Rok funkcjonowania bonu turystycznego. „To przełomowy projekt, powinien zostać z nami na pokolenia”
Z bonu turystycznego skorzystała połowa dzieci w Polsce. „To przełomowy projekt, nie tylko w warstwie gospodarczej i społecznej i również nie tylko co do skali, ale jeśli chodzi o myślenie o turystyce. Pokazał, że można połączyć elementy polityki społecznej ze wsparciem gospodarki: branży turystyczne. Powinien zostać z nami na całe pokolenia” – mówił Andrzej Gut-Mostowy podczas konferencji podsumowującej rok funkcjonowania bonu.
Kierownictwo Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii spotkało się z przedstawicielami Polskiej Organizacji Turystycznej i jej Rady, a także z Radą Ekspertów ds. Turystyki przy MRPiT w Gródku nad Dunajcem. Tematem przewodnim spotkania oraz zorganizowanej po nim konferencji prasowej był rok funkcjonowania bonu turystycznego. Podsumowano dotychczasowy przebieg realizacji projektu i omówiono jego dalsze losy. Wszyscy uczestnicy konferencji prasowej zgodzili się co do tego, że powinno się go kontynuować.
„Rząd nie zapomina o branży turystycznej”
Na bon przeznaczono z budżetu 4 mld zł, które wydawane są na wyjazdy turystyczne w Polsce dla 7 mln dzieci. Dotychczas z bonu skorzystała połowa z nich.
„Bon turystyczny, pomysł ministra Guta-Mostowego, realizowany pod patronatem prezydenta Dudy, powstał jako projekt społeczny oraz instrument wsparcia dla przedsiębiorców. Po roku możemy powiedzieć, że był to pomysł znakomity. Pozwolił przetrwać i rozwinąć się polskim firmom nastawionym na turystykę krajową. Ma też duże znaczenie społeczne” – przekonywał wicepremier i minister rozwoju, pracy i technologii Jarosław Gowin.
„Dziś spotkaliśmy się z przedstawicielami branży by dyskutować o tym, jak ten instrument doskonalić. Chciałbym jednocześnie podziękować przedsiębiorcom turystycznym za sprawny udział w tym projekcie. Ani ja ani minister Gut-Mostowy ani cały rząd nie zapomnimy o trudnych wyzwaniach stojących przed branżą turystyczną. Jesteśmy w interwale między trzecią falą koronawirusa a potencjalną czwartą, więc nadchodzące miesiące mogą być dla niej trudne” – dodał.
„Przełom w myśleniu o turystyce”
Andrzej Gut-Mostowy, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii, powiedział:
„Bon turystyczny okazał się być projektem przełomowym nie tylko w warstwie gospodarczej i społecznej oraz nie tylko co do skali, ale również jeśli chodzi o myślenie o turystyce. Pokazał, że można połączyć elementy polityki społecznej ze wsparciem gospodarki: branży turystycznej. Mam nadzieję, że bon zagości na rynku krajowym na pokolenia, by zaspokoić społeczną potrzebę wypoczynku, a jednocześnie dać impuls do rozwoju branży.”
„Bon trafił dotychczas do 2 mln beneficjentów i jest wykorzystywany na politykę dla dzieci i młodzieży, zachęca do wspólnego wyjazdu rodzinnego i poznawania Polski. Wpływa też korzystnie na finanse samorządów. W efekcie jego funkcjonowania w gminach nastąpił wzrost liczby zarejestrowanych podmiotów turystycznych, które dotychczas funkcjonowały bez spełniania warunków formalnych. Bon wpłynął więc korzystnie na wyrównanie warunków konkurencji między przedsiębiorcami turystycznymi” – dodał.
„Rozwiązanie znane w Europie”
„Polski bon turystyczny to prawie miliard złotych, który trafił już do polskich przedsiębiorców. Wprowadzona do bonu poprawka, która umożliwiła realizowanie go na wycieczki jednodniowe będzie bardzo ważną funkcją integracyjną, gdy dzieci wrócą do szkół jesienią. Uważam, żen projekt powinien być kontynuowany.” – dodał Rafał Szlachta, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.
