Raport Accor: zrównoważony rozwój priorytetem dla 77 proc. turystów z Polski

Accor European Travel 2025
Accor European Travel 2025

Polacy przewidują większe wydatki na wyjazdy w 2025 roku, a 77 proc. z nich uwzględnia zrównoważony rozwój przy wyborze kierunków podróży – wynika z badania Accor „European Travel 2025: Balancing Growth and Impact”. Wzrost popularności workation łączących wypoczynek z pracą i podróży długodystansowych to tylko jeden z trendów, który znalazł się w analizie obejmującej kluczowe wyzwania dla branży turystycznej i hotelarskiej.

Według badania Accor, Polacy zajmują czołowe miejsce w Europie pod względem optymizmu finansowego dotyczącego wyjazdów w 2025 roku. Aż 65 proc. zamierza przeznaczyć więcej pieniędzy na podróże, podczas gdy 8 proc. planuje oszczędności. Jednocześnie 88 proc. Europejczyków deklaruje co najmniej jeden zagraniczny wyjazd, a liczba podróży służbowych również ma wzrosnąć.

Rosnące zainteresowanie podróżami idzie w parze z większą świadomością ekologiczną. 73 proc. ankietowanych zwraca uwagę na zrównoważone rozwiązania w turystyce, a co piąty unika miejsc dotkniętych ekstremalnymi warunkami pogodowymi. Polacy (77 proc.) plasują się wysoko wśród narodów, które uwzględniają ekologię w planowaniu podróży, ustępując tylko Niemcom, Włochom i Hiszpanom. Kluczowe bariery w dokonywaniu ekologicznych wyborów to wysokie koszty (46 proc.), brak dostępnych opcji (36 proc.) i niska przejrzystość ofert (34 proc.).

„Nasze najnowsze badanie jasno pokazuje, że podróże na stałe wpisały się w codzienność Europejczyków, a apetyt do wyjazdów wciąż pozostaje wysoki. Ten trend stwarza ogromne możliwości dla całej branży turystycznej i hotelarskiej, ale wiąże się również z wyzwaniami. Turyści wykazują chęć angażowania się w zrównoważoną turystykę, ale branża musi działać szybciej i skuteczniej, oferując im konkretne rozwiązania i opcje, jakich poszukują. Tylko wtedy możliwe będzie realne wsparcie zrównoważonego rozwoju w turystyce i hotelarstwie” – zaznacza Patrick Mendes, CEO Premium, Midscale & Economy Accor Europe & North Africa.

Z raportu wynika również, że zdecydowana większość podróżnych (90 proc.) przyznaje, że natłok turystów w wybranych miejscach znacząco wpłynie na wybór miejsca i terminów wyjazdu w 2025 roku. Jedna trzecia respondentów (31 proc.) planuje podróż poza sezonem, aby uniknąć tłumów. Co czwarty ankietowany (27 proc.) zamierza omijać popularne kierunki dotknięte nadmiernym ruchem turystycznym, a co piąty badany(22 proc.) celowo wybierze mniej znane kierunki.

Analiza wskazuje również na rosnącą popularność workation – co czwarty ankietowany planuje łączyć pracę z wypoczynkiem przynajmniej raz w roku. Zwiększa się także zainteresowanie podróżami długodystansowymi. W porównaniu z 2024 rokiem więcej osób wybiera wyjazdy do Azji (22 proc), Ameryki Północnej i Centralnej (20 proc.) czy Ameryki Południowej (12 proc.).