RateHawk 2021 outlook – puls rynku travelowego w globalnej skali
Jakie super trendy potwierdza RateHawk i jego partnerzy? Digitalizacja i zmiany w dystrybucji, to przyszłość branży – kto na tym wygra?
Doskonała dyskusja światowej klasy ekspertów zorganizowana akurat w urodziny RateHawka, czyli jednego z najdynamiczniejszych graczy na polu kontentu travelowego skierowanego do agentów( B2B).
RateHawkowi udało się zebrać przedstawicieli wszystkich kluczowych obszarów rynku. Linie lotnicze reprezentował Air Baltic, hotele Accor transfery Talixo, do tego super agregator kontentu Travelgatex, osoby reprezentujące globalne płatności, a także dynamiczne pakietowanie na najwyższym poziomie od Fastpayhotels – i perełka biuro podróży z Arabii Saudyjskiej.
RateHawk potwierdza super trendy
Sam RateHawk w osobie założyciela Felixa Shpilmana potwierdził super trendy, które obserwujemy również w Polsce. Pierwszym z nich jest dominacja rynku macierzystego/domestic w podróżach podczas Pandemii. Ten super trend jest już obserwowany od dłuższego czasu. Także w Polsce waga służbowych podróży krajowych istotnie wzrosła w czasie, gdy te międzynarodowe właściwie zamarły. Renesans przeżywa też krajowa turystyka zorganizowana, najlepszym przykładem jest sukces projektu Polska od Nekera.
Druga obserwacja, to katastrofa modeli RM w obliczu pandemii. Nic nie będzie już takie same. Zarzadzanie RM nie wróci do modeli z epoki przed pandemią. Dramatyczne skrócenie booking-window, aż do planowania wyjazdów z dnia na dzień jest mega wyzwaniem dla systemów RM. Pracujących przecież na historycznych danych.
Dubaj i Emiraty rządzą, przedstawiciel Rathawka stwierdził wprost, że nie widział w swojej historii tyle sprzedanego Dubaju. To potwierdzają także dane z Polski. Akurat tuż po samej prezentacji doczekaliśmy się ogłoszenia bezpośredniego rejsu przez LOT, o który to branża upominała się od wielu miesięcy.
A to z pewnością nie koniec. Otwarcie reprezentacji Arabii Saudyjskiej w regionie, które oczekiwane jest już za moment potwierdza pozytywny sentyment dla biznesu z tą częścią świata.
Arabia Saudyjska otwiera biuro na Europę Centralną – Warszawa czy Praga ?
TravelGateX – super agregator treści bardziej elastyczny
Hiszpański Travelgatex jest także na fali, jako że agreguje on dziesiątki dostawców ma też dostęp do bardzo istotnych danych travelowych. Z tego powodu jego przedstawiciele często jak nigdy goszczą w mediach.
Sama firma też stanęła przed wyzwaniami, poszła w stronę elastyczności. Warunki finansowe dla partnerów będą więc bardziej powiązane ze sprzedażą przez to mniej sztywne (rezygnacja z upfrontów). Dobrze to wróży dla pozyskania nowych dostawców /odbiorców w regionie. Prace informatyczne nad poprawą wskażnika look to book z pewnościa przełożą się na lepsze wyniki finansowe i większe zadowolenie partnerów Travelgatex.
Najbardziej wizjonerskie wystąpienie Fastpayhotels
W naszej subiektywnej ocenie najbardziej wizjonerskie było wystąpienie przedstawiciela Fastpayhotels. Jego mocne przekonanie o potędze bezpośredniego kontraktowania wpisuje się doskonale w obserwowane na rynku trendy. Opisywany przez nas start-up Roibos jest tu najlepszym przykładem, że rynek idzie w tym właśnie kierunku.
Dynamiczne potwierdzane w czasie rzeczywistym ceny wydają się być super bronią firm takich jak Fastpayhotels. Tu także widzimy podobieństwa do Polski, gdzie dynamiczne pakietowanie, jako jedyne uratowało się, a nawet urosło na szarganym kryzysem rynku turystycznym.
Imponująca jest informacja o upowszechnieniu kart kredytowych brandowanych Fastpayhotels z jednoczesnym ograniczeniu ich kosztów dla hoteli. To jest przykład prawdziwego synergicznego działania.
Kilka ciekawych opinii o przyszłości digitalizacji usług turystycznych, jak i większej koncentracji na kontencie apartamentów i mniejszych prywatnych obiektów były nie mniej ciekawe od innych.
Transfery, TMC i hotele i Air Baltic też wniosły dużo ciekawego do dyskusji
Specjalizująca się w transferach firma Talixo starała się przekonać do skuteczniejszego dosprzedawania transferów. Globalna oferta, a także potrzeba dbania o covidowe bezpieczeństwo z pewnością będą sprzyjały tej ofercie. Implementacja usług do platform Self Bookingowych z pewnością też tu pomoże.