Według Dawida Laska, przewodniczącego Rady Ekspertów ds. Turystyki przy MRPiT bon turystyczny to „dobre rozwiązanie, funkcjonujące w Europie od lat, od Finlandii poprzez Słowację aż po Francję.”
„To bardzo dobry mechanizm, my jako rada ekspertów jesteśmy usatysfakcjonowani jego funkcjonowaniem. To rzeczywisty impuls, który nie ginie w morzu socjalnej pomocy kierowanej do społeczeństwa. On rzeczywiście pomaga tworzyć to, o czym wszyscy marzymy, czyli Polskę jako destynację turystyki krajowej, ale i międzynarodowej” – powiedział Dawid Lasek.
Hotelarze liczą na kontynuację bonu turystycznego
„Z perspektywy izby hotelarskiej mogę powiedzieć, że bon wspiera popyt na rynku. Każda inicjatywa, która oddziaływuje pozytywnie na rynek hotelarski w tych trudnych miesiącach jest na wagę złota. W ubiegłym roku z branży odpłynęło około 100 tys. pracowników. Duże znaczenie bonu to pomaganie utrzymywania miejsc pracy, pamiętajmy bowiem, że na turystykę musimy również patrzeć z perspektywy pracowników. Dzięki temu, że bon wspiera popyt i pomaga utrzymywać miejsca pracy, pracownicy mogą wiązać swoją przyszłość z branżą turystyczną. Dziękujemy za to wsparcie i liczymy na to, że będzie ono kontynuowane w kolejnych miesiącach, bo nie wiemy, co jeszcze nas czeka” – powiedział Ireneusz Węgłowski, prezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego.
POWIĄZANE WPISY
20 grudnia 2024
Certyfikaty POT: najlepsze produkty turystyczne 2024 roku
Złoty Certyfikat POT dla Bałtowskiego Kompleksu Turystycznego, Morskie Centrum Nauki…
0 Komentarzy3 Minuty
20 grudnia 2024
Wakacyjne plany Polaków na 2025 rok: poszukiwanie rodzinnych korzeni, przygody z adrenaliną i odkrywanie kraju
Jak wynika z najnowszego raportu, apetyt na podróże w 2025 roku będzie nadal rósł.…
0 Komentarzy6 Minuty
20 grudnia 2024
Już cztery polskie regiony zostały wyróżnione przez Przewodnik Michelin
Zakończyła się selekcja lokali wyróżnionych przez znany i ceniony na świecie Przewodnik…
0 Komentarzy5 Minuty
20 grudnia 2024
Weekend w Krakowie z Tomaszem Karolakiem od Fly.pl. Oprowadzanie po Krakowie dziennym i nocnym z noclegiem w hotelu pięciogwiazdkowym będzie do wylicytowania na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty
19 grudnia 2024
Boom na Polskę. Jak przyciągnąć turystów z Bliskiego Wschodu
W ostatnim czasie obserwujemy zwiększone zainteresowanie turystów arabskich szeroko…
0 Komentarzy2 Minuty
18 grudnia 2024
Warszawa w oczach zagranicznych dziennikarzy
Wizyty prasowe dla mediów zagranicznych stanowią doskonałą okazję do pokazania atrakcji…
0 Komentarzy4 Minuty
18 grudnia 2024
Kampania „Miasto Przygody” triumfuje: 17 mln wyświetleń i osiem międzynarodowych nagród
Wrocław podsumował kampanię „Miasto Przygody”, która w ciągu dwóch lat przyciągnęła uwagę…
0 Komentarzy3 Minuty
16 grudnia 2024
Kolacja z Robertem Makłowiczem będzie do wylicytowania podczas IV Gali Waszej Turystyki
Podczas IV Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 10 stycznia 2025 roku w warszawskim…
0 Komentarzy1 Minuty
12 grudnia 2024
Video Podcast Waszej Turystyki: Mazowsze – region, który zaskakuje na każdym kroku
W trakcie XV Forum Promocji Turystycznej, Izabela Stelmańska, zastępczyni dyrektora…
0 Komentarzy1 Minuty