SITE Poland: kryzys koronawirusa albo nas wzmocni albo wszyscy przegramy
Podczas spotkania w Warszawie, zorganizowanym przez SITE Poland a poświęconym zagrożeniu koronawirusem na świecie i wpływowi na branżę MICE, Cezary Wilemajtys, członek zarządu SITE Poland, powiedział – Dobrze byłoby, gdyby przy okazji rozmów, walki z problemami koronawirusa, przyświecała nam wszystkim idea „Good will policy”.
Na spotkaniu poświęconym sytuacji branży MICE w obliczu koronawirusa, zorganizowanym przez SITE Polska zjawili się członkowie SITE Polska, Członkowie PIT specjalizujący się w wyjazdach MICE z przewodniczącym zespołu d.s MICE przy PIT Andreo Grzębowskim, członkowie SOIT. Spotkanie prowadzili: Grażyna Grot-Duziak prezes SITE Poland, Paweł Niewiadomski, prezes PIT oraz Cezary Wilemajtys, członek zarządu SITE Poland. Gośćmi były Izabela Stelmańska, zastępca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w Warszawie i Katarzyna Szepczyńska, dyrektor departamentu ubezpieczeń turystycznych w AXA
Koronawirus jest problemem całej branzy
Cezary Wilemajtys, członek zarządu SITE Poland , powiedział: „Problem koronawirus dotyka całej branży turystycznej, nas – organizatorów wyjazdów, ale także linie lotnicze, hotelarzy, organizatorów eventów i imprez oraz ubezpieczycieli. Dzisiejsze spotkanie traktujemy, jako sondażowe. Chcemy wysłuchać przedstawicieli branży MICE, jakie są ich dotychczasowe doświadczenia z koronawirusem, na jakie problemy natrafiliście. Sytuacja jest wyjątkowa i nie ma w niej wygranych.
Dobrze byłoby, gdyby przy okazji rozmów, walki z problemami koronawirusa, przyświecała nam wszystkim idea „Good will policy”. Wszyscy powinniśmy współpracować, by zminimalizować straty organizatorów MICE, związane z obecną sytuacją epidemiologiczną na świecie.”
Sytuacja jest niedobra
Paweł Niewiadomski, prezes PIT oraz ECTAA (Europejska Organizacja Związków Biur Podróży Unii Europejskiej), podkreślił: „Sytuacja w Polsce nie jest wyjątkowa, we wszystkich krajach europejskich trwają konsultacje, odbywają się spotkania sztabów kryzysowych. W niektórych krajach branża turystyczna jest bardziej dojrzała i tym samym jest lepiej przygotowana na podobne kryzysy.
Trzeba pamiętać, że problem rezygnacji klientów jest regulowany u nas ustawą o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Jestem jednak pewny, że przepisy ustawy dotyczą sytuacji „normalnej”, na sytuację „normalną” je przygotowane. Tymczasem sytuacja jest nienormalna, niestandardowa i niedobra dla ceł branży.
Nie poprawia jej fakt, że naszym kraju nie ma ubezpieczeń, które uznają takie wypadki jak koronaworus, tak jak to jest np. w Portugalii.”
Przedstawiciele ECTAA spotkali się zarówno z przedstawicielami HOTREC oraz Airlines for Europe (Europejska organizacji lobbingowa reprezentująca europejskie linie lotnicze). Z obserwacji ECTAA, jak powiedział Niewiadomski, wynika, że partnerzy touroperatorów (hotelarze, przewoźnicy) nie są świadomi, że skorzystanie z ich usług rodzi dla organizatorów znacznie więcej obowiązków i odpowiedzialności niż te stojące po ich stronie.
Zalew błędnych informacji
Prezes PIT zaznaczył: „Trzeba powiedzieć wyraźnie, że koronawirus jest zjawiskiem w dużej mierze medialnym. W Polsce na przykład rozdmuchanym do niebywałych rozmiarów. Zupełnie inaczej niż na przykład w Finlandii, w które się o koronawirusie pisze i mówi bardzo mało.
Do tego zalewają nas błędne informacje, czego przykładem jest komunikat UOKIK.”
ECTAA zaapelowała do Komisji Europejskiej o powołanie zespołu, który na baco zajmował się problemem koronawirusa i jego wpływem na branżę turystyczną.
