Samir Hamouda, prezes Sun&Fun: przeczekamy wojnę cenową
Nie zależy nam na zwiększaniu liczby klientów za wszelką cenę, tylko na zwiększaniu zysków – powiedział w rozmowie z przedstawicielem redakcji portalu WaszaTurystyka.pl, prezes biura Sun & Fun Holidays, Samir Hamouda.
Study tour w Tunezji, na które biuro Sun&Fun zaprosiło swoich najlepszych agentów było okazją nie tyko do poznania oferty tunezyjskiej i integracji, ale i podsumowania tegorocznego sezonu i porozmawiania o planach na przyszłość.
W 2019 roku touroperator wysłał na wakacje 62 501 klientów. Z tego 48,99 proc. rezerwacji dokonywanych było w 20 bestsellerowych hotelach znajdujących się w ofercie Sun&Fun. Średnia wartość rezerwacji w tym roku wynosiła 2 349,54 zł, średnia długość pobytu – 8,78 dni, zaś średnia liczba osób na rezerwacji – 2,53.
Największym powodzeniem w 2019 roku cieszyły się: Hurghada – wybrało ją 13 099 klientów, Tunezja kontynentalna – 10 790 i Djerba – 9 583. Najpopularniejszym krajem był Egipt – wyjechało do niego 26 899 osób. Do Tunezji wyjechało 20 373 klientów.
O 24 proc. wzrosła sprzedaż wycieczek przez system rezerwacyjny Sun&Fun a w ogóle sprzedaż online wzrosła dwukrotnie.
Sezon 2020 na razie zapowiada się bardzo optymistycznie. Sprzedaż oferty First Call wzrosła w porównaniu z ubiegłym rokiem o 380 proc. Wyższa od zeszłorocznej jest również średnia cena rezerwacji – o 167 zł. Dłuższe też będą pobyty – średnia długość pobytu wyniesie 9,51 dnia.
W ofercie Sun&Fun na lato znalazła się jedna nowość – Maroko oraz sprzedawane do tej pory wyjazdy do: Bułgarii, Egiptu, Tunezji i Turcji.
Podczas jednego z wieczorów study tour prawie 150 agentów Sun&Fun była okazja do krótkiej rozmowy z prezesem biura.
Adam Gąsior: „Czy na przyszły sezon patrzy Pan optymistycznie?
Samir Hamouda, prezes Sun&Fun, “Trudno oczywiście przewidzieć rozwój sytuacji politycznej i gospodarczej, co się stanie na Bliskim Wschodzie, w stosunkach Stanów Zjednoczonych z Chinami i Europą, ale jeśli sytuacja będzie w miarę stabilna, patrzę na przyszły sezon optymistycznie. Wyniki przedsprzedaży są na razie znakomite, na wszystkich kierunkach odnotowujemy ponad 20 procentowy wzrost sprzedaży.”
AG: A czy planujecie wejście na popularne u innych touroperatorów kierunki?
SH: W tym roku na pewno jeszcze nie wejdziemy do Grecji. W ogóle ostrożnie rozszerzamy naszą działalność. Obserwujemy rynki, szacujemy nie tylko zainteresowanie nimi naszych klientów, ale i nasze możliwości. Nie sztuka jest sprzedać duża liczbę miejsc, sztuka jest na tym zarobić. Grecja znajdzie się w naszej ofercie w 2021 roku, wejdziemy wtedy też z ofertyą na Majorce. Na razie nie możemy się porównywać z czeskim Blue Style (właściciel Sun&Fun), bo oni są trzecim co do wielkości – po Fisherze i Exim – touroperatorem w Cechach i wysyłają dużo więcej klientów od nas. Dla nas ważna jest rentowność i jakość i usług. Poprawę tych ostatnich najlepiej widać na przykładzie Tunezji.
AG: Właśnie, jak ocenia Pan możliwości rozwoju turystyki w Tunezji?
SH. Dobrym przykładem zmian na lepsze jest choćby hotel, w którym jesteśmy – Sensimar Ulysse Palace. Coraz więcej hoteli jest odnawianych, coraz lepiej wyszkolony jest personel a bezpłatny dostęp do wifi jest nie tylko w przy recepcji, ale we wszystkich hotelach. Turystyka tunezyjska stoi na dużo wyższym poziomie niż 8-10 lat temu. Jeśli tylko sytuacja w Tunezji będzie stabilna, to liczba turystów z Polski w ciągu dwóch sezonów wróci do poziomu 200 tysięcy rocznie. My chcielibyśmy z tego wysyłać około 30 procent.
AG: A jak z lotami z Polski, które linie lotnicze będą Was obsługiwać?
SH: Staramy się na najważniejszych kierunkach korzystać z usług przewoźników narodowych. Tak więc na przykład do Tunezji będziemy latać samolotami Nouvelair, do Egipu – Air Cairo. Na pokładach obu tych linii podawane są ciepłe posiłki.
Do Egiptu nasi klienci będą latać z czterech polskich lotnisk: do Hurghady z Katowic, Poznania, Warszawy i Poznania; do Marsa Alam i Sharm El Sheik– z Katowic i Warszawy.
Do Bułgarii Sun&Fun wysyła klientów z pięciu lotnisk – do Burgas z Gdańska, Katowic, Poznania, Warszawy o Wrocławia, do Warny – z Katowic i Warszawy.
Klienci wybierający się do Antalyi w Turcji będą mogli polecieć z Katowic, Warszawy lub Wrocławia.
Maroko będzie dostępne z lotnisk w Katowicach i Warszawie.
Do Tunezji kontynentalne samoloty będą latać cztery dni w tygodniu, z lotnisk w Gdańsku, Katowicach, Poznaniu, Rzeszowie (nowość), Warszawy i Wrocławia. Na Dżerbę klienci będą mogli dolecieć z Katowic, Poznania i Warszawy.
