Raport Visa: 39 proc. Polaków spędzi wakacje 2024 za granicą
W tym roku 39 proc. Polaków zamierza spędzić wakacje za granicą, a najpopularniejszym kierunkiem podróży będą Włochy. Na najdłuższy zagraniczny wyjazd ponad 1/3 respondentów planuje wydać między 901 a 3,6 tys. zł na osobę, a będąc na miejscu 80 proc. polskich turystów zamierza płacić kartą, smartfonem lub smartwatchem. Ponadto, 2/5 urlopowiczów z Polski zdecyduje się na płatność telefonem lub zegarkiem z portfelem cyfrowym – takie wnioski płyną z badania Visa CEE Travel and Payment Intentions Study 2024 obejmującego siedem krajów Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polskę.
Jak wynika z najnowszego badania Visa, płatności cyfrowe cieszą się coraz większą popularnością wśród konsumentów z Europy Środkowo-Wschodniej. Respondenci z regionu podróżujący za granicę, coraz chętniej korzystają z tej metody płatności w miejscu docelowym, a czterech na pięciu badanych turystów płaci kartą, smartfonen i smartwatchem (wobec 77 proc. w 2023 roku). Polacy nie odbiegają w tym względzie od regionalnej średniej – w ten sposób płacić zamierza taki sam odsetek (80 proc.) przebadanych podróżujących za granicę. Płatności cyfrowe są szczególnie popularne wśród Węgrów i Rumunów (odpowiednio 84 proc. i 83 proc. wskazań).
Płatności cyfrowe w podróży cenione za wygodę, szybkość i bezpieczeństwo
Konsumenci z Europy Środkowo-Wschodniej cenią sobie tę metodę płacenia w szczególności za wygodę (61 proc.), szybkość (55 proc.) i bezpieczeństwo – rozumiane jako brak ryzyka utraty gotówki (54 proc.) Badanie Visa pokazuje ponadto, że płatności smartfonem lub smartwatchem doceniają szczególnie młodzi Polacy – 29 proc. respondentów w wieku 18-25 lat planuje płacić w ten sposób.
“W miarę jak technologia przekształca nasz świat, zmieniają się także potrzeby i zachowania konsumentów. Bezpieczne, intuicyjne i wygodne metody płatnicze muszą dotrzymywać kroku tym zmianom. Jak wynika z naszego badania, każdego dnia korzystamy ze smartfonów czy smartwatchów, by bezproblemowo dokonywać płatności, nawet poza granicami kraju, przekraczając fizyczne ograniczenia. Portfele cyfrowe, tak popularne wśród młodych podróżników z Europy Środkowo-Wschodniej (w wieku 18-25 lat), opierają się na systemach i technologiach Visa. Dzięki nim zastępujemy dane karty unikalnym ciągiem cyfr. To rozwiązanie, zwane tokenizacją, zapewnia dodatkową warstwę zabezpieczeń. W ten sposób ich płatności są chronione bez względu na to, gdzie spędzają wakacje” – powiedział Adrian Kurowski, dyrektor generalny Visa w Polsce.
Konsument wie przed wyjazdem, jak będzie płacił
Większość mieszkańców Europy Środkowo-Wschodniej planujących w tym roku wakacje za granicą decyzję o metodzie płatności na miejscu podejmuje jeszcze przed wyjazdem (75 proc.). Jeśli podróżują do kraju, w którym obowiązuje inna waluta, aż 53 proc. zamierza korzystać z tej samej karty płatniczej, której używają w kraju rodzimym. Polscy respondenci mają w tym względzie podobne plany – połowa z nich będzie korzystać właśnie z tej metody płatności. Z kolei Węgrzy i Rumuni są najbardziej skłonni użyć innej karty. Trzech na czterech polskich podróżnych korzystających z kart za granicą będzie używać tej, która przypisana jest do konta wielowalutowego.
“Z naszego badania wynika, że Polacy najchętniej kartą lub smartfonem będą płacić w restauracjach, sklepach spożywczych i na lokalnych targach. Płacąc fizyczną lub stokenizowaną kartą, mogą mieć pewność, że są chronieni przed oszustwem, utratą lub kradzieżą karty bez względu na to, gdzie się znajdują” – dodaje Adrian Kurowski.
Co ciekawe, aż 15 proc. polskich podróżnych rezerwujących usługi związane z zakwaterowaniem lub transportem, wskazało, że w ostatnich 12 miesiącach podmiot zagraniczny przynajmniej raz zwrócił im środki na kartę płatniczą z powodu odwołania, opóźnienia czy niewykorzystania usługi.