Paweł Niewiadomski zaznaczył: Sami ustalamy skutki koronawirusa dla branży, liczbę anulowanych imprez turystycznych, zarówno na postawie artykułu 47 ustęp 4, jak i na podstawie artykułu 47 ustęp 1. Analizujemy także liczbę odwołanych rejsów lotniczych, ale także liczbę turystów objętych kwarantanną. Porównujemy, jakie są kryteria prawne w różnych krajach, jeśli chodzi umowy B2B w sytuacji działania siły wyższej – czy tego typu wypadki są skodyfikowane.
Izba kończy prace nad klauzulami handlowymi, które mogłyby pomóc mniejszym przedsiębiorcom pozbawionym często fachowej pomocy prawnej.”
Ważna jest elastycznośc wszystkich stron
Cezary Wilemajtys dodał: „Staramy się uświadomić przedsiębiorcom, że w świetle ustawy istnieją trzy warianty rezygnacji z imprezy:
– odstępstwo na podstawie artykułu 47 ustęp 1 (z potrąceniem kosztów)
– odstępstwo na podstawie artykułu 47 ustęp 1 (całkowity zwrot kosztów)
– odstąpieni od umowy przez organizatora.
Natomiast ważne jest, że żeby nastąpiło odstąpienie od umowy muszą zaistnieć trzy przesłanki:
– zagrożenie dla życia lub zdrowia podróżnego,
– stan zagrożenia musi nastąpić w miejscu docelowym,
– stan zagrożenia musi mieć znaczący wpływ na realizację imprezy.
My jako działający na rynku B2B musimy działać w sposób elastyczny. Jedynym poważnym zagrożeniem może być niechęć do elastycznych działań ze strony linii lotniczych.
Wszyscy wygramy albo stracimy
Musimy, jako branża, wystąpić do linii lotniczych z jednym stanowiskiem. Musimy im uświadomić, że albo wyjdziemy z obecnej sytuacji wzmocnieni wzajemnym zaufaniem albo wszyscy stracimy.
Obecna na spotkaniu Izabela Stelmańska, zapewniła, że jeśli przedstawiciele branży turystycznej, jakiejkolwiek Izby czy Stowarzyszenia wystąpią do Marszałka Województwa, to na pewno Urząd Marszałkowski wszelkie opinie o zagrożeniach dla turystyki przekaże dalej.”
POWIĄZANE WPISY
21 stycznia 2025
Ecco Travel uruchomił promocje na wybrane wycieczki objazdowe
Ecco Travel ogłasza kolejną edycję promocji „Wielka obniżka”, która potrwa od 17 do 31…
0 Komentarzy1 Minuta
20 stycznia 2025
Biura podróży – po dużym wzroście, ceny zaczęły powoli spadać
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
15 stycznia 2025
Sun&Fun otwiera pierwszy salon w galerii handlowej
Sun&Fun otworzył swój pierwszy salon sprzedaży w warszawskim Centrum Handlowym Promenada.…
0 Komentarzy2 Minuty
14 stycznia 2025
Biura podróży – znaczny wzrost cen imprez turystycznych
W minionym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
14 stycznia 2025
Turystyka w 2025 roku – co nas czeka?
Poznaj trendy w turystyce na 2025 rok: dynamiczne pakietowanie, AI i zintegrowane…
0 Komentarzy3 Minuty
10 stycznia 2025
Sabina Saikovskaja nową dyrektorką regionalną Join UP
Od stycznia 2025 roku, stanowisko dyrektorki regionalnej na Polskę i kraje bałtyckie…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Wakacje.pl partnerem Gali Waszej Turystyki
Wakacje.pl będą partnerem czwartej edycji Gali Waszej Turystyki. Wydarzenie odbędzie się…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Sykon w gronie partnerów Gali Waszej Turystyki
Sykon – specjalista w tworzeniu nowoczesnych systemów rezerwacyjnych dla biur podróży –…
0 Komentarzy2 Minuty
8 stycznia 2025
eTravel z nowym inwestorem. Enterprise Investors obejmuje mniejszościowy pakiet akcji
Enterprise Investors Fund IX wraz z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju (EBOR) jako…
0 Komentarzy2 Minuty
W imieniu Krakowskiej Izby Turystyki, jak najbardziej popieramy i jesteśmy otwarci na współpracę