Quo Vadis agencje biznesowe – eSky zamyka, WNT idzie w obsługę touroperatorów

Kolejne agencje reagują na kryzys na rynku podróży służbowych. eSky zamyka biznesowy odział, WNT z kolei walczy o touroperatorów.

Dla dużych agentów obsługujących ruch służbowy nadchodzi czas bardzo trudnych decyzji. Wiara, że ruch służbowy powróci przed wakacjami wyparowała. Na czekanie do jesieni może nie być już czasu/środków.

eSky zamyka swój biznesowy odział w Warszawie

Informacja, która niewątpliwie odbije się mocnym echem na rynku obsługi podróży służbowych dotarła do nas od największego internetowego agenta w Polsce eSky. Otóż po długotrwałych analizach zdecydował się on zamknąć swój warszawski departament biznes travel. Trudna decyzja ale z pewnością zrozumiała.

O tym, jak pesymistyczne mogą być przewidywania co do powrotu podróży służbowych, może świadczyć fakt, że eSky miał teoretycznie możliwość przeniesienia obsługi podróży służbowych do swojej centrali w Katowicach. Oczywiście wiązałoby się to z pewnymi inwestycjami. Finalnie jednak taka decyzja nie została podjęta.

Kwestią otwartą może pozostawać, czy eSky wróci na rynek biznes travel wraz ze wspieraną przez siebie aplikacja do podróży służbowych Stery. Wydawałoby się to logiczne. Wszak Stery będą potrzebowały wsparcia operacyjnego dla swojej działalności. Może być jednak też tak, że ich debiut mocno się opóźni, dlatego też trzymanie departamentu do obsługi ruchu służbowego do czasu implementacji Sterów nie miało sensu.

Why Not Travel agresywnie walczy o rynek touroperatorski

Inny znaczący gracz na rynku obsługi podróży służbowych Why Not Travel próbuje innej taktyki by złapać oddech. Zwrócił się w kierunku obsługi ruchu tour operatorskiego. A szczególnie tego, który postawił na  dynamiczne pakietowanie. W ostatnim czasie pozyskał do współpracy jednego z kluczowych touroperatorów obecnego w tym obszarze. A ten segment z jego gwiazdą, jaką jest destynacja Dubaj, rokuje rzeczywiście dobrze.

Czy WNT uda się pozyskać do współpracy kolejnych touroperatorów? Jest to możliwy scenariusz choć wymagania techniczne i taryfowe są zdecydowanie inne niż te, które były w dyspozycji firmy z okolic Rzeszowa. W sukurs może przyjść jednak przejęty przez WNT jeszcze przed pandemią Blue Sky.

Nie jest też wykluczone, że na rynku może rozegrać się gra o „przejęcie” Blue Vendo – wszak to właśnie ta platforma ma dominujący udział w sprzedaży dynamicznego pakietowania. A ten kto ją kontroluje, może wybierać agenta, który dostarczy biletowy kontent.

Wygrywają mali agenci i aplikacje do samodzielnej rezerwacji

Scenariusz, który przewidywaliśmy kilka miesięcy temu wydaje się realizować. Bolesne konsekwencje pandemii dotknęły najbardziej największych agentów obsługujących rynek biznes travel. Wydaje się, że przytoczone wyżej świeże przykłady eSky i WNT świadczą, że sytuacja dojrzała do radykalnych wyborów.

Nie ma też wątpliwości, że mali i średni agenci poradzą sobie na rynku zdecydowanie lepiej. O tym świadczy też fakt, że część z tych najmniejszych występuje o własne uprawnienia Iata. Korzystając z uproszczonej opcji pre-paid. Wciąż powstają też na rynku nowe podmioty, które mają ambicje wykorzystać wąską specjalizacje i super personalną obsługę, by na trwałe zagościć na rynku. Mają na to dużą szasnę przykład agencji Travelpoint24 jest budujący.

Małe sprawne biura powstają także w czasie Covid – spersonalizowana usługa zawsze się sprzeda

Największym wygranym będą jednak aplikacje do samodzielnej obsługi podróży służbowych. Proces adopcji tego typu rozwiązań musi w Polsce przyśpieszyć. Jest to szansa dla nowych graczy na rynku, by wypłynąć na problemach tradycyjnych biznesowych agentów.

Wspomniany wyżej start-up Stery, czy działający od kliku już lat poznański Hotailors, to ci, którzy mogą być największymi beneficjentami obecnego trendu.

Aplikacjom do podróży służbowych będzie też sprzyjał rosnący nacisk na analityczną analizę potrzeb/sensu podróży służbowych. Taka dyskusja już toczy się na zachodzie Europy, powstają pierwsze modele do tego typu analiz. Drugim istotnym obszarem będzie zero-emisyjność, tu także potrzeba weryfikowania pod tym kontem kontentu travelowego wzrośnie gwałtownie.

Zautomatyzowanym rozwiązaniom będzie dużo łatwiej na te wyzwania odpowiedzieć i odpowiednio je zaadresować.

Andrzej Kawałek

Ekspert ds. podróży służbowych


POWIĄZANE WPISY

Privacy Preference Center