SOIT: w obecnej sytuacji szczególnie ważne jest partnerskie podejście
Organizacje branży MICE będą z zaangażowaniem promować podejście Goodwill Policy-czyli zrozumienie sytuacji, dobra wola i życzliwe podejście na każdym ze szczebli w łańcuchu dostaw.
W piątek 6 marca Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel (SOIT) zorganizowało spotkanie dotyczące sytuacji na rynku incentive travel i wyjazdów grupowych w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa.
W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele agencji członkowskich SOIT, władze SITE Poland i PIT, przedstawiciele innych organizatorów turystyki,agencji incentive, linii lotniczych, agentów lotniczych, firm ubezpieczeniowych oraz przedstawiciele zagranicznych DMC.
Cel i idea
Celem spotkania było przedstawienie bieżącej sytuacji i podjętych działań, analiza otoczenia prawnego, rekomendacji międzynarodowych organizacji medycznych oraz implikacji biznesowych dla uczestników rynku, w szczególności dla organizatorów turystyki incentive.
Ideą spotkania było również aktywizowanie przedstawicieli branży do podejmowania wspólnych, odpowiedzialnych inicjatyw w kierunku zwiększania szeroko pojętego bezpieczeństwa wszystkich osób i podmiotów zaangażowanych w kompleksowe usługi MICE.
Punktem wyjścia dyskusji były prawa i obowiązki organizatora wynikające z ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, a w szczególności z budzącego wątpliwości interpretacyjne art. 47 ust. 4 tejże ustawy.
Wskazano na palącą potrzebę uzyskania od ustawodawcy jednolitej interpretacji przepisów dotyczących warunków odstąpienia od umowy i rezygnacji z wyjazdów.
Konieczne uspójnienie komunikatów
Za równie istotne uznano wprowadzenie jasnej wykładni zastosowania i uspójnienie komunikatów Ministerstwa Spraw Zagranicznych dotyczących ostrzeżeń dla podróżujących, które są dla organizatorów turystyki jedyną, wiążącą skalą zagrożeń.
Zarząd SOIT podkreślał, iż w kontekście dynamicznie zmieniających się warunków, niezwykle ważne jest spełnianie przez organizatora obowiązku informacyjnego wobec uczestników wyjazdów, dającego im rzetelne podstawy oceny ryzyka wiążącego się z podróżą.
W obliczu pojawiającej się w mediach, przytłaczającej ilości budzących wątpliwości merytoryczne komunikatów, istotne jest korzystanie przez profesjonalnych organizatorów z wiarygodnych źródeł informacji dotyczących zagrożenia związanego z koronawirusem.
Podczas spotkania zaprezentowano aktualne stanowiska światowych instytucji–WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) i ECDC (Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób), które dysponują najbardziej aktualnymi danymi i rekomendacjami opartymi na faktach naukowych.
Warto wskazać, iż obie w/w organizacje konsekwentnie odradzają wprowadzanie ograniczeń ruchu turystycznego. Dotyczy to także krajów,w których występuje transmisja wirusa.
Również cytowani krajowi eksperci medyczni d.s.zagrożeń epidemiologicznych wskazują na fakty dotyczące podróży, które mogą być pomocne w rzetelnym informowaniu uczestników decydujących się na wyjazdy w tym okresie i niwelowaniu paniki.
Jak przeżyć kryzys
Kolejnym punktem poddanym analizie i dyskusji były zagrożenia i ryzyka związane z funkcjonowaniem biznesu w sytuacji kryzysowej, która obecnie występuje na rynku turystycznym.
Aktualnie są to decyzje biznesowe dotyczące realizacji bądź anulacji zakontraktowanych, bieżących projektów w obliczu dynamiki samego wirusa, zmieniających się siatek połączeń lotniczych, decyzji lokalnych władz w miejscach destynacji i reakcji klientów na wszystkie te czynniki.
W krótkim okresie (marzec–maj) wskazano na realne zagrożenie utratą płynności finansowej, które może dotyczyć w szczególności firm o wysokich kosztach stałych i proporcjonalnie niskim kapitale własnym, czy też firm o wysokim poziomie zakontraktowania na najbliższy czas, aktualnie najbardziej obarczonych ryzykiem anulacji.
Na podstawie aktualnie dostępnych danych trudno oszacować w dłuższej perspektywie czasowej globalną aktywność wirusa, faktyczne skutki dla zdrowia i oddziaływania psychologicznego, co zwiększa niepewność prowadzenia działalności, a także rodzi pytania o długofalowe implikacje w kierunku rozwoju branży MICE.
Zainicjowana na spotkaniu dyskusja z udziałem agencji incentive, ubezpieczycieli, linii lotniczych i agencji IATA, w której każdy przedstawił swoją perspektywę, doprowadziła do wspólnego wniosku, iż w obecnej sytuacji ważne jest partnerskie podejście, obustronne zrozumienie, branżowa współpraca i współdziałanie w rozwiązywaniu problemów. Organizacje branżowe będą z zaangażowaniem promować podejście Goodwill Policy-czyli zrozumienie sytuacji, dobra wola i życzliwe podejście na każdym ze szczebli w łańcuchu dostaw. Wszystkim uczestnikom rynku zależy bowiem na dobrych relacjach biznesowych i kontynuowaniu współpracy.
POWIĄZANE WPISY
21 listopada 2024
Joanna Wiśniewska nową dyrektorką sprzedaży i marketingu w Exim Tours
Biuro podróży Exim Tours ma nową dyrektorkę sprzedaży i marketingu. Od listopada funkcję…
0 Komentarzy1 Minuty
19 listopada 2024
Gotowy na Wakacje – technologiczny Skok w Przyszłość wielu biur podróży
W świecie, gdzie technologia nieustannie pędzi naprzód, firma Sykon znana z…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2024
Raport GfK i eSky.pl: Polacy stawiają na Azję, Amerykę Północną i Afrykę
Coraz więcej Polaków wybiera podróże poza tradycyjnym sezonem turystycznym, doceniając…
0 Komentarzy6 Minuty
18 listopada 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych na lato 2025 z lekkim wzrostem
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
15 listopada 2024
Wakacje 2025: niższe ceny i wyższe zainteresowanie wczesnymi rezerwacjami
Zeszłoroczny wzrost wczesnych rezerwacji wakacyjnych przyniósł rekordowe zyski dla branży…
0 Komentarzy6 Minuty
15 listopada 2024
Langkawi czeka na Polaków. Itaka uruchomiła bezpośrednie czartery na egzotyczną wyspę
Pierwszy czarter Itaki na Langkawi, zrealizowany Dreamlinerem PLL LOT, zainaugurowano 28…
0 Komentarzy2 Minuty
14 listopada 2024
50 proc. więcej klientów i nowe kierunki w ofercie – biuro podróży Nekera planuje dynamiczny rozwój
Wzrost przychodów, nowe destynacje i innowacyjne usługi – biuro podróży Nekera świętuje…
0 Komentarzy3 Minuty
14 listopada 2024
Rainbow Tours S.A. umacnia swoją pozycję w Grecji. Nowy hotel White Olive z Aquaparkiem na Kos dołącza do oferty
13 listopada 2024 należąca do Rainbow Tours S.A. spółka White Olive A.E. zakupiła 100…
0 Komentarzy4 Minuty
13 listopada 2024
Górna Austria zaprasza Polaków. Atrakcje dla całej rodziny, zimowe szlaki i zabytki UNESCO
Na początku listopada odbyło się spotkanie dla dziennikarzy z przedstawicielami Górnej…
0 Komentarzy5 Minuty