Accor, który był przedstawicielem hoteli potwierdził najwyższe standardy, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo, ale także chęć poszukiwania nowych sprzedażowych pomysłów. Niezwykle ciekawe były dane prezentujące rezerwacje w Rosji. Szczególnie przykład Soczi pokazujący stale wysokie obłożenia, przemawia w kraju (Polska), który zaaplikował hotelarzom bardzo mocne restrykcje.
TMC reprezentowała grupa LCC, tu również zwrócono uwagę na podróże krajowe, jak i nie wielką liczbę niszowych branż, które wciąż podróżują służbowo. Podobnie jak w Polsce w skali globalnej wyróżnił się segment marynarski. LCC z pewnością aktywnie szuka pomysłów na przejście pandemii, podkreślono też jednak wagę współpracy wszystkich użytkowników rynku.
Air Baltic również potwierdził globalne trendy. Przede wszystkim boom na podróże wakacyjne i bardzo wolny powrót ruchu służbowego. Air Baltic bardzo agresywnie reagował na te trendy – uruchomił „dalekie” wakacyjne destynacje dużo szybciej niż LOT. Nie inaczej było w przypadku lotów do wspomnianego już Dubaju.
Nieprzypadkowy była obecność w tej grupie przedstawiciela saudyjskiej agencji Seera Group. Otwarcie Arabii Saudyjskiej jest faktem. Zapewne wkrótce doczekamy się większej ilości połączeń lotniczych także do tej destynacji. A to z pewnością pozwoli na generowanie większego ruchu zarówno do/z tego nieznanego szerzej turystycznie kraju.
Czego zabrakło – więcej o sustainability i justification tool
Jedyne czego nieco zabrakło, to większego akcentu na potencjalny wpływ na rynek zrównoważonego ekologicznego podejścia do podróżowania i eliminacji śladu węglowego. Przedstawiciel RateHawk podkreślił wagę tego elementu dopiero w fazie pytań, odpowiadając zresztą na pytanie zadane przez przedstawiciela portalu Waszaturystyka.pl.
Nie pojawił się za to w ogóle element justification tool, choć przedstawiciel Travelixo nieco nawiązał do tematu, wskazując na potrzebę analizy potrzeb w obszarze biznes travel. Justification tools zaczynają jednak rosnąć w zachodniej Europie, nie wykluczone że mamy do czynienia z rodzącym się trendem. Firmy będą z pewnością zainteresowane narzędziami, które pomogą im w ocenie tego czy podróże służbowe są i w jakiej skali nadal konieczne.
Reasumując bardzo ciekawe spotkanie z uczestnikami, którzy rzeczywiście obserwują globalny rynek z najbliższej odległości. Cieszy to, że w wielu obszarach region CEE i Polska idzie w podobnym kierunku co liderzy.
Optymistyczne dla branży biznes travel są poważne problemy techniczne, które zaistniały podczas webinaru, pokazują iż nawet lider technologii, jakim jest bez wątpienia RateHawk nie radzi sobie w 100 proc. z wirtualnymi spotkaniami. Spotkania F2F nie odejdą więc chyba tak szybko do lamusa.
POWIĄZANE WPISY
22 stycznia 2025
Travel Advance będzie współpracować z nowym DMC z Abu Dhabi
Od grudnia 2024 roku agencja Travel Advance, specjalizująca się w marketingu destynacji,…
0 Komentarzy1 Minuty
21 stycznia 2025
Ecco Travel uruchomił promocje na wybrane wycieczki objazdowe
Ecco Travel ogłasza kolejną edycję promocji „Wielka obniżka”, która potrwa od 17 do 31…
0 Komentarzy1 Minuta
20 stycznia 2025
Biura podróży – po dużym wzroście, ceny zaczęły powoli spadać
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
17 stycznia 2025
Egzotyczne wakacje: Malediwy czy Dominikana?
Malediwy i Dominikana to tropikalne kierunki urlopowe, które mają ze sobą wiele…
0 Komentarzy5 Minuty
15 stycznia 2025
Sun&Fun otwiera pierwszy salon w galerii handlowej
Sun&Fun otworzył swój pierwszy salon sprzedaży w warszawskim Centrum Handlowym Promenada.…
0 Komentarzy2 Minuty
15 stycznia 2025
„C the Unseen” – Chemnitz Europejską Stolicą Kultury 2025
Na pytanie, jak nazywa się miasto na C leżące na wschodzie Niemiec, odpowiedź powinna być…
0 Komentarzy4 Minuty
14 stycznia 2025
Biura podróży – znaczny wzrost cen imprez turystycznych
W minionym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
14 stycznia 2025
Turystyka w 2025 roku – co nas czeka?
Poznaj trendy w turystyce na 2025 rok: dynamiczne pakietowanie, AI i zintegrowane…
0 Komentarzy3 Minuty
10 stycznia 2025
Sabina Saikovskaja nową dyrektorką regionalną Join UP
Od stycznia 2025 roku, stanowisko dyrektorki regionalnej na Polskę i kraje bałtyckie…
0 Komentarzy2 Minuty
[…] RateHawk 2021 outlook – puls rynku travelowego w globalnej skali […]