Rainbow wycofuje się z „procentu unijności”
Nowe warunki naliczania VAT od prowizji przedstawione agentom przez Rainbow zakładały stosowanie „stawki mieszanej” w przypadku wyjazdów realizowanych na terenie UE i poza nią. Po publikacji przez nas opinii doradcy podatkowego Rainbow wycofuje się z tego pomysłu.
Problem bierze się z tego, że w przypadku sprzedaży usług realizowanych poza UE agenci powinni stosować zerową stawkę VAT za swoją prowizję, a w przypadku gdy wyjazd odbywa się na terenie UE – stawkę podstawową 23 proc. Z tym że część wyjazdów odbywa się w krajach należących do wspólnoty i w tych, które są poza nią. Rainbow zalecał w takich wypadkach naliczanie „stawki mieszanej” obliczanej na podstawie tabelki określającej „procent unijności”.
Do pomysłu tego krytycznie odniosła się Justyna Zając-Wysocka, radca prawny, doradca podatkowy z Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych. Zapytana przez nas o opinię podkreśliła, że nie istnieją podstawy prawne, by stosować dwie stawki VAT w odniesieniu do tej samej usługi w przypadku, gdy nie przewiduje tego wprost ustawa. W jej ocenie taka praktyka byłaby ryzykowna dla agentów.
W swoim komunikacie wysłanym wczoraj do agentów Rainbow wycofał się z tego zalecenia. Według touroperatora w przypadku wyjazdów do krajów UE i poza nią należy stosować zawsze stawkę 23 proc.
„W związku z licznymi zapytaniami dotyczącymi stawek VAT od prowizji (zmiana sposobu naliczania podatku VAT od 1 kwietnia 2019), a przede wszystkim od imprez, które odbywają się częściowo w Unii Europejskiej a częściowo poza jej obszarem (sytuacja taka dotyczy przede wszystkim wycieczek objazdowych) Rainbow Tours wyjaśnia, że do dnia 29 marca 2019 nie otrzymała wiążącej interpretacji z Izby Skarbowej.
Wobec powyższego zaproponowane przez nas rozwiązanie (konsultowane z doradcą podatkowym), polegające na podziale procentowym prowizji na cześć „unijną” (stawka VAT 23% ) oraz „poza unijną” (VAT 0 proc.) uważamy za obarczone ryzykiem dla płatnika podatku VAT. Dlatego zalecamy naszym Agentom w tych przypadkach zastosowanie stawki VAT 23 proc., co pozwoli uniknąć ewentualnych sankcji karno-skarbowych w związku z uszczupleniem podatku VAT. Niezwłocznie po otrzymaniu wiążącej interpretacji poinformujemy naszych partnerów o jej brzmieniu” – czytamy w komunikacie Rainbow.
Przeczytaj wszystkie nasze artykuły o VAT od prowizji agencyjnych.
POWIĄZANE WPISY
7 marca 2025
Africa Showcase Roadshow po raz trzeci w Polsce
Africa Showcase Roadshow odbył się w zeszłym tygodniu w Polsce, Czechach oraz - po raz…
0 Komentarzy2 Minuty
6 marca 2025
Urlop.pl – dlaczego warto współpracować z marką
Urlop.pl znany dotąd jako Fostertravel.pl to dynamicznie rozwijająca się sieć biur…
0 Komentarzy6 Minuty
5 marca 2025
Join UP! Polska podpisuje umowę gwarancyjną z Euroins AD
Join UP! Polska podpisało umowę z Euroins AD na udzielenie gwarancji ubezpieczeniowej.…
0 Komentarzy1 Minuty
5 marca 2025
Rego-Bis rozpoczyna serię Rego Workshops 2025
Rego-Bis rozpoczęło serię spotkań z agentami w ramach Rego Workshops 2025. Wydarzenia…
0 Komentarzy1 Minuty
4 marca 2025
Travelist.pl: poza sezonem, ale w trendzie. Polacy wybierają urlop w marcu
Wiosna w powietrzu, brak tłumów i najważniejsze – niższe ceny. To między innymi dlatego…
0 Komentarzy2 Minuty
10 marca 2025
Rainbow z nową kampanią „Będzie co wspominać”
Marka Rainbow prezentuje swoją najnowszą kampanię reklamową „Będzie co wspominać”, której…
0 Komentarzy2 Minuty
10 marca 2025
Biura podróży – w marcu powrót wysokich cen imprez turystycznych
Największe spadki cen w ostatnim tygodniu odnotowano w Portugalii i na Teneryfie – o 192…
0 Komentarzy3 Minuty
10 marca 2025
Nekera i Turespaña zapraszają na spanish event: największe hiszpańskie wydarzenie branżowe w 2025 roku
Wkrótce odbędzie się kolejna edycja Spanish Event, prestiżowego corocznego wydarzenia…
0 Komentarzy2 Minuty
7 marca 2025
Strelicje na klifach, czyli z Itaką na Maderę
Touroperator na Maderę wysyła klientów od 2007 roku. Dzięki doświadczeniu i długoletniej…
0 Komentarzy12 Minuty
7 marca 2025
Africa Showcase Roadshow po raz trzeci w Polsce
Africa Showcase Roadshow odbył się w zeszłym tygodniu w Polsce, Czechach oraz - po raz…
0 Komentarzy2 Minuty
6 marca 2025
Urlop.pl – dlaczego warto współpracować z marką
Urlop.pl znany dotąd jako Fostertravel.pl to dynamicznie rozwijająca się sieć biur…
0 Komentarzy6 Minuty
5 marca 2025
Join UP! Polska podpisuje umowę gwarancyjną z Euroins AD
Join UP! Polska podpisało umowę z Euroins AD na udzielenie gwarancji ubezpieczeniowej.…
0 Komentarzy1 Minuty
5 marca 2025
Rego-Bis rozpoczyna serię Rego Workshops 2025
Rego-Bis rozpoczęło serię spotkań z agentami w ramach Rego Workshops 2025. Wydarzenia…
0 Komentarzy1 Minuty
4 marca 2025
Travelist.pl: poza sezonem, ale w trendzie. Polacy wybierają urlop w marcu
Wiosna w powietrzu, brak tłumów i najważniejsze – niższe ceny. To między innymi dlatego…
0 Komentarzy2 Minuty
10 marca 2025
Rainbow z nową kampanią „Będzie co wspominać”
Marka Rainbow prezentuje swoją najnowszą kampanię reklamową „Będzie co wspominać”, której…
0 Komentarzy2 Minuty
10 marca 2025
Biura podróży – w marcu powrót wysokich cen imprez turystycznych
Największe spadki cen w ostatnim tygodniu odnotowano w Portugalii i na Teneryfie – o 192…
0 Komentarzy3 Minuty
10 marca 2025
Nekera i Turespaña zapraszają na spanish event: największe hiszpańskie wydarzenie branżowe w 2025 roku
Wkrótce odbędzie się kolejna edycja Spanish Event, prestiżowego corocznego wydarzenia…
0 Komentarzy2 Minuty
7 marca 2025
Strelicje na klifach, czyli z Itaką na Maderę
Touroperator na Maderę wysyła klientów od 2007 roku. Dzięki doświadczeniu i długoletniej…
0 Komentarzy12 Minuty
7 marca 2025
Africa Showcase Roadshow po raz trzeci w Polsce
Africa Showcase Roadshow odbył się w zeszłym tygodniu w Polsce, Czechach oraz - po raz…
0 Komentarzy2 Minuty