Samir Hamouda, prezes Sun&Fun: przeczekamy wojnę cenową

Nie zależy nam na zwiększaniu liczby klientów za wszelką cenę, tylko na zwiększaniu zysków – powiedział w rozmowie z przedstawicielem redakcji portalu WaszaTurystyka.pl, prezes biura Sun & Fun Holidays, Samir Hamouda.
Study tour w Tunezji, na które biuro Sun&Fun zaprosiło swoich najlepszych agentów było okazją nie tyko do poznania oferty tunezyjskiej i integracji, ale i podsumowania tegorocznego sezonu i porozmawiania o planach na przyszłość.
W 2019 roku touroperator wysłał na wakacje 62 501 klientów. Z tego 48,99 proc. rezerwacji dokonywanych było w 20 bestsellerowych hotelach znajdujących się w ofercie Sun&Fun. Średnia wartość rezerwacji w tym roku wynosiła 2 349,54 zł, średnia długość pobytu – 8,78 dni, zaś średnia liczba osób na rezerwacji – 2,53.
Największym powodzeniem w 2019 roku cieszyły się: Hurghada – wybrało ją 13 099 klientów, Tunezja kontynentalna – 10 790 i Djerba – 9 583. Najpopularniejszym krajem był Egipt – wyjechało do niego 26 899 osób. Do Tunezji wyjechało 20 373 klientów.
O 24 proc. wzrosła sprzedaż wycieczek przez system rezerwacyjny Sun&Fun a w ogóle sprzedaż online wzrosła dwukrotnie.
Sezon 2020 na razie zapowiada się bardzo optymistycznie. Sprzedaż oferty First Call wzrosła w porównaniu z ubiegłym rokiem o 380 proc. Wyższa od zeszłorocznej jest również średnia cena rezerwacji – o 167 zł. Dłuższe też będą pobyty – średnia długość pobytu wyniesie 9,51 dnia.
W ofercie Sun&Fun na lato znalazła się jedna nowość – Maroko oraz sprzedawane do tej pory wyjazdy do: Bułgarii, Egiptu, Tunezji i Turcji.
Podczas jednego z wieczorów study tour prawie 150 agentów Sun&Fun była okazja do krótkiej rozmowy z prezesem biura.
Adam Gąsior: „Czy na przyszły sezon patrzy Pan optymistycznie?
Samir Hamouda, prezes Sun&Fun, „Trudno oczywiście przewidzieć rozwój sytuacji politycznej i gospodarczej, co się stanie na Bliskim Wschodzie, w stosunkach Stanów Zjednoczonych z Chinami i Europą, ale jeśli sytuacja będzie w miarę stabilna, patrzę na przyszły sezon optymistycznie. Wyniki przedsprzedaży są na razie znakomite, na wszystkich kierunkach odnotowujemy ponad 20 procentowy wzrost sprzedaży.”
AG: A czy planujecie wejście na popularne u innych touroperatorów kierunki?
SH: W tym roku na pewno jeszcze nie wejdziemy do Grecji. W ogóle ostrożnie rozszerzamy naszą działalność. Obserwujemy rynki, szacujemy nie tylko zainteresowanie nimi naszych klientów, ale i nasze możliwości. Nie sztuka jest sprzedać duża liczbę miejsc, sztuka jest na tym zarobić. Grecja znajdzie się w naszej ofercie w 2021 roku, wejdziemy wtedy też z ofertyą na Majorce. Na razie nie możemy się porównywać z czeskim Blue Style (właściciel Sun&Fun), bo oni są trzecim co do wielkości – po Fisherze i Exim – touroperatorem w Cechach i wysyłają dużo więcej klientów od nas. Dla nas ważna jest rentowność i jakość i usług. Poprawę tych ostatnich najlepiej widać na przykładzie Tunezji.
AG: Właśnie, jak ocenia Pan możliwości rozwoju turystyki w Tunezji?
SH. Dobrym przykładem zmian na lepsze jest choćby hotel, w którym jesteśmy – Sensimar Ulysse Palace. Coraz więcej hoteli jest odnawianych, coraz lepiej wyszkolony jest personel a bezpłatny dostęp do wifi jest nie tylko w przy recepcji, ale we wszystkich hotelach. Turystyka tunezyjska stoi na dużo wyższym poziomie niż 8-10 lat temu. Jeśli tylko sytuacja w Tunezji będzie stabilna, to liczba turystów z Polski w ciągu dwóch sezonów wróci do poziomu 200 tysięcy rocznie. My chcielibyśmy z tego wysyłać około 30 procent.
AG: A jak z lotami z Polski, które linie lotnicze będą Was obsługiwać?
