Rządowe decyzje w sprawie turystyki na podstawie starych danych z USA
Restauracje, hotele, siłownie – to według rządu punkty największej transmisji koronawirusa, muszą więc pozostać zamknięte do końca ferii zimowych. Decyzje te podjęto na podstawie danych ze Stanów Zjednoczonych, zebranych czasie, gdy jeszcze nie wszędzie obowiązywały wszystkie powszechne dziś restrykcje.
Rządowa strategia „100 dni solidarności” zakłada m.in. tłamszenie ruchu turystycznego, który ma rzekomo przyczyniać się do rozprzestrzeniania się wirusa SARS-COV2. Problem w tym, że wnioski te opierają się na nieadekwatnych do obecnej sytuacji badaniach, przeprowadzonych zanim wdrożono wszystkie obowiązujące dziś powszechnie restrykcje sanitarne.
Wirus w hotelach, ale w marcu i kwietniu w USA
Hotele, restauracje, bary i centra fitness – to według rządu Mateusza Morawieckiego miejsca, w których transmisja koronawirusa jest największa. W oparciu o tę wiedzę rząd podjął decyzję o tym, by ograniczać ruch turystyczny w ferie zimowe. Otwarto wielkopowierzchniowe sklepy, zamknięte mają pozostać hotele, restauracje i siłownie. Dowodem na zasadność tego kroku ma być opublikowany przez rząd wykres, oparty na artykule w czasopiśmie Nature.
Problem polega na tym, że badania, na które powołuje się rząd, opublikowano na podstawie danych zebranych między 1 marca a 2 maja w wielkich metropoliach Stanów Zjednoczonych.
Transmisja w hotelach mniejsza niż w kościołach
Dane te pozyskano z telefonów komórkowych, mapując sposób przemieszczenia się 98 milionów ludzi do różnych punktów „zainteresowania”, takich jak restauracje i instytucje religijne. Połączono 57 tys. skupisk ludzkich z 553 tys. punktami. Badanie prezentuje sposób rozprzestrzeniania się wirusa w Chicago, Atlancie, Miami, Dallas, Houston, Los Angeles, Nowym Jorku, Filadelfii, San Francisco i Waszyngtonie. Określ m.in. ryzyko wystąpienia dodatkowych infekcji na 100 tys. osób w różnych typach punktów usługowych po ich ponownym otwarciu. W hotelach wynosi ono ok. 1 proc.
Średni współczynnik transmisji w hotelach i restauracjach, według badania, wynosi ok 1,2. Dla porównania – w miejscach kultu ponad 1,6, w aptekach poniże 1,6, a w sklepach spożywczych – nieco poniżej 2,2.
Jak wiadomo, pierwsze restrykcje sanitarne, takie jak obowiązkowe zasłanianie nosa i ust, zaczęły obowiązywać w niektórych stanach pod koniec kwietnia (Nowy Jork). Wiosenna fala zakażeń dotarła do Stanów Zjednoczonych później niż pojawiła się w Europie, więc reakcja nastąpiła odpowiednio później. Obowiązek noszenia maseczek i kary za ich brak wprowadzono stosunkowo późno – w niektórych miastach (Chicago) dopiero w czerwcu. Prezydent Donald Trump dopiero 12 lipca założył publicznie maseczkę i stwierdził, że „nigdy nie był przeciwnikiem noszenia maseczek, ale wszystko ma swój czas i miejsce”. Procedury sanitarne, takie jak ograniczanie liczby użytkowników miejsc usługowych, konieczność dezynfekcji rąk, zachowywanie dystansu, wprowadzanie szyb z pleksi, dopiero tworzono.
Polska strategia oparta na amerykańskich danych
Wprowadzając restrykcje zabijające turystykę kancelaria premiera opiera się zatem na danych nieuwzględniających sposób oddziaływania opracowywanych i wdrażanych od maja restrykcji sanitarnych na sposób roznoszenia się wirusa. Aby stwierdzić, w jaki sposób wirus obecnie roznosi się w polskich hotelach, restauracjach, salach fitness, należałoby posługiwać się badaniami przeprowadzonymi w warunkach reżimu sanitarnego, który obowiązuje w naszym kraju.
Pytanie brzmi: czy rząd takimi badaniami dysponuje, skoro opiera się na modelach stworzonych na podstawie starych danych pochodzących z metropolii znajdujących się na innym kontynencie?
Polska Rada Turystyki: wstrzymać decyzję likwidującą ferie zimowe
POWIĄZANE WPISY
31 października 2024
Przerwa w czasie lotu w Warszawie? Poznaj atrakcje niedaleko Okęcia!
Warszawa to miasto, które warto poznać, nawet jeśli masz jedynie krótką przerwę między…
0 Komentarzy2 Minuty
31 października 2024
(R)ewolucja w turystyce dzieje się teraz. Obyśmy jej nie przegapili. [XV Forum Promocji Turystycznej]
Zmiany na rynku turystycznym, rewolucja technologiczna, nowa strategia rozwoju - to…
0 Komentarzy22 Minuty
24 października 2024
XV Forum Promocji Turystycznej: jak będzie wyglądała turystyka w Polsce za 30 lat?
Już tylko pięć dni dzieli nas od XV Forum Promocji Turystycznej. Jednym z punktów…
0 Komentarzy2 Minuty
21 października 2024
Jak skutecznie wytłumaczyć klientowi, że powinien kupić odpowiednie ubezpieczenie turystyczne?
Już 29 października 2024 r. podczas XV Forum Promocji Turystycznej odbędzie się dyskusja…
0 Komentarzy1 Minuty
18 października 2024
Miasto Stołeczne Warszawa − Partnerem XV Forum Promocji Turystycznej
Warszawa została oficjalnym Partnerem XV Forum Promocji Turystycznej, które odbędzie się…
0 Komentarzy2 Minuty
17 października 2024
Arche Fabryka Samolotów Mielno świętuje rok działalności
Na początku października Arche Fabryka Samolotów Mielno obchodził swoje pierwsze…
0 Komentarzy1 Minuty
17 października 2024
Turystyka dostępna dla osób z niepełnosprawnościami. Jak dostosować obiekty do potrzeb wszystkich?
Turystyka dostępna dla osób z niepełnosprawnościami to kolejny temat, który będzie…
0 Komentarzy2 Minuty
16 października 2024
„Najlepszym środkiem promocji Korei Południowej jest K-pop”
Zwiększenie liczby polskich turystów do 30 tys. rocznie – taki cel stawia przed sobą…
0 Komentarzy4 Minuty
16 października 2024
O tym jak tworzyć kampanie, które przyciągają klientów porozmawiamy na XV Forum Promocji Turystycznej
Neuromarketing to metoda, która pozwala firmom lepiej zrozumieć decyzje konsumentów i…
0 Komentarzy2 Minuty