PZOT: TUI Poland stosuje dumping na niespotykaną skalę
Dumping cenowy na niespotykaną nigdy skalę i praktyki dążące do zmonopolizowania rynku – to zarzuty, które Polski Związek Organizatorów Turystyki stawia TUI Poland w liście otwartym skierowanym do niemieckiego zrzeszenia biur podróży.
Ceny w sezonie 2018 niższe średnio o 100 euro w porównaniu do 2017 roku, obniżki dotyczące nie pojedynczych ofert w ramach promocji, tylko skierowane do niemal półmilionowego grona klientów, brak przejrzystości w polityce cenowej i dyskryminacja niemieckich klientów – to według Polskiego Związku Turystyki praktyki TUI Poland, które wymagają interwencji organizacji branżowej. Prezes PZOT Krzysztof Piątek napisał obszerny list otwarty do Deutscher ReiseVerband, którego członkiem jest Grupa TUI.
Dumping cenowy na niespotykaną nigdy skalę
„W sezonie 2018 obserwujemy na polskim rynku szereg zjawisk zakłócających normalną, zdrową konkurencję. Ich przyczyną są ambicje TUI Poland, należącego do niemieckiej grupy TUI, by zdominować rynek poprzez strategię stosowania dumpingu cenowego, na skalę niespotykaną dotychczas na żadnym cywilizowanym rynku w Europie. Mamy podstawy, by twierdzić, że to zjawisko jest zakorzenione w ścisłej współpracy polskiego TUI z niemiecką centralą.”
Krzysztof Piątek – choć nie wymienia go z nazwiska – przypisuje tę strategię niegdysiejszemu prezesowi TUI Poland, a dziś szefowi TUI Deutchland, Markowi Andryszakowi.
„Można przypuszczać, że wspomniane TUI Deutchland, pod nowym kierownictwem, ma sporo do udowodnienia na polskim rynku. Wcześniej zabrakło skuteczności w budowaniu produktu, jego sprzedaży i sieci dystrybucji, w związku z czym w 2014 roku TUI spadło w Polsce z drugiego na trzecie miejsce. Dziś mamy do czynienia z próbą odrobienia tej straty poprzez zalewanie polskiego rynku przez masę ofert w dumpingowych cenach, w porozumieniu z TUI Deutchland”.
Zaplanowana akcja dyskryminująca innych klientów
Prezes PZOT podaje przykłady kilku ofert o zaniżonych cenach i wyjaśnia, że ich obniżanie nie ma związku z akcjami promocyjnymi ani jednorazową potrzebą sprzedaży w niższej cenie, tylko jest zakrojone na szeroką skalę. Krzysztof Piątek szacuje, że oferty w zaniżonych cenach są odpowiedzialne za wygenerowanie obrotu przez pół miliona klientów.
W liście czytamy też, że na tym nie koniec i że strategia ta „jest najwyraźniej kontynuowana wobec oferty na sezon zimowy 2018/2019. Jest to więc zaplanowana akcja, w wyniku której polski klient jest faworyzowany kosztem innych, między innymi niemieckich klientów. Stosowanie nietransparentnych, niejasnych mechanizmów cenowych wobec klientów na różnych rynkach jest zabronione prawem” – czytamy w liście.
Skarga do UOKiK i do Brukseli
Prezes PZOT sugeruje, że sprawa została skierowana do polskiego UOKiK-u i izby skarbowej, a także do organów UE zajmujące się zapewnianiem transparentności rynku wspólnotowego. Wyraża jednak nadzieję, że można ją załatwić polubownie, jeśli zaangażuje się w nią DRV i wyjaśni ją z władzami TUI Deutchland.
Poproszony o komentarz prezes TUI Poland Marcin Dymnicki powiedział: „Nie komentuję niczego, co pisze Krzysztof Piątek.” Powiedział też, że nie zna jeszcze treści pisma do DRV.
POWIĄZANE WPISY
20 grudnia 2024
NKAR Travel & Tours ze Sri Lanki dołącza do Polhotrep
Polhotrep Travel Representation, firma specjalizująca się w reprezentacji DMC na polskim…
0 Komentarzy1 Minuty
19 grudnia 2024
Tydzień w Kolumbii z Rainbow do zdobycia podczas licytacji na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty
17 grudnia 2024
Nekera otworzyła sezon narciarski. Ponad 200 uczestników na „Ski Opening” w Dolomitach
Podczas „Ski Opening z Nekera” ponad 200 klientów i agentów świętowało zimowy początek na…
0 Komentarzy3 Minuty
13 grudnia 2024
Gotowy na Wakacje – łatwy i szybki kontakt z klientem
Szkolenia będą podzielone na dwie grupy: dla firm posiadających system rezerwacyjny…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2024
Wakacje.pl: pierwszy milion klientów w jednym roku
Po raz pierwszy w historii Wakacje.pl przekroczyły barierę miliona obsłużonych klientów w…
0 Komentarzy1 Minuta
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
4 grudnia 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych naprzemiennie rosną i maleją
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
2 grudnia 2024
Zmiany w sieci sprzedaży Itaki. Kacper Haluch dyrektorem, Michał Henicz jego zastępcą
Od 1 listopada 2024 roku Kacper Haluch objął stanowisko dyrektora sieci sprzedaży Itaki,…
0 Komentarzy1 Minuta
28 listopada 2024
Join Up bez prawidłowej gwarancji. Postępowanie w sprawie wykreślenia z rejestru
Urząd Marszałkowski województwa Mazowieckiego wszczął postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy6 Minuty