Rainbow tnie koszty, zmienia kontrakty i liczy na powrót turystyki wyjazdowej w wakacje
Wstrzymanie wyjazdów do końca marca, spadki sprzedaży na kwiecień i maj, ale zainteresowanie klientów wyjazdami od lipca – raportuje inwestorom Rainbow. Najnowszy raport opublikowany przez spółkę koncentruje się na sytuacji w dobie epidemii COVID-19.
Cena akcji trzeciego największego w Polsce touroperatora, jedynego notowanego na GPW, spadła niemal czterokrotnie i jeszcze 17 marca rano wynosiła 6 zł. Nieco wzrosła po publikacji komunikatu, który miał na celu uspokojenie inwestorów.
Obniżyć koszty wynikające z umów
Rainbow potwierdza, że wszystkie bieżące wyloty zostały wstrzymane do 28 marca oraz że wyraźnie spadła sprzedaż, w szczególności w odniesieniu dla wylotów przewidzianych dla miesięcy kwiecień-maj 2020. Cały sektor turystyczny znalazł się w bardzo trudnej sytuacji, rodzi się więc pytanie o stabilność finansową touroperatorów. Rainbow uspokaja nastroje – twierdzi, że ma środki na działalność i informuje, że redukuje jej koszty – które w 90 proc. składają się ze zobowiązań wynikających z umów z kontrahentami – hotelami i firmami transportowymi.
Jak dowiadujemy się z komunikatu, touroperator zawarł w swoich kontraktach możliwość zastosowania wyłączenia dla sytuacji związanej z wystąpieniem tzw. “siły wyższej” (vis maior). Pozwalają one ograniczyć wartość i obowiązki płatności zobowiązań spółki.
„Zobowiązania do dostawców stanowią około 90% wszystkich kosztów Spółki. W związku z tym i w zależności od rozwoju sytuacji związanej z koronawirusem SARS-CoV-2 emitent ma możliwość elastycznego zaplanowania i opracowuje scenariusze planowania programu oferty wakacyjnej na sezon “Lato 2020” dostosowane do zmniejszonych potrzeb klientów” – dowiadujemy się z komunikatu zarządu Rainbow.
Dobra sprzedaż zimy ma pomóc przetrwać
Touroperator przypomina, że zarobił sporo na sprzedaży oferty zimowej 2019/2020 – jej sprzedaż była o 14,4 proc. wyższa niż w ubiegłym roku (o 13,7 tys. klientów więcej). Przedsprzedaż oferty na lato 2020 była natomiast o 30,5 proc. wyższa, czyli przybyło 32,4 tys. klientów w porównaniu z zeszłym rokiem. Touroperator ma więc „bufor sprzedażowy”, co ma pozwolić mu na przetrwanie mimo spadku sprzedaży w drugim kwartale 2020 roku.
Komunikat wyjaśnia też sytuację w należących do grupy Rainbow hotelach sieci White Olive – rozpoczęcie przez nie działalności w sezonie letnim 2020 będzie zależało od rozwoju sytuacji. Decyzja o jej rozpoczęciu będzie zależała od tego, czy będzie można świadczyć usługi na wyspach greckich, co z kolei uzależnione jest od tego, kiedy tereny te uwolnią się od występowania wirusa.
Spółka ograniczyła też koszty własne – osobowe, czynsze, koszty marketingu. Informuje też, że w związku z zamknięciem na terenie Polski galerii handlowych, nieczynne są własne salony sprzedaży firmy znajdujące się w tych obiektach.
W Rainbow najbliższe miesiące zabezpieczone
„Sprzedaż realizowana jest w głównej mierze za pośrednictwem internetowych i telefonicznych kanałów, a w pewnym zakresie także za pośrednictwem kanału sprzedażowego funkcjonującej sieci agencyjnej” – dowiadujemy się z komunikatu.