W sumie Sun&Fun planuje wysłać w 2020 roku o ponad jedną trzecią więcej klientów – ma ich być 83 780. Najwięcej chcemy wysłać do Hurgady – 19 200, na Dżerbę – 16 160, do Tunezji kontynentalnej – 15 020. Do Maroka biuro chce wysłać1,5 tys. turystów.
AG: Wzrost liczby klientów planujecie dość ostrożnie?
SH: Wojna cenowa touroperatorów w ubiegłych sezonach doprowadził do szaleństwa cenowego. Co za tym idzie, wszyscy na tym traciliśmy. Hotelarze w niektórych krajach absurdalnie szybko podnosili ceny, niektórzy touroperatorzy walcząc o jak największą liczbę klientów schodzi do cen minimalnie opłacalnych lub poniżej ich. Teraz wszyscy obserwujemy sytuację na rynku. Ceny w Turcji już poszły w Górę, z kolei hotelarze w Grecji złagodnieli w negocjacjach cenowych. Albania raczej nie stanie się hitem i nie powalczy o wyższą liczbę turystów – tam po prostu nie ma odpowiedniej liczby hoteli na wysokim poziomie.
My już w tym roku mogliśmy zaplanować wysłanie 100 tysięcy klientów. Ale nam nie chodzi o bicie rekordów liczby wysłanych turystów, o dynamiczne wzrosty. Dla nas najważniejszy jest wzrost zysku. A tego nie osiągnie się przy absurdalnie niskich i niewytłumaczalnych z punktu widzenia biznesowego cenach. Przetrzymamy wojnę cenową i będziemy działać konsekwentnie, by zarabiać pieniądze.
AG: Dużą wagę przywiązujecie do animacji klubowych, dlaczego?
SH: Kluby animacyjne są motorem sprzedaży, udoskonalamy ich formułę. Już teraz nasze wieczorne programy artystyczne są unikalne.
Nasi klienci lubią tę formułę rozrywki, wielu z nich pyta o konkretnych animatorów i jedzie do hotelu, w którym oni będą pracować. Od dziesięciu lat współpracujemy z agencją Stageman, dodatkowo szkolimy ich na obozach krajowych i zagranicznych.”
Biuro Sun & Fun wprowadza w nowym sezonie w hotelach klubowych dwa rodzaje animacji: Blue Club – dla dorosłych i dla dzieci oraz Croco Club – tylko dla dzieci.
Blue Club to propozycja zabawy dla całej rodziny z dziećmi powyżej 4. roku życia. Wyszkoleni animatorzy będą dołączać do animatorów hotelowych.
Croco Club to propozycja animacji dla dzieci w wieku 4-12 lat. Profesjonalni animatorzy realizują autorski program zajęć Będzie on realizowany przez 6 dni w tygodniu. Będą dwa bloki tematyczne, realizowane rano i popołudniu, naprzemiennie w oparciu o sport oraz rozrywkę i atrakcje artystyczne. Animacje oczywiście będą prowadzone w języku polskim.
AG: Czy szukacie nowych hoteli, być może planujecie budowę własnych?
SH: Czeska spółka Blue Style, właściciel polskiego Sun & Funa rozpoczyna budowę sieci własnych hoteli. Pierwszy z nich być może będzie gotowy już w tym roku, powstaje w Mahdii w Tunezji. Hotele będą nosić nazwę Blue Style Resort z dodatkowym członem – nazwą miejscowości.
POWIĄZANE WPISY
31 października 2024
Esky.pl: Malta najchętniej wybierana na listopadowe city breaki
Malta stała się najpopularniejszym kierunkiem listopadowych city breaków, wyprzedzając…
0 Komentarzy2 Minuty
31 października 2024
Itaka nagradza medalistów olimpijskich bonami wakacyjnymi
Biuro podróży Itaka nagrodziło polskich medalistów i ich trenerów za sukcesy osiągnięte…
0 Komentarzy1 Minuta
30 października 2024
Itaka podsumowuje sezon 2023/2024 i prezentuje ofertę lato 2025
Itaka podsumowała sezon 2023/2024 i zaprezentowała plany na Lato 2025 podczas cyklu…
0 Komentarzy5 Minuty
27 października 2024
Lato 2025 – ceny na wyjazdy w sierpniu dalej spadają
Analiza Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA wskazuje, że w ubiegłym tygodniu…
0 Komentarzy1 Minuty
25 października 2024
OSAT zaprezentował agentom egzotyczną ofertę Mauritiusa
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych (OSAT) wraz z Mauritius Tourism (MTPA)…
0 Komentarzy2 Minuty
25 października 2024
Ecco Travel organizuje study tour do Chin. Agenci przygotowują się na rosnące zainteresowanie kierunkiem
Ecco Travel organizuje pierwszy, po dłuższej przerwie polski study tour do Chin, który…
0 Komentarzy1 Minuty
24 października 2024
Polacy na zimowe wakacje wybierają egzotyczne kraje. Na czele Indie, Kolumbia i Filipiny
Coraz więcej Polaków decyduje się na egzotyczne wakacje zimą, a liczba podróżujących…
0 Komentarzy1 Minuty
22 października 2024
Brytyjski regulator zatwierdza sprzedaż Thomasa Cooka grupie eSky. Firma spodziewa się miliarda zł ze sprzedaży pakietów w 2025 roku
Na początku października transakcję zakupu Thomasa Cooka przez eSky od chińskiego…
0 Komentarzy4 Minuty
21 października 2024
Korea Południowa z Nekera – dobry kierunek na urlop
Marzysz o wyjątkowych wakacjach, które połączą nowoczesność z tradycją? Szukasz…
0 Komentarzy7 Minuty