SITE Poland: kryzys koronawirusa albo nas wzmocni albo wszyscy przegramy

Cezary Wilemajtys, Grażyna Grot-Duziak, Paweł Niewiadomski
Od lewej: Cezary Wilemajtys, Grażyna Grot-Duziak, Paweł Niewiadomski/fot. AG

Podczas spotkania w Warszawie, zorganizowanym przez SITE Poland a poświęconym zagrożeniu koronawirusem na świecie i wpływowi na branżę MICE, Cezary Wilemajtys, członek zarządu SITE Poland, powiedział – Dobrze byłoby, gdyby przy okazji rozmów, walki z problemami koronawirusa, przyświecała nam wszystkim idea „Good will policy”.

Na spotkaniu poświęconym sytuacji branży MICE w obliczu koronawirusa, zorganizowanym przez SITE Polska zjawili się członkowie SITE Polska, Członkowie PIT specjalizujący się w wyjazdach MICE z przewodniczącym zespołu d.s MICE przy PIT Andreo Grzębowskim, członkowie SOIT. Spotkanie prowadzili: Grażyna Grot-Duziak prezes SITE Poland, Paweł Niewiadomski, prezes PIT oraz Cezary Wilemajtys, członek zarządu SITE Poland. Gośćmi były Izabela Stelmańska, zastępca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w Warszawie i Katarzyna Szepczyńska, dyrektor departamentu ubezpieczeń turystycznych w AXA

Koronawirus jest problemem całej branzy

Cezary Wilemajtys, członek zarządu SITE Poland , powiedział: „Problem koronawirus dotyka całej branży turystycznej, nas – organizatorów wyjazdów, ale także linie lotnicze, hotelarzy, organizatorów eventów i imprez oraz ubezpieczycieli. Dzisiejsze spotkanie traktujemy, jako sondażowe. Chcemy wysłuchać przedstawicieli branży MICE, jakie są ich dotychczasowe doświadczenia z koronawirusem, na jakie problemy natrafiliście. Sytuacja jest wyjątkowa i nie ma w niej wygranych.

Dobrze byłoby, gdyby przy okazji rozmów, walki z problemami koronawirusa, przyświecała nam wszystkim idea „Good will policy”. Wszyscy powinniśmy współpracować, by zminimalizować straty organizatorów MICE, związane z obecną sytuacją epidemiologiczną na świecie.”

Sytuacja jest niedobra

Paweł Niewiadomski, prezes PIT oraz ECTAA (Europejska Organizacja Związków Biur Podróży Unii Europejskiej), podkreślił: „Sytuacja w Polsce nie jest wyjątkowa, we wszystkich krajach europejskich trwają konsultacje, odbywają się spotkania sztabów kryzysowych. W niektórych krajach branża turystyczna jest bardziej dojrzała i tym samym jest lepiej przygotowana na podobne kryzysy.
Trzeba pamiętać, że problem rezygnacji klientów jest regulowany u nas ustawą o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Jestem jednak pewny, że przepisy ustawy dotyczą sytuacji „normalnej”, na sytuację „normalną” je przygotowane. Tymczasem sytuacja jest nienormalna, niestandardowa i niedobra dla ceł branży.
Nie poprawia jej fakt, że naszym kraju nie ma ubezpieczeń, które uznają takie wypadki jak koronaworus, tak jak to jest np. w Portugalii.”

Przedstawiciele ECTAA spotkali się zarówno z przedstawicielami HOTREC oraz Airlines for Europe (Europejska organizacji lobbingowa reprezentująca europejskie linie lotnicze). Z obserwacji ECTAA, jak powiedział Niewiadomski, wynika, że partnerzy touroperatorów (hotelarze, przewoźnicy) nie są świadomi, że skorzystanie z ich usług rodzi dla organizatorów znacznie więcej obowiązków i odpowiedzialności niż te stojące po ich stronie.

Zalew błędnych informacji

Prezes PIT zaznaczył: „Trzeba powiedzieć wyraźnie, że koronawirus jest zjawiskiem w dużej mierze medialnym. W Polsce na przykład rozdmuchanym do niebywałych rozmiarów. Zupełnie inaczej niż na przykład w Finlandii, w które się o koronawirusie pisze i mówi bardzo mało.
Do tego zalewają nas błędne informacje, czego przykładem jest komunikat UOKIK.”

ECTAA zaapelowała do Komisji Europejskiej o powołanie zespołu, który na baco zajmował się problemem koronawirusa i jego wpływem na branżę turystyczną.

Paweł Niewiadomski zaznaczył: Sami ustalamy skutki koronawirusa dla branży, liczbę anulowanych imprez turystycznych, zarówno na postawie artykułu 47 ustęp 4, jak i na podstawie artykułu 47 ustęp 1. Analizujemy także liczbę odwołanych rejsów lotniczych, ale także liczbę turystów objętych kwarantanną. Porównujemy, jakie są kryteria prawne w różnych krajach, jeśli chodzi umowy B2B w sytuacji działania siły wyższej – czy tego typu wypadki są skodyfikowane.
Izba kończy prace nad klauzulami handlowymi, które mogłyby pomóc mniejszym przedsiębiorcom pozbawionym często fachowej pomocy prawnej.”

Ważna jest elastycznośc wszystkich stron

Cezary Wilemajtys dodał: „Staramy się uświadomić przedsiębiorcom, że w świetle ustawy istnieją trzy warianty rezygnacji z imprezy:
– odstępstwo na podstawie artykułu 47 ustęp 1 (z potrąceniem kosztów)
– odstępstwo na podstawie artykułu 47 ustęp 1 (całkowity zwrot kosztów)
– odstąpieni od umowy przez organizatora.
Natomiast ważne jest, że żeby nastąpiło odstąpienie od umowy muszą zaistnieć trzy przesłanki:
– zagrożenie dla życia lub zdrowia podróżnego,
– stan zagrożenia musi nastąpić w miejscu docelowym,
– stan zagrożenia musi mieć znaczący wpływ na realizację imprezy.

My jako działający na rynku B2B musimy działać w sposób elastyczny. Jedynym poważnym zagrożeniem może być niechęć do elastycznych działań ze strony linii lotniczych.

Wszyscy wygramy albo stracimy

Musimy, jako branża, wystąpić do linii lotniczych z jednym stanowiskiem. Musimy im uświadomić, że albo wyjdziemy z obecnej sytuacji wzmocnieni wzajemnym zaufaniem albo wszyscy stracimy.

Obecna na spotkaniu Izabela Stelmańska, zapewniła, że jeśli przedstawiciele branży turystycznej, jakiejkolwiek Izby czy Stowarzyszenia wystąpią do Marszałka Województwa, to na pewno Urząd Marszałkowski wszelkie opinie o zagrożeniach dla turystyki przekaże dalej.”

Adam Gąsior

Redaktor naczelny portalu branżowego WaszaTurystyka.pl


POWIĄZANE WPISY

Privacy Preference Center