„W związku z powyższym, w ocenie zarządu sytuacja finansowa spółki jest stabilna, a spółka posiada zabezpieczone finansowanie na funkcjonowanie w najbliższych miesiącach. Niemniej wystąpienie pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 ma wpływ na ryzyko i możliwość obniżenia wartości przychodów spółki i grupy kapitałowej Rainbow Tours w całym roku obrotowym 2020” – dowiadujemy się z podsumowania.
Co więcej, zarząd Rainbow nie wyklucza osiągnięcia w roku obrotowym 2020 zysku, przy „zastrzeżeniu możliwości wystąpienia różnych scenariuszy rozwoju i czasokresu trwania przedmiotowej sytuacji kryzysowej na rynkach turystycznych na Świecie.”
Przygotowanie różnych scenariuszy
Przypomina również, że na sytuację firmy pozytywnie może wpłynąć wprowadzenie zapowiadanej przez rząd i Ministerstwo Rozwoju pomocy dla organizatorów turystyki i agentów turystycznych w postaci pakietów pomocowych.
„Zarząd jest gotowy na szereg możliwych scenariuszy dalszego rozwoju sytuacji wynikającej z ograniczeń w podróżowaniu, na bieżąco monitoruje rozwój sytuacji związanej ze skutkami rozprzestrzeniania się koronawirusa SARS-CoV-2 i wpływ pandemii na działalność grupy kapitałowej Rainbow Tours, w tym opracowując scenariusze potencjalnych efektów utrzymywania się pandemii spowodowanej koronawirusem SARS-CoV-2 na działalność spółki i grupy Kapitałowej w różnych czasokresach” – czytamy w komunikacie.
POWIĄZANE WPISY
21 listopada 2024
Joanna Wiśniewska nową dyrektorką sprzedaży i marketingu w Exim Tours
Biuro podróży Exim Tours ma nową dyrektorkę sprzedaży i marketingu. Od listopada funkcję…
0 Komentarzy1 Minuty
19 listopada 2024
Gotowy na Wakacje – technologiczny Skok w Przyszłość wielu biur podróży
W świecie, gdzie technologia nieustannie pędzi naprzód, firma Sykon znana z…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2024
Raport GfK i eSky.pl: Polacy stawiają na Azję, Amerykę Północną i Afrykę
Coraz więcej Polaków wybiera podróże poza tradycyjnym sezonem turystycznym, doceniając…
0 Komentarzy6 Minuty
18 listopada 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych na lato 2025 z lekkim wzrostem
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
15 listopada 2024
Wakacje 2025: niższe ceny i wyższe zainteresowanie wczesnymi rezerwacjami
Zeszłoroczny wzrost wczesnych rezerwacji wakacyjnych przyniósł rekordowe zyski dla branży…
0 Komentarzy6 Minuty
15 listopada 2024
Langkawi czeka na Polaków. Itaka uruchomiła bezpośrednie czartery na egzotyczną wyspę
Pierwszy czarter Itaki na Langkawi, zrealizowany Dreamlinerem PLL LOT, zainaugurowano 28…
0 Komentarzy2 Minuty
14 listopada 2024
50 proc. więcej klientów i nowe kierunki w ofercie – biuro podróży Nekera planuje dynamiczny rozwój
Wzrost przychodów, nowe destynacje i innowacyjne usługi – biuro podróży Nekera świętuje…
0 Komentarzy3 Minuty
14 listopada 2024
Rainbow Tours S.A. umacnia swoją pozycję w Grecji. Nowy hotel White Olive z Aquaparkiem na Kos dołącza do oferty
13 listopada 2024 należąca do Rainbow Tours S.A. spółka White Olive A.E. zakupiła 100…
0 Komentarzy4 Minuty
13 listopada 2024
Sara Binmahfoodh: Chcemy zmienić postrzeganie Arabii Saudyjskiej. Najlepszym sposobem na to jest podróż
Arabia Saudyjska cieszy się coraz większym zainteresowaniem polskich turystów. Budzi…
0 Komentarzy9 Minuty