Robot Spencer – nowy steward KLM
Zakończyły się testy robota Spencera, który był przewodnikiem pasażerów na lotnisku Schiphol w Amsterdamie. W fazie testowej, robot pomagał zeskanować kartę pokładową i wskazywał drogę do odpowiedniej bramki, a w międzyczasie informował, ile czasu zajmie pokonanie całej trasy.
Linia KLM wzięła udział w tym ciekawym projekcie, ponieważ widzi ogromy potencjał robotyki jako technologii przyszłości, również w lotnictwie.
Amsterdam Schiphol każdego dnia gości tysiące pasażerów z całego świata. Lotnisko zajmuje ogromną powierzchnię i nietrudno się na nim zgubić w poszukiwaniu bagażu, miejsca odprawy czy odpowiedniej bramki. Wielu pasażerów właśnie z takiego powodu spóźnia się na swój lot. Linie lotnicze KLM zainicjowały ciekawy projekt z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Holenderski przewoźnik skorzystał z pomocy naukowców, którzy skonstruowali robota-przewodnika o imieniu Spencer zaprogramowanego w taki sposób, by mógł asystować podróżnym na lotnisku. W projekt KLM, który otrzymał wsparcie Komisji Europejskiej, zaangażowała się firma SME Bluebotics, wiele jednostek naukowych oraz lotnisko Amsterdam Schiphol. Proces konstruowania i programowania maszyny trwał ponad 3 lata, aż w końcu Specer był gotów, aby dołączyć na pewien czas do personelu naziemnego KLM.
Robot jest wyposażony w niezwykle sprawny system nawigacji oparty na dokładnej mapie terminalu. Większość informacji przestrzennych czerpie natomiast z własnych pomiarów dokonywanych na bieżąco za pomocą laserów umieszczonych w oczach (laserowy system wizyjny). Dzięki temu może mierzyć odległości do różnych obiektów i unikać zderzenia z tymczasowymi przeszkodami, takimi jak ludzie, barierki czy wózki z bagażami. Co ciekawe, robot potrafi też identyfikować grupy ludzi i rozpoznawać ich zachowania i emocje. To pozwala mu odpowiednio omijać ludzi oraz kontrolować, czy w danej grupie prowadzonej do bramki nikt nie został w tyle. Podczas testów wystarczyło zeskanować kartę pokładową i podążać za Spencerem, który doprowadzał pasażera do wyjścia do samolotu najkrótszą drogą, omijając tłumy. Testy zakończyły się pomyślnie. W najbliższym czasie KLM oraz partnerzy dokonają oceny przedsięwzięcia i podejmą decyzję o dalszych losach Spencera i praktycznym wykorzystaniu robotów.
POWIĄZANE WPISY
14 listopada 2024
Ryanair połączy Katowice z Brukselą
Ryanair uruchomi nowe połączenie z katowickiego lotniska, od 1 kwietnia 2025 roku…
0 Komentarzy1 Minuty
12 listopada 2024
Ryanair uruchamia 48-godzinną promocję. Bilety tańsze o 15 proc.
Ryanair uruchomił dziś (12 listopada) popularną 48-godzinną promocję na zimowe podróże w…
0 Komentarzy1 Minuty
12 listopada 2024
Lotnisko w Jasionce odprawiło milionowego pasażera w 2024 roku
11 listopada lotnisko w podrzeszowskiej Jasionce odprawiło milionowego pasażera w 2024…
0 Komentarzy2 Minuty
12 listopada 2024
Air Baltic połączył Rzeszów z Rygą
Od 8 listopada 2024 roku z lotniska w podrzeszowskiej Jasionce można polecieć do Rygi.…
0 Komentarzy3 Minuty
8 listopada 2024
Polscy turyści polecieli do Bahrajnu. Exim Tours uruchomił rejsy z Katowic
Exim tours zabrał pasażerów na pierwszą podróż do Bahrajnu. Premierowy lot wystartował 1…
0 Komentarzy2 Minuty
8 listopada 2024
Emirates wznawiają codzienne loty z Dubaju do Edynburga
Emirates wznowiły codzienne loty z Dubaju do Edynburga. Nowe połączenie jest ósmym…
0 Komentarzy2 Minuty
8 listopada 2024
TAP Air Portugal wznawia połączenia z Lizbony do Manaus
TAP Air Portugal wznowił połączenia z Lizbony do Manaus w brazylijskim stanie Amazonas.…
0 Komentarzy1 Minuty
7 listopada 2024
Ryanair przewiózł 18,3 mln pasażerów w październiku
Ryanair opublikował wyniki za październik 2024. Irlandzki przewoźnik obsłużył w minionym…
0 Komentarzy1 Minuta
7 listopada 2024
Zielona Góra-Babimost: rekordowy październik na lotnisku. Wzrost liczby pasażerów o 54 proc. w porównaniu do 2023
W październiku Lotnisko Zielona Góra-Babimost obsłużyło 8 151 pasażerów, co stanowi…
0 Komentarzy1 Minuty