PZOT: TUI Poland stosuje dumping na niespotykaną skalę
Dumping cenowy na niespotykaną nigdy skalę i praktyki dążące do zmonopolizowania rynku – to zarzuty, które Polski Związek Organizatorów Turystyki stawia TUI Poland w liście otwartym skierowanym do niemieckiego zrzeszenia biur podróży.
Ceny w sezonie 2018 niższe średnio o 100 euro w porównaniu do 2017 roku, obniżki dotyczące nie pojedynczych ofert w ramach promocji, tylko skierowane do niemal półmilionowego grona klientów, brak przejrzystości w polityce cenowej i dyskryminacja niemieckich klientów – to według Polskiego Związku Turystyki praktyki TUI Poland, które wymagają interwencji organizacji branżowej. Prezes PZOT Krzysztof Piątek napisał obszerny list otwarty do Deutscher ReiseVerband, którego członkiem jest Grupa TUI.
Dumping cenowy na niespotykaną nigdy skalę
„W sezonie 2018 obserwujemy na polskim rynku szereg zjawisk zakłócających normalną, zdrową konkurencję. Ich przyczyną są ambicje TUI Poland, należącego do niemieckiej grupy TUI, by zdominować rynek poprzez strategię stosowania dumpingu cenowego, na skalę niespotykaną dotychczas na żadnym cywilizowanym rynku w Europie. Mamy podstawy, by twierdzić, że to zjawisko jest zakorzenione w ścisłej współpracy polskiego TUI z niemiecką centralą.”
Krzysztof Piątek – choć nie wymienia go z nazwiska – przypisuje tę strategię niegdysiejszemu prezesowi TUI Poland, a dziś szefowi TUI Deutchland, Markowi Andryszakowi.
„Można przypuszczać, że wspomniane TUI Deutchland, pod nowym kierownictwem, ma sporo do udowodnienia na polskim rynku. Wcześniej zabrakło skuteczności w budowaniu produktu, jego sprzedaży i sieci dystrybucji, w związku z czym w 2014 roku TUI spadło w Polsce z drugiego na trzecie miejsce. Dziś mamy do czynienia z próbą odrobienia tej straty poprzez zalewanie polskiego rynku przez masę ofert w dumpingowych cenach, w porozumieniu z TUI Deutchland”.
Zaplanowana akcja dyskryminująca innych klientów
Prezes PZOT podaje przykłady kilku ofert o zaniżonych cenach i wyjaśnia, że ich obniżanie nie ma związku z akcjami promocyjnymi ani jednorazową potrzebą sprzedaży w niższej cenie, tylko jest zakrojone na szeroką skalę. Krzysztof Piątek szacuje, że oferty w zaniżonych cenach są odpowiedzialne za wygenerowanie obrotu przez pół miliona klientów.
W liście czytamy też, że na tym nie koniec i że strategia ta „jest najwyraźniej kontynuowana wobec oferty na sezon zimowy 2018/2019. Jest to więc zaplanowana akcja, w wyniku której polski klient jest faworyzowany kosztem innych, między innymi niemieckich klientów. Stosowanie nietransparentnych, niejasnych mechanizmów cenowych wobec klientów na różnych rynkach jest zabronione prawem” – czytamy w liście.
Skarga do UOKiK i do Brukseli
Prezes PZOT sugeruje, że sprawa została skierowana do polskiego UOKiK-u i izby skarbowej, a także do organów UE zajmujące się zapewnianiem transparentności rynku wspólnotowego. Wyraża jednak nadzieję, że można ją załatwić polubownie, jeśli zaangażuje się w nią DRV i wyjaśni ją z władzami TUI Deutchland.
Poproszony o komentarz prezes TUI Poland Marcin Dymnicki powiedział: „Nie komentuję niczego, co pisze Krzysztof Piątek.” Powiedział też, że nie zna jeszcze treści pisma do DRV.
POWIĄZANE WPISY
21 listopada 2024
Joanna Wiśniewska nową dyrektorką sprzedaży i marketingu w Exim Tours
Biuro podróży Exim Tours ma nową dyrektorkę sprzedaży i marketingu. Od listopada funkcję…
0 Komentarzy1 Minuty
19 listopada 2024
Gotowy na Wakacje – technologiczny Skok w Przyszłość wielu biur podróży
W świecie, gdzie technologia nieustannie pędzi naprzód, firma Sykon znana z…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2024
Raport GfK i eSky.pl: Polacy stawiają na Azję, Amerykę Północną i Afrykę
Coraz więcej Polaków wybiera podróże poza tradycyjnym sezonem turystycznym, doceniając…
0 Komentarzy6 Minuty
18 listopada 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych na lato 2025 z lekkim wzrostem
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
15 listopada 2024
Wakacje 2025: niższe ceny i wyższe zainteresowanie wczesnymi rezerwacjami
Zeszłoroczny wzrost wczesnych rezerwacji wakacyjnych przyniósł rekordowe zyski dla branży…
0 Komentarzy6 Minuty
15 listopada 2024
Langkawi czeka na Polaków. Itaka uruchomiła bezpośrednie czartery na egzotyczną wyspę
Pierwszy czarter Itaki na Langkawi, zrealizowany Dreamlinerem PLL LOT, zainaugurowano 28…
0 Komentarzy2 Minuty
14 listopada 2024
50 proc. więcej klientów i nowe kierunki w ofercie – biuro podróży Nekera planuje dynamiczny rozwój
Wzrost przychodów, nowe destynacje i innowacyjne usługi – biuro podróży Nekera świętuje…
0 Komentarzy3 Minuty
14 listopada 2024
Rainbow Tours S.A. umacnia swoją pozycję w Grecji. Nowy hotel White Olive z Aquaparkiem na Kos dołącza do oferty
13 listopada 2024 należąca do Rainbow Tours S.A. spółka White Olive A.E. zakupiła 100…
0 Komentarzy4 Minuty
13 listopada 2024
Górna Austria zaprasza Polaków. Atrakcje dla całej rodziny, zimowe szlaki i zabytki UNESCO
Na początku listopada odbyło się spotkanie dla dziennikarzy z przedstawicielami Górnej…
0 Komentarzy5 Minuty