Sopot: setki wydarzeń o charakterze biznesowym i ponad 80 tys. uczestników

fot. archiwum Visit Sopot

W 2022 roku w kurorcie odbyło się łącznie 338 spotkań i wydarzeń o charakterze biznesowym, w których uczestniczyło około 84 tys. osób – podała Sopocka Organizacja Turystyczna. 84 proc. wszystkich uczestników stanowili goście krajowi.

„Należy pamiętać, że w zestawieniu uwzględnione zostały wyłącznie wydarzenia z udziałem grup liczących 50 i więcej osób. Ponad 80 proc. z puli 338 spotkań zostało zorganizowanych w hotelach, pozostałe m.in. w leżącej na granicy Sopotu i Gdańska Ergo Arenie czy sopockim Hipodromie” – mówi Bartłomiej Barski, prezes Sopockiej Organizacji Turystycznej.

Przede wszystkim krótkie wydarzenia krajowe

Sopot to 37-tysięczne miasto, które jako gospodarz wydarzeń ma dużą konkurencję ze strony innych ośrodków miejskich z bogatą infrastrukturą konferencyjną.

„Czas pokaże, jak wypada na tym tle Sopot. Po raz pierwszy udało nam się zebrać dane na taką skalę. Od tej pory zamierzamy regularnie pozyskiwać takie informacje od naszych partnerów, by móc realnie ocenić kondycję przemysłu spotkań w Sopocie” – wyjaśnia prezes Sopockiej Organizacji Turystycznej.

W 2022 roku wśród uczestników wydarzeń dominowali goście krajowi, którzy stanowili 84 proc. wszystkich osób. Mogło to mieć wpływ na to, że– jak wskazują dane – przeważały eventy jednodniowe (49 proc.), a co trzecie wydarzenie trwało dwa dni (32 proc.).

Eventy z wykorzystaniem bazy rekreacyjnej miasta

Kurort przyciągał przede wszystkim wydarzenia o charakterze korporacyjnym (50 proc). Firmy organizujące eventy w Sopocie doceniają bazę rekreacyjną miasta, na którą składają się atrakcje takie jak Molo, Hipodrom, Opera Leśna czy Marina. Uczestnikom wydarzeń można zapewnić dodatkowe zajęcia, zarówno w postaci aktywności sportowych na wodzie czy na lądzie, jak i w formie wydarzeń kulturalnych, zapraszając ich do teatru, muzeum czy na wystawę do galerii sztuki. W większości obiektów czas wolny można również spożytkować na zabiegi w strefach spa & wellness, a dodatkowym atutem jest lokalna gastronomia.

Niewiele mniej, bo 43 proc. ogółu spotkań biznesowych, stanowiły konferencje i kongresy. Hotele z największym zapleczem konferencyjnym w Trójmieście, świadczące usługi na wysokim poziomie sprawiają, że w Sopocie cyklicznie organizowane są m. in. Europejski Kongres Finansowy, Local Trends.

„Samorządowy Kongres Finansowy czy Europejskie Forum Nowych Idei. Każde z tych wydarzeń, każdego roku, gromadzi w Sopocie po kilkaset osób. Z reguły odbywają się one jesienią, ale część z nich, w miesiącach tzw. „ciepłych”. Możliwość zorganizowania konferencji lub wydarzenia korporacyjnego w czerwcu, w hotelu w bezpośrednim sąsiedztwie plaży i morza, to niewątpliwy atut naszego miasta” – przekonuje Bartłomiej Barski.

Potwierdzeniem tych słów są zgromadzone dane. Ulubionymi miesiącami organizatorów okazały się październik (16 proc.), wrzesień (14 proc.) oraz, ex aequo, maj i czerwiec (po 12 proc.). Przeważały mniejsze eventy, w których uczestniczyło 50-70 osób. Stanowiły one prawie 44 proc. z całej puli spotkań w 2022 roku. Kolejne w zestawieniu znalazły się wydarzenia liczące od 100 do 200 uczestników (20 proc.).

Branże, które zdecydowały się lokować swoje wydarzenia w Sopocie, są bardzo zróżnicowane. Na niewielkie prowadzenie wysunął się sektor handlowo-usługowy (36 proc.), zaś za jego plecami, niemal z takim samym wynikiem, znalazły się branże: techniczna (16 proc.), humanistyczna (15 proc.), medyczna (14 proc.) i ekonomiczno-polityczna (13 proc).

Sopot to nie tylko „letnia stolica Polski”

Dogodna lokalizacja w centrum aglomeracji trójmiejskiej, bliskość Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku i obiekty oferującego jedne z większych przestrzeni konferencyjnych w regionie, sprawiają, że Sopot jest destynacją, która może gościć wydarzenia biznesowe o każdej porze roku.

W 21 hotelach dostępnych jest ponad 3,3 tys. łóżek, a dodatkowych 11 tys. miejsc noclegowych oferują obiekty niekategoryzowane np. apartamenty czy kempingi. Goście mogą wybierać zarówno spośród hoteli globalnych sieci (Radisson Blu, Sheraton, Sofitel Grand, Marriott Resort & Spa) czy tych o charakterze butikowym (Hotel Testa, Rezydent Sopot MGallery). Pełnię możliwości dopełniają obiekty pokroju Opery Leśnej, Hipodromu z Halą Pomarańczową czy Ergo Areny oraz Sopockie Błonia, gotowe przyjąć od kilkuset do kilku tysięcy uczestników w różnej konfiguracji.

Sopot zachęca rodziny do zimowego odkrywania miasta