Sezon letni nad Bałtykiem: 13,2 proc. więcej turystów niż rok wcześniej
Nowe dane Głównego Urzędu Statystycznego pokazują, że turystyka w Polsce, a szczególnie nad Bałtykiem, przeżywa dynamiczny rozwój. W lipcu i sierpniu 2024 roku w obiektach noclegowych na terenach nadmorskich przebywało dwa miliony turystów. To wzrost o 13,2 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2023. Wśród najpopularniejszych miejscowości na wakacyjny wypoczynek znalazły się Gdańsk. Kołobrzeg, Rewal, Mielno, Władysławowo i Świnoujście.
Wyższa liczba turystów spędzających wakacje nad Bałtykiem przełożyła się na wzrost z udzielonych noclegów, które w porównaniu do tego samego okresu w 2023 roku zwiększyły się o 7,7 proc. W lipcu z obiektów noclegowych położonych w gminach nadmorskich skorzystało 969 tys. osób, natomiast w sierpniu 1,03 mln. Łączny wynik, dwóch mln turystów stanowił 22 proc. wszystkich osób nocujących w obiektach turystycznych w Polsce w tym okresie (rok wcześniej odsetek wynosił 21,3 proc.). Większość gości, bo 81,7 proc. (1,6 mln), stanowili turyści krajowi, natomiast 18,3 proc. (0,4 mln) przyjechało z zagranicy.
„Widzimy, że jest lepiej. Polska cieszy się wielkim zainteresowaniem turystów. Stajemy się krajem odwiedzanym ze względu na szeroki pas nadmorski, czyste plaże, atrakcyjne ceny i bezpieczeństwo. Turyści pod wieloma względami czują się u nas po prostu bezpiecznie” – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.
Według danych GUS, w wakacje 2024 roku najwięcej noclegów zarejestrowano w Kołobrzegu – 967,8 tys., co stanowiło 11,2 proc. wszystkich w regionie. Skorzystało z nich 183,6 tys. osób, co przekłada się na ponad 400 turystów na 100 mieszkańców. Najwięcej odwiedzających przyciągnął jednak Gdańsk, gdzie wypoczywało 351,3 tys. osób, korzystając z 920,8 tys. noclegów – w tym przypadku na 100 mieszkańców przypadało 72 turystów.
W czterech gminach liczba noclegów mieściła się w przedziale 500–600 tys.: Rewal (594 tys.), Władysławowo (573 tys.), Mielno (533,9 tys.) i Świnoujście (503,1 tys.). Natomiast między 300 a 400 tys. noclegów odnotowano w Ustroniu Morskim (398,1 tys.), na terenie gminy wiejskiej Kołobrzeg (390,5 tys.), w Międzyzdrojach (369,4 tys.) i Łebie (344,6 tys.).
Te dane Głównego Urzędu Statystycznego pokazują popularność Pomorza Zachodniego i udowadniają, że region zyskuje coraz większe zainteresowanie, zarówno wśród turystów z zagranicy, jak i krajowych. Z obserwacji Północnej Izby Gospodarczej wynika, że polscy turyści preferują krótszy wypoczynek w Polsce, a turyści z zagranicy zostają nad Bałtykiem nawet na kilkanaście dni.
„Nigdy jeszcze turystyka nad polskim morzem nie była tak silna jak w tym sezonie. Sprzyjała nam pogoda, a turyści z zagranicy doceniają naszą infrastrukturę i nowoczesną bazę hotelową. Turysta z zagranicy znacząco inaczej ocenia polskie kurorty. To, co dla polskiego turysty jest słabością, dla Niemców, Skandynawów czy Hiszpanów staje się zaletą. Turyści z zagranicy nie narzekają na ceny. Dla Niemców polskie hotele są bardzo atrakcyjne cenowo. Podobnie jest z pogodą. W dobie rekordowych temperatur w Hiszpanii czy Chorwacji tendencja „cool summer”, czyli lata, gdy poza słońcem jest jeden dzień z deszczem czy z chmurami jest dla niektórych turystów odmianą” – dodaje Hanna Mojsiuk.
Niemcy nadal najliczniejszą grupą nad polskim Bałtykiem
W lipcu i sierpniu 2024 r., podobnie jak w latach poprzednich, wśród turystów zagranicznych przebywających na terenach nadmorskich przeważali Niemcy. W tym okresie przyjechało ich 184,0 tys. – 16,6 tys. więcej niż w 2023. Udział niemieckich podróżnych w ogólnej liczbie gości z zagranicy był jednak niższy niż przed rokiem i wyniósł 50,3 proc. Udział turystów z pozostałych krajów nie przekraczał 8 proc.
POWIĄZANE WPISY
22 listopada 2024
Złoty Certyfikat POT 2024 dla Bałtowskiego Kompleksu Turystycznego
Polska Organizacja Turystyczna po raz 21. uhonorowała najlepsze atrakcje turystyczne w…
0 Komentarzy2 Minuty
22 listopada 2024
„Widzimy się w Sopocie” – nowa kampania promująca jesienno-zimowe atrakcje miasta
Pod hasłem „Widzimy się w Sopocie” rozpoczęła się kampania promocyjna, której celem jest…
0 Komentarzy3 Minuty
22 listopada 2024
Ryanair i ESN: 10 proc. zniżki oraz darmowy bagaż dla europejskich studentów
Ryanair ogłosił kontynuację współpracy z Erasmus Student Network. Dzięki partnerstwu,…
0 Komentarzy1 Minuty
21 listopada 2024
Joanna Wiśniewska nową dyrektorką sprzedaży i marketingu w Exim Tours
Biuro podróży Exim Tours ma nową dyrektorkę sprzedaży i marketingu. Od listopada funkcję…
0 Komentarzy1 Minuty
20 listopada 2024
Ryanair uruchamia promocje na Cyber Week 2024
Od 25 listopada do 2 grudnia Ryanair zaprasza na największą wyprzedaż roku w ramach Cyber…
0 Komentarzy1 Minuty
20 listopada 2024
Katowice Airport: Wizz Air uruchamia loty do Madrytu, Agadiru, Pizy i Kiszyniowa
Wizz Air ogłosił cztery nowe kierunki, które będzie realizował w 2025 roku z lotniska w…
0 Komentarzy2 Minuty
20 listopada 2024
Hotel HP Park Plaza we Wrocławiu świętuje swoje 25-lecie
Hotel HP Park Plaza we Wrocławiu świętował jubileusz 25-lecia swojej działalności.…
0 Komentarzy1 Minuty
19 listopada 2024
Podróż w rytmie slow – Mołdawia na Targach ITTF Warsaw
Mołdawianie mówią, że gościnność to ich drugie imię, dlatego każdy, kto odwiedzi ten…
0 Komentarzy8 Minuty
19 listopada 2024
Raport GfK i eSky.pl: Polacy stawiają na Azję, Amerykę Północną i Afrykę
Coraz więcej Polaków wybiera podróże poza tradycyjnym sezonem turystycznym, doceniając…
0 Komentarzy6 Minuty