Polacy spędzą wakacje głównie w Europie
W tym roku prawie 40 proc. Polaków zamierza spędzić wakacje za granicą, odpoczywając głównie w Europie. Respondenci szczególnie chętnie odwiedzą Włochy, Chorwację i Grecję. Wśród krajów pozaeuropejskich największą popularnością cieszą się Egipt, Maroko i Tunezja. Polacy będą wypoczywać średnio osiem dni, głównie relaksując się (67 proc.) i zwiedzając (65 proc.). Co więcej, liczba osób, dla których inflacja i rosnące koszty życia będą stanowić przeszkodę w podjęciu zagranicznej podróży w porównaniu z 2023 roku. znacząco spadła (-36,6 proc. ). Dodatkowo, prawie połowa Polaków deklaruje, że w tym roku wyjedzie za granicę nawet dwa albo trzy razy, przy czym większość wyjazdów odbędzie się poza sezonem. Za główną motywację takiej decyzji wskazano mniejszy tłum.
Ponad połowa podróży planowana samodzielnie
Ponad połowa podróży planowanych przez Polaków w tym roku zostanie zorganizowana samodzielnie. Przy planowaniu takiego wyjazdu chętnie wykorzystywany jest kanał e-commerce – z badania Visa wynika, że w przypadku samodzielnych podróży w ten sposób zostaną zakupione takie usługi, jak nocleg (70 proc.) czy transport (43 proc.).
Z kolei 39 proc. podróży planowanych przez Polaków przybierze formę wyjazdu zorganizowanego, przy czym 40 proc. takich wyjazdów zostanie zakupionych online za pośrednictwem strony biura podróży, 16 proc. za pośrednictwem internetowych platform agregujących, a 44 proc. stacjonarnie. Podobnie jak w przypadku podróży aranżowanych samodzielnie, przy zakupie online wakacji zorganizowanych karta jest najczęściej wskazywaną metodą płatności.
Z badania Visa wynika także, że młodsze pokolenia Polaków, które znakomicie odnajdują się w świecie cyfrowym, szczególnie chętnie rezerwują wakacje online (95 proc.) i płacą cyfrowo (61 proc.).
Na najdłuższą podróż Polak wyda średnio 4,5 tys. zł
Polacy szacują, że na najdłuższy planowany wyjazd za granicę wydadzą średnio prawie 4,5 tys. zł na osobę. Jednocześnie, 37 proc. planuje wydać od 901 do 3,6 tys. zł na osobę, a 15 proc. nie wie dokładnie, ile wyniosą ich wydatki na najdłuższą podróż. Co ciekawe, na miejscu urlopowicze są skłonni wydać pieniądze głównie na jedzenie i picie, rozrywkę oraz pamiątki.
Warto także odnotować, że 16 proc. polskich turystów gotowych jest płacić więcej za rozwiązania przyjazne środowisku w ramach wyjazdu zagranicznego. Jednocześnie, ponad jedna trzecia respondentów wyraźnie deklaruje, że byliby bardziej skłonni do podróżowania w sposób bardziej ekologiczny, jeśli wiązałoby się to z oszczędnościami.
POWIĄZANE WPISY
21 listopada 2024
Atrakcje południowych Czech
Podczas konferencji prasowej w ubiegłym tygodniu w Warszawie, Czech Tourism wraz…
0 Komentarzy3 Minuty
21 listopada 2024
Niemcy – ojczyzna bożonarodzeniowych jarmarków
Z końcem listopada nad niemieckimi miastami zaczynają się unosić zapachy korzennych…
0 Komentarzy9 Minuty
20 listopada 2024
Startuje nowe połączenie kolejowe z Pragi do Gdyni
Podczas konferencji „Polski Dzień Logistyki 2024” w Pradze ogłoszono uruchomienie Baltic…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2024
Tajlandia numerem jeden na zimowe wakacje. Rezerwacje wzrosły o ponad 43 proc.
W tym roku, według Kiwi.com, kierunki w Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej…
0 Komentarzy2 Minuty
19 listopada 2024
MROT kontynuuje akcję promocyjną #PamięćiHistoria
Listopad, miesiąc zadumy i refleksji nad historią oraz pamięcią narodową, stał się…
0 Komentarzy3 Minuty
15 listopada 2024
Marcin Siudy nowym dyrektorem finansowym PHH
Marcin Siudy 4 listopada objął stanowisko dyrektora finansowego Polskiego Holdingu…
0 Komentarzy1 Minuty
15 listopada 2024
Rekordowe targi WTM w Londynie. Ponad 4 tys. wystawców z całego świata
W dniach 5-7 listopada 2024 roku londyńskie hale ExCeL gościły największe w historii…
0 Komentarzy2 Minuty
13 listopada 2024
Malta stawia na turystykę militarną
Maltańska Organizacja Turystyczna, we współpracy z Heritage Malta oraz Commonwealth War…
0 Komentarzy2 Minuty
4 listopada 2024
Sieć a&o Hostels otworzyła pierwszy hostel w Belgii
Europejska sieć hosteli a&o Hostels otworzyła pierwszy obiekt w Belgii – a&o Antwerpen…
0 Komentarzy1 Minuty