnotowano spadek liczby rezerwacji w o minus 27,4 proc. oraz spadek o minus 29,2 proc. liczby klientów. Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 79,9 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 11,8 proc. a autokarowe – 8,2 proc. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, spadła liczba sprzedanych imprez autokarowych – o minus 15,4 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła – o 2,1 proc., zaś liczba samolotówek zmalała o minus 33,4 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2015 do 31 października 2016 roku, to pierwsza dziesiątka najchętniej wybieranych krajów nie zmienia się specjalnie, choć zwraca uwagę utrzymujący się od jedenastu tygodni na pozycji dziewiątej Cypr. Dycha wygląda następująco: Grecja, Hiszpania, Bułgaria, Chorwacja, Włochy, Egipt, Portugalia, Turcja, Cypr i Albania. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się pięć greckich i trzy hiszpańskie a na podium znajdują się Heraklion, Zakyntos i Korfu. Najmniej kosztują imprezy w Hurghadzie (2 122 zł) i Burgas (2 146 zł). Najdrożej jest na Fuerteventurze (2 930 zł) i na Majorce (2 880 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty lato 2016 zmalała w ostatnich czterech tygodniach o minus 15 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Sprzedaż wycieczek samolotowych zmalała o minus 20,5 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła o 28 proc., zaś autokarówek wzrosła o 16,7 proc. Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2016 liczba klientów zmalała o minus 9,1 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 81,2 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to pierwsza wygląda następująco. Na pierwszym miejscu znajduje się zaś Hiszpania (wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem +57 proc.). Dalej zaś: Grecja (+6 proc.), Bułgaria (+124 proc.), Włochy (+49 proc.), Egipt (minus 73 proc.), Turcja (minus 73 proc.), Portugalia (+ 74 proc.), Chorwacja (+109 proc.), Cypr (+25 proc.) i Austria (+119 proc.). Zwracają uwagę znajdujące się od kilku tygodni na dwudziestej pozycji Czechy – wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem wyniósł 134 proc oraz na pozycji siedemnastej Polska ze wzrostem wynoszącym 177 proc.