Rainbow tnie koszty, zmienia kontrakty i liczy na powrót turystyki wyjazdowej w wakacje
Wstrzymanie wyjazdów do końca marca, spadki sprzedaży na kwiecień i maj, ale zainteresowanie klientów wyjazdami od lipca – raportuje inwestorom Rainbow. Najnowszy raport opublikowany przez spółkę koncentruje się na sytuacji w dobie epidemii COVID-19.
Cena akcji trzeciego największego w Polsce touroperatora, jedynego notowanego na GPW, spadła niemal czterokrotnie i jeszcze 17 marca rano wynosiła 6 zł. Nieco wzrosła po publikacji komunikatu, który miał na celu uspokojenie inwestorów.
Obniżyć koszty wynikające z umów
Rainbow potwierdza, że wszystkie bieżące wyloty zostały wstrzymane do 28 marca oraz że wyraźnie spadła sprzedaż, w szczególności w odniesieniu dla wylotów przewidzianych dla miesięcy kwiecień-maj 2020. Cały sektor turystyczny znalazł się w bardzo trudnej sytuacji, rodzi się więc pytanie o stabilność finansową touroperatorów. Rainbow uspokaja nastroje – twierdzi, że ma środki na działalność i informuje, że redukuje jej koszty – które w 90 proc. składają się ze zobowiązań wynikających z umów z kontrahentami – hotelami i firmami transportowymi.
Jak dowiadujemy się z komunikatu, touroperator zawarł w swoich kontraktach możliwość zastosowania wyłączenia dla sytuacji związanej z wystąpieniem tzw. “siły wyższej” (vis maior). Pozwalają one ograniczyć wartość i obowiązki płatności zobowiązań spółki.
„Zobowiązania do dostawców stanowią około 90% wszystkich kosztów Spółki. W związku z tym i w zależności od rozwoju sytuacji związanej z koronawirusem SARS-CoV-2 emitent ma możliwość elastycznego zaplanowania i opracowuje scenariusze planowania programu oferty wakacyjnej na sezon “Lato 2020” dostosowane do zmniejszonych potrzeb klientów” – dowiadujemy się z komunikatu zarządu Rainbow.
Dobra sprzedaż zimy ma pomóc przetrwać
Touroperator przypomina, że zarobił sporo na sprzedaży oferty zimowej 2019/2020 – jej sprzedaż była o 14,4 proc. wyższa niż w ubiegłym roku (o 13,7 tys. klientów więcej). Przedsprzedaż oferty na lato 2020 była natomiast o 30,5 proc. wyższa, czyli przybyło 32,4 tys. klientów w porównaniu z zeszłym rokiem. Touroperator ma więc „bufor sprzedażowy”, co ma pozwolić mu na przetrwanie mimo spadku sprzedaży w drugim kwartale 2020 roku.
Komunikat wyjaśnia też sytuację w należących do grupy Rainbow hotelach sieci White Olive – rozpoczęcie przez nie działalności w sezonie letnim 2020 będzie zależało od rozwoju sytuacji. Decyzja o jej rozpoczęciu będzie zależała od tego, czy będzie można świadczyć usługi na wyspach greckich, co z kolei uzależnione jest od tego, kiedy tereny te uwolnią się od występowania wirusa.
Spółka ograniczyła też koszty własne – osobowe, czynsze, koszty marketingu. Informuje też, że w związku z zamknięciem na terenie Polski galerii handlowych, nieczynne są własne salony sprzedaży firmy znajdujące się w tych obiektach.
W Rainbow najbliższe miesiące zabezpieczone
„Sprzedaż realizowana jest w głównej mierze za pośrednictwem internetowych i telefonicznych kanałów, a w pewnym zakresie także za pośrednictwem kanału sprzedażowego funkcjonującej sieci agencyjnej” – dowiadujemy się z komunikatu.