SH: Staramy się na najważniejszych kierunkach korzystać z usług przewoźników narodowych. Tak więc na przykład do Tunezji będziemy latać samolotami Nouvelair, do Egipu – Air Cairo. Na pokładach obu tych linii podawane są ciepłe posiłki.
Do Egiptu nasi klienci będą latać z czterech polskich lotnisk: do Hurghady z Katowic, Poznania, Warszawy i Poznania; do Marsa Alam i Sharm El Sheik– z Katowic i Warszawy.
Do Bułgarii Sun&Fun wysyła klientów z pięciu lotnisk – do Burgas z Gdańska, Katowic, Poznania, Warszawy o Wrocławia, do Warny – z Katowic i Warszawy.
Klienci wybierający się do Antalyi w Turcji będą mogli polecieć z Katowic, Warszawy lub Wrocławia.
Maroko będzie dostępne z lotnisk w Katowicach i Warszawie.
Do Tunezji kontynentalne samoloty będą latać cztery dni w tygodniu, z lotnisk w Gdańsku, Katowicach, Poznaniu, Rzeszowie (nowość), Warszawy i Wrocławia. Na Dżerbę klienci będą mogli dolecieć z Katowic, Poznania i Warszawy.
W sumie Sun&Fun planuje wysłać w 2020 roku o ponad jedną trzecią więcej klientów – ma ich być 83 780. Najwięcej chcemy wysłać do Hurgady – 19 200, na Dżerbę – 16 160, do Tunezji kontynentalnej – 15 020. Do Maroka biuro chce wysłać1,5 tys. turystów.
AG: Wzrost liczby klientów planujecie dość ostrożnie?
SH: Wojna cenowa touroperatorów w ubiegłych sezonach doprowadził do szaleństwa cenowego. Co za tym idzie, wszyscy na tym traciliśmy. Hotelarze w niektórych krajach absurdalnie szybko podnosili ceny, niektórzy touroperatorzy walcząc o jak największą liczbę klientów schodzi do cen minimalnie opłacalnych lub poniżej ich. Teraz wszyscy obserwujemy sytuację na rynku. Ceny w Turcji już poszły w Górę, z kolei hotelarze w Grecji złagodnieli w negocjacjach cenowych. Albania raczej nie stanie się hitem i nie powalczy o wyższą liczbę turystów – tam po prostu nie ma odpowiedniej liczby hoteli na wysokim poziomie.
My już w tym roku mogliśmy zaplanować wysłanie 100 tysięcy klientów. Ale nam nie chodzi o bicie rekordów liczby wysłanych turystów, o dynamiczne wzrosty. Dla nas najważniejszy jest wzrost zysku. A tego nie osiągnie się przy absurdalnie niskich i niewytłumaczalnych z punktu widzenia biznesowego cenach. Przetrzymamy wojnę cenową i będziemy działać konsekwentnie, by zarabiać pieniądze.
AG: Dużą wagę przywiązujecie do animacji klubowych, dlaczego?
SH: Kluby animacyjne są motorem sprzedaży, udoskonalamy ich formułę. Już teraz nasze wieczorne programy artystyczne są unikalne.
Nasi klienci lubią tę formułę rozrywki, wielu z nich pyta o konkretnych animatorów i jedzie do hotelu, w którym oni będą pracować. Od dziesięciu lat współpracujemy z agencją Stageman, dodatkowo szkolimy ich na obozach krajowych i zagranicznych.”
Biuro Sun & Fun wprowadza w nowym sezonie w hotelach klubowych dwa rodzaje animacji: Blue Club – dla dorosłych i dla dzieci oraz Croco Club – tylko dla dzieci.
Blue Club to propozycja zabawy dla całej rodziny z dziećmi powyżej 4. roku życia. Wyszkoleni animatorzy będą dołączać do animatorów hotelowych.
Croco Club to propozycja animacji dla dzieci w wieku 4-12 lat. Profesjonalni animatorzy realizują autorski program zajęć Będzie on realizowany przez 6 dni w tygodniu. Będą dwa bloki tematyczne, realizowane rano i popołudniu, naprzemiennie w oparciu o sport oraz rozrywkę i atrakcje artystyczne. Animacje oczywiście będą prowadzone w języku polskim.
AG: Czy szukacie nowych hoteli, być może planujecie budowę własnych?
SH: Czeska spółka Blue Style, właściciel polskiego Sun & Funa rozpoczyna budowę sieci własnych hoteli. Pierwszy z nich być może będzie gotowy już w tym roku, powstaje w Mahdii w Tunezji. Hotele będą nosić nazwę Blue Style Resort z dodatkowym członem – nazwą miejscowości.
