Seniorzy to coraz ważniejszy segment rynku turystycznego

AG

Osoby powyżej 50 roku życia stanowią obecnie aż 20 proc. wszystkich turystów w Europie. Jak przygotować polską branżę turystyczną i hotelarską dyskutowali uczestnicy konferencji „Silver Tourism” w Darłówku, zorganizowanej przez Darłowską Lokalną Organizację Turystyczną.

W konferencji wzięło udział około stu osób z polskich uczelni wyższych, samorządów, organizacji turystycznych i przedsiębiorców branży turystycznej.

O wadze konferencji świadczy obecność bardzo ważnych specjalistów z zagranicy: Olga Subanovamanager Światowego Kongresu Turystyki Senioralnej (WSTC Word Senior Tourism Congress), Jaap Van der Spek – Wiceprezydent Europejskiej Federacji Osób Starszych EURAG oraz Valerie Wood-Gaiger realizująca międzynarodowy projekt „International original project: Learn with Grandma”.

Jaap Van der Spek – wiceprezydent Europejskiej Federacji Osób Starszych EURAG, zaznaczył: „Ważne jest, byśmy odpowiedzieli sobie na następujące pytania: co mamy do zaoferowania ludziom w wieku senioralnym, czego sami seniorzy oczekują, jak możemy spełniać ich życzenia, jak możemy stymulować ich działania, jak zachęcić do aktywności i jak tę aktywność wykorzystać w biznesie turystycznym.”

Jacek Janowski, dyrektor Departamentu Promocji Turystyki Krajowej Polskiej Organizacji Turystycznej, dodał: „Tematyka konferencji jest bardzo ważna dla przyszłości polskiej turystyki. Badania wykazują, że grupa wiekowa senioralna niedługo będzie bardzo ważna w segmencie turystyki. I musimy być przygotowani, że ta grupa będzie coraz aktywniej spędzać swój wolny. Musimy mieć dla niech przygotowane produkty. Luty marze i październik najbardziej popularnymi miesiącami wśród seniorów, co stwarza okazję do poprawienia sytuacji w polskiej turystyce, która cechuje się sezonowością.”

W 2018 roku co trzeci senior wyjechał na wakacje, zaś 25 proc. polskiego społeczeństwa ma 50 lub więcej lat. Osoby powyżej 50 roku życia stanowią obecnie aż 20 proc. wszystkich turystów w Europie.

Olga Subanovamanager Światowego Kongresu Turystyki Senioralnej, podkreśliła: „Problem starzenia się społeczeństwa jest globalny i w wielkich krajach, jak Chiny, roczniki senioralne (powyżej 60 roku życia) będą liczyły za 10 lat kilkaset milionów. Musimy sobie uświadomić, że turystyka chińska dynamicznie rośnie i turyście chińscy są coraz ważniejsi dla wielu rynków europejskich. A niedługo większość tych turystów będzie kwalifikowała się do grupy senioralnej.”

Problem przygotowani produktów dla seniorów była najczęściej poruszanym podczas konferencji. Valerie Wood-Gaige przekonywała, że branża turystyczna musi zmienić sposób postrzegania osób w wieku senioralnym. To nie tylko samotne osoby o skromnych dochodach, zadowalające się średnim poziomem usług. To coraz częściej osoby z dużym doświadczeniem podróżniczym, obyte we świecie, wydające na podróże większe sumy niż osoby młodsze i pracujące. Seniorzy dysponują czasem wolnym, wiedzą i chętnie podróżują z bliskimi – dodała Valerie Wood-Gaige. – Ja mam siedmioro wnucząt i bardzo chętnie z nimi podróżuję. Nikt nie nudzi się z nikim. Razem stanowimy małą grupę turystyczną i na takie grupy wielopokoleniowe branża turystyczna powinna być przygotowana.

Katarzyna Mysiak z Urzędu Miasta w Gdynii, skomentowała: „Często polscy hotelarze nie przygotowują oferty dla seniorów. Idą na łatwiznę sprzedając standardowe usługi. Nie dostrzegają potencjału rosnącej grupy senioralnej.”

Jarosław Lichacy, prezes Darłowskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej, organizator Konferencji, zaznaczył: „Powinniśmy wszyscy w branży turystycznej – biura podróży i hotelarze uświadomić sobie potrzebę stworzenia oferty dla seniorów. Największym problemem jest fakt, że duża grupa polskich przedsiębiorców nie zauważa grupy senioralnej i jej znaczenia dla turystyki. A przecież to seniorzy mogą przedłużyć sezon turystyczny w Polsce. Większość z nich przyczyn zdrowotnych woli podróżować w miesiącach mniej upalnych niż letnie. Oni są szansą na zapełnienie ośrodków i hoteli wiosna i jesienią. A że są grupą, której liczebność rośnie, warto o nich należycie zawalczyć.”

Uczestnicy i goście Silver Toursim rozmawiali nie tylko ściśle o turystyce senioralnej. Ciekawy jej aspekt poruszyły prof. Beata Meyer z Uniwersytetu Szczecińskiego i dr Agnieszka Sawińska z Uniwersytetu Szczecińskiego w wykładzie „Senior na rynku turystycznym – wyróżnienie czy wykluczenie?”

Profesor Bogusława Urbaniak z Uniwersytetu Łódzkiego opowiedziała o możliwości zarządzania wiekiem w turystycznych obiektach noclegowych. Dr Olga Subanova swoje wystąpienie zatytułowała „Turystyka senioralna w ekonomii 21. wieku: wyzwana i rozwiązania”.

Najwięcej emocji wzbudziłkrótki wykład profesora Jana Sikor z Uniwersytetu Zielonogórskiego „Etyczne uwarunkowania turystyki seniorów.” Pytania i komentarze dotyczyły głównie problemu etyki w ogóle w turystyce i potrzeby wyodrębniania etyki turystyki senioralnej.

Niewątpliwym bonusem była możliwość zwiedzenia Darłowa i okolicy podczas zoragnizowanego przez DarLOT kilkugodzinnego study tour.