Raport Global Travel Trends 2023: rośnie popularność podróży śladami filmów i seriali
Według raportu Global Travel Trends 2023, media społecznościowe i popkultura mają coraz większy wpływ na decyzje podróżnych. Inspiracje do podróży znajdują głównie w swoich smartfonach oraz w ulubionych serialach i filmach. 70 proc. respondentów przyznało, że zainspirowali się do odwiedzenia danego miejsca po tym, jak je zobaczyli na ekranie. Oprócz tego turystów inspirują też podróże poza utartymi szlakami i podróże kulinarne.
W raporcie Global Travel Trends możemy poznać preferencje podróżnych i sposoby podróżowania, które ulegają ciągłym zmianom. Podróżnicy poszukują nowych doświadczeń i unikatowych miejsc, które wykraczają poza utarte szlaki. Odkrywanie małych, mniej znanych terenów i interakcje z lokalną społecznością stają się coraz ważniejsze dla wielu podróżujących osób.
„Turyści czerpią inspirację z wielu źródeł. Bez względu na to, czy nawiązują kontakt z lokalnymi społecznościami, odtwarzają ulubione sceny filmowe czy planują całą podróż wokół konkretnych restauracji, jedno jest pewne – ludzie wciąż cenią podróże i angażują się w nie z pasją” – mówi Audrey Hendley, prezes American Express Travel.
Według raportu wśród preferencji podróżników znajdują się cztery główne kategorie wyboru wyjazdu: podróżowanie poza utartymi szlakami, set-jetting (podróżowanie do filmowych miejsc), miejsca dla smakoszy oraz wyjazdy związane z wellness.
Podróżowanie poza utartymi szlakami
Podróżnicy chcą przeżywać autentyczne doświadczenia, które pozwolą im poczuć lokalną kulturę. Chcą również wiedzieć, że podejmowane przez nich decyzje podczas podróży mogą mieć pozytywny wpływ na odwiedzane miejsca i chcą, aby wydawane na wakacjach pieniądze wspierały lokalną społeczność.
89 proc. respondentów zgadza się, że chcą podróżować do miejsc, których wcześniej nie odwiedzili. 79 proc. respondentów z pokolenia Z i millenialsów uważa, że chciałoby doświadczyć dnia z życia lokalnych mieszkańców w miejscu, które odwiedzają. Natomiast 68 proc. respondentów odpowiada, że cenią sobie odkrywanie mniej znanych miejsc na wakacje.
Era set-jettingu
Turyści tłumnie odwiedzają miejsca, które ich zachwycają na ekranie. Inspiracje znajdują w smartfonach, np. na Instagramie, ale też w ulubionych serialach i filmach.
Rekomendacje od znajomych i rodziny pozostają silne we wszystkich grupach wiekowych. Aż 47 proc. respondentów podaje je jako czynnik decydujący o wyborze kierunku podróży. Natomiast na decyzje kolejnego pokolenia turystów o wiele silniej wpływają media społecznościowe i popkultura.
70 proc. respondentów z pokolenia Z i millenialsów przyznaje, że zainspirowali się do odwiedzenia danego miejsca po tym, jak je zobaczyli w programie telewizyjnym lub filmie. 61 proc. z tych młodszych podróżnych twierdzi, że wybierają miejsce ze względu na to, że prezentuje się dobrze na zdjęciach.
Miejsca dla smakoszy
Ludzie wybierają również kierunki wyjazdów na podstawie tego, co mogą na miejscu zjeść – kierują się doborem najlepszych restauracji, chcą próbować lokalnych przysmaków i brać udział w lekcjach gotowania.
Trend podróżowania związany z jedzeniem zyskuje na popularności wśród młodszych podróżników. 47 proc. osób z pokolenia Z i millenialsów twierdzi, że zaplanowało całą podróż z myślą o odwiedzeniu konkretnej restauracji. Ponadto 45 proc. osób z tych pokoleń twierdzi też, że zaplanowało podróż pod kątem uczestnictwa w festiwalu kulinarnym.
Fala wellness
Podróżnicy pragną także odpocząć i oderwać się od intensywnego trybu życia, dlatego zwracają uwagę na destynacje i ośrodki, które pomogą im zrelaksować się oraz poczuć zdrowiej. Zdecydowana większość, bo aż 75 proc. planuje ograniczyć czas spędzany przed ekranem podczas podróży w celu poprawienia swojego zdrowia psychicznego.
POWIĄZANE WPISY
28 października 2024
Dubaj szykuje się na zakupowe szaleństwo
Rozrywka na żywo, koncerty gwiazd, wyjątkowe oferty i zakupowe szaleństwo w czystej…
0 Komentarzy1 Minuty
23 października 2024
Saksonia zaprasza na jarmarki bożonarodzeniowe
Saksończycy od wieków słyną z kultywowania tradycji bożonarodzeniowych. Nie bez kozery…
0 Komentarzy5 Minuty
16 października 2024
„Najlepszym środkiem promocji Korei Południowej jest K-pop”
Zwiększenie liczby polskich turystów do 30 tys. rocznie – taki cel stawia przed sobą…
0 Komentarzy4 Minuty
9 października 2024
Rekordowy wzrost zainteresowania Austrią wśród polskich turystów
0 Komentarzy3 Minuty
4 października 2024
Tabarka – w poszukiwaniu prawdziwej Tunezji
Położona tuż przy granicy z Algierią Tabarka zachwyca plażami i świetnymi warunkami do…
0 Komentarzy5 Minuty
3 października 2024
Hiszpańskie nowości Rainbow: Costa Blanca i Costa Dorada
Na lato 2025 Rainbow przygotował kilka nowych kierunków w sprawdzonych już przez Polaków…
0 Komentarzy8 Minuty
26 września 2024
Malta – raj dla wielbicieli historii, sportów wodnych i plażowania
Wśród kierunków oferowanych przez Rainbow na sezon letni 2025 wyróżnia się Malta –…
0 Komentarzy5 Minuty
25 września 2024
Ibiza – nowość w ofercie Rainbow na lato 2025
Małe zatoczki otoczone z turkusową wodą i stromymi klifami, niekończące się imprezowe…
0 Komentarzy6 Minuty
19 września 2024
Bułgaria w pierwszej piątce krajów UE o najwyższym wzroście liczby noclegów w drugim kwartale 2024
Według najnowszych danych Eurostatu, Bułgaria znalazła się wśród pięciu wiodących krajów…
0 Komentarzy1 Minuty