POWIĄZANE WPISY
16 kwietnia 2025
Więcej lotów z Bydgoszczy do Turcji w sezonie letnim 2025
Port Lotniczy Bydgoszcz ogłosił rozszerzenie siatki połączeń do Turcji w sezonie letnim…
0 Komentarzy1 Minuty
12 kwietnia 2025
Powstał thriller inspirowany wyprawą z Rainbow
Wyprawa do Kenii zorganizowana przez biuro podróży Rainbow stała się inspiracją dla…
0 Komentarzy1 Minuty
12 kwietnia 2025
Zagraniczni turyści odkrywają Bieszczady. Liczba odwiedzających wzrosła o 52 proc. jesienią 2024
Podkarpacka Regionalna Organizacja Turystyczna poinformowała o wzroście liczby turystów…
0 Komentarzy2 Minuty
9 kwietnia 2025
Jak zmienia się świat podróży służbowych? Eksperci spotkali się na Forum Liderów Business Travel
Forum Liderów Business Travel, organizowane przez BCD Travel Poland, przyciągnęło do…
0 Komentarzy2 Minuty
9 kwietnia 2025
Wakacje.pl: Wielkanoc z widokiem na morze. Polacy coraz częściej świętują za granicą
Z danych biura Wakacje.pl wynika, że najczęściej wybieranymi kierunkami na Wielkanoc i…
0 Komentarzy5 Minuty
24 kwietnia 2025
Itaka wprowadza własną markę lotniczą. Air 001 wchodzi na rynek
Air 001 to nowy projekt Itaka Holdings. W odpowiedzi na potrzebę większej kontroli nad…
0 Komentarzy4 Minuty
23 kwietnia 2025
Abu Dhabi gościło najlepszych sprzedawców Itaki
Blisko 200 najlepszych partnerów sprzedażowych Itaki spotkało się w dniach 10–17 kwietnia…
0 Komentarzy5 Minuty
23 kwietnia 2025
Rainbow Złotym Partnerem XVI Forum Promocji Turystycznej
Pozostało już kilka dni do kolejnej edycji Forum Promocji Turystycznej organizowanego…
0 Komentarzy2 Minuty
16 kwietnia 2025
Rainbow: najlepsze zagraniczne kierunki na majówkę 2025
Biuro podróży Rainbow przygotowało przegląd kierunków na majówkę, które właśnie w tym…
0 Komentarzy7 Minuty
16 kwietnia 2025
Więcej lotów z Bydgoszczy do Turcji w sezonie letnim 2025
Port Lotniczy Bydgoszcz ogłosił rozszerzenie siatki połączeń do Turcji w sezonie letnim…
0 Komentarzy1 Minuty
12 kwietnia 2025
Powstał thriller inspirowany wyprawą z Rainbow
Wyprawa do Kenii zorganizowana przez biuro podróży Rainbow stała się inspiracją dla…
0 Komentarzy1 Minuty
12 kwietnia 2025
Zagraniczni turyści odkrywają Bieszczady. Liczba odwiedzających wzrosła o 52 proc. jesienią 2024
Podkarpacka Regionalna Organizacja Turystyczna poinformowała o wzroście liczby turystów…
0 Komentarzy2 Minuty
9 kwietnia 2025
Jak zmienia się świat podróży służbowych? Eksperci spotkali się na Forum Liderów Business Travel
Forum Liderów Business Travel, organizowane przez BCD Travel Poland, przyciągnęło do…
0 Komentarzy2 Minuty
9 kwietnia 2025
Wakacje.pl: Wielkanoc z widokiem na morze. Polacy coraz częściej świętują za granicą
Z danych biura Wakacje.pl wynika, że najczęściej wybieranymi kierunkami na Wielkanoc i…
0 Komentarzy5 Minuty
24 kwietnia 2025
Itaka wprowadza własną markę lotniczą. Air 001 wchodzi na rynek
Air 001 to nowy projekt Itaka Holdings. W odpowiedzi na potrzebę większej kontroli nad…
0 Komentarzy4 Minuty
23 kwietnia 2025
Abu Dhabi gościło najlepszych sprzedawców Itaki
Blisko 200 najlepszych partnerów sprzedażowych Itaki spotkało się w dniach 10–17 kwietnia…
0 Komentarzy5 Minuty
23 kwietnia 2025
Rainbow Złotym Partnerem XVI Forum Promocji Turystycznej
Pozostało już kilka dni do kolejnej edycji Forum Promocji Turystycznej organizowanego…
0 Komentarzy2 Minuty
16 kwietnia 2025
Rainbow: najlepsze zagraniczne kierunki na majówkę 2025
Biuro podróży Rainbow przygotowało przegląd kierunków na majówkę, które właśnie w tym…
0 Komentarzy7 Minuty
16 kwietnia 2025
Więcej lotów z Bydgoszczy do Turcji w sezonie letnim 2025
Port Lotniczy Bydgoszcz ogłosił rozszerzenie siatki połączeń do Turcji w sezonie letnim…
0 Komentarzy1 Minuty