„W związku z powyższym, w ocenie zarządu sytuacja finansowa spółki jest stabilna, a spółka posiada zabezpieczone finansowanie na funkcjonowanie w najbliższych miesiącach. Niemniej wystąpienie pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 ma wpływ na ryzyko i możliwość obniżenia wartości przychodów spółki i grupy kapitałowej Rainbow Tours w całym roku obrotowym 2020” – dowiadujemy się z podsumowania.
Co więcej, zarząd Rainbow nie wyklucza osiągnięcia w roku obrotowym 2020 zysku, przy „zastrzeżeniu możliwości wystąpienia różnych scenariuszy rozwoju i czasokresu trwania przedmiotowej sytuacji kryzysowej na rynkach turystycznych na Świecie.”
Przygotowanie różnych scenariuszy
Przypomina również, że na sytuację firmy pozytywnie może wpłynąć wprowadzenie zapowiadanej przez rząd i Ministerstwo Rozwoju pomocy dla organizatorów turystyki i agentów turystycznych w postaci pakietów pomocowych.
„Zarząd jest gotowy na szereg możliwych scenariuszy dalszego rozwoju sytuacji wynikającej z ograniczeń w podróżowaniu, na bieżąco monitoruje rozwój sytuacji związanej ze skutkami rozprzestrzeniania się koronawirusa SARS-CoV-2 i wpływ pandemii na działalność grupy kapitałowej Rainbow Tours, w tym opracowując scenariusze potencjalnych efektów utrzymywania się pandemii spowodowanej koronawirusem SARS-CoV-2 na działalność spółki i grupy Kapitałowej w różnych czasokresach” – czytamy w komunikacie.
POWIĄZANE WPISY
31 października 2024
Esky.pl: Malta najchętniej wybierana na listopadowe city breaki
Malta stała się najpopularniejszym kierunkiem listopadowych city breaków, wyprzedzając…
0 Komentarzy2 Minuty
31 października 2024
(R)ewolucja w turystyce dzieje się teraz. Obyśmy jej nie przegapili. [XV Forum Promocji Turystycznej]
Zmiany na rynku turystycznym, rewolucja technologiczna, nowa strategia rozwoju - to…
0 Komentarzy22 Minuty
31 października 2024
Itaka nagradza medalistów olimpijskich bonami wakacyjnymi
Biuro podróży Itaka nagrodziło polskich medalistów i ich trenerów za sukcesy osiągnięte…
0 Komentarzy1 Minuta
30 października 2024
Itaka podsumowuje sezon 2023/2024 i prezentuje ofertę lato 2025
Itaka podsumowała sezon 2023/2024 i zaprezentowała plany na Lato 2025 podczas cyklu…
0 Komentarzy5 Minuty
27 października 2024
Lato 2025 – ceny na wyjazdy w sierpniu dalej spadają
Analiza Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA wskazuje, że w ubiegłym tygodniu…
0 Komentarzy1 Minuty
25 października 2024
OSAT zaprezentował agentom egzotyczną ofertę Mauritiusa
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych (OSAT) wraz z Mauritius Tourism (MTPA)…
0 Komentarzy2 Minuty
25 października 2024
Ecco Travel organizuje study tour do Chin. Agenci przygotowują się na rosnące zainteresowanie kierunkiem
Ecco Travel organizuje pierwszy, po dłuższej przerwie polski study tour do Chin, który…
0 Komentarzy1 Minuty
24 października 2024
Polacy na zimowe wakacje wybierają egzotyczne kraje. Na czele Indie, Kolumbia i Filipiny
Coraz więcej Polaków decyduje się na egzotyczne wakacje zimą, a liczba podróżujących…
0 Komentarzy1 Minuty
22 października 2024
Brytyjski regulator zatwierdza sprzedaż Thomasa Cooka grupie eSky. Firma spodziewa się miliarda zł ze sprzedaży pakietów w 2025 roku
Na początku października transakcję zakupu Thomasa Cooka przez eSky od chińskiego…
0 Komentarzy4 Minuty