Ryanair i Shell podpisali umowę na 360 tys. ton zrównoważonego paliwa

fot. materiały prasowe

Ryanair oraz globalny koncern energetyczny Shell podpisały dziś (czwartek, 1 grudnia) protokół ustaleń (MOU), którego celem jest zwiększenie dostaw zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) na ponad 200 lotniskach Ryanair w całej Europie, ze szczególnym uwzględnieniem dostaw SAF w największych bazach Ryanair, takich jak Dublin i Londyn Stansted. 

SAF jest kluczowym czynnikiem umożliwiającym dekarbonizację lotnictwa, ale obecnie stanowi jedynie niewielki ułamek światowego zużycia paliwa lotniczego. Umowa z Shell daje Ryanairowi potencjalny dostęp do 360 tys. ton (120 mln galonów) SAF w latach 2025-2030, co pozwoli zaoszczędzić około 900 tys. ton emisji CO2 (co odpowiada ponad 70 tys. lotów z Dublina do Mediolanu). SAF objęty niniejszym protokołem ustaleń może być potencjalnie produkowany przy użyciu wielu różnych technologii i z szerokiego zakresu zrównoważonych surowców.

Umowa ta, podpisana dziś rano w Centrum Badań nad Zrównoważonym Lotnictwem w Trinity College w Dublinie (TCD) (gdzie Ryanair i TCD zorganizowały Dzień Zrównoważonego Lotnictwa), dowodzi zaangażowania Ryanair i Shell we współpracę w zakresie inwestycji w paliwa dostawcze SAF. Ryanair wyznaczył sobie ambitne cele: 12,5 proc. SAF do 2030 roku i zerową emisję netto do 2050 roku.

„SAF odgrywa kluczową rolę w naszej strategii Pathway to Net Zero, a także w naszym zobowiązaniu do osiągnięcia celu 12,5% SAF do 2030 roku. Dzisiejsza umowa z Shell pomaga Ryanairowi zabezpieczyć dostęp do około 20% tego ambitnego celu. Shell jest kluczowym partnerem Ryanair w zakresie zrównoważonego rozwoju i z niecierpliwością czekamy na rozwój współpracy z Shell w miarę zrównoważonego rozwoju naszej Grupy, która do roku finansowego 2012 będzie przewozić 225 mln pasażerów rocznie” – powiedział Thomas Fowler, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Ryanair.

„To fantastyczne, że w oparciu o nasze dotychczasowe relacje z Ryanair możemy teraz przyjrzeć się temu, co możemy wspólnie osiągnąć w zakresie zrównoważonego rozwoju. To wstępne porozumienie pokazuje, że obie firmy uznają, że SAF jest kluczem do odblokowania przyszłości zero netto dla lotnictwa. Podzielamy tę samą ambicję, aby umożliwić pasażerom Ryanair latanie z niższą emisją dwutlenku węgla. Przywództwo i odważne działania są potrzebne, aby przyspieszyć dekarbonizację lotów, a dzisiejsze ogłoszenie jest tego doskonałym przykładem – dodał Jan Toschka, prezes Shell.

Ryanair poleci z Poznania na Cypr