Split – największy wzrost liczby turystów w Chorwacji

AG

W 2015 roku w województwie odnotowaliśmy 20 proc. wzrost liczby turystów, największy na wybrzeżu – powiedział w rozmowie z przedstawicielem portalu WaszaTurystyka.pl, Joško Stella, dyrektorWspólnoty Turystycznej Województwa Splicko-dalamtyńskiego.

Większy wzrost liczby popularności odnotował jedynie Zagrzeb
W ubiegłym roku województwo splicko-dalmatyńskie odwiedziło ponad 2,6 mln turystów, którzy wykupili ponad 14,6 mln noclegów. Najwięcej, jak zwykle w ostatnich latach, przyjechało Czechów. Na drugim miejscu znaleźli się Niemcy, za nimi Polacy.

Joško Stella podkreślił: „Po raz pierwszy od dziesięciu lat zdarzyło się, że w naszym regionie Niemcy wyprzedzili pod względem liczby gości Polaków. Przez cztery lata odnotowywaliśmy wzrost liczby polskich turystów o 25 proc., w ubiegłym wyniósł on zaledwie 2 proc. Naszą bolączką są słabe połączenia lotnicze między Polską a naszym województwem. Bardzo liczimy na gości z Polski, bo oni lubią wszystko: plaże, zabytki, turystykę aktywną i naszą kuchnię. Zauważyliśmy też efekty akcji promocyjnej na innych rynkach północnych – z Wielkiej Brytanii przyjechało do nas o 30 proc. więcej turystów.

Jeszcze dwadzieścia, dziesięć lata temu Split był miastem tranzytowym, służył turystom jako punkt przerzutowy na wyspy. W ostatnim czasie stał się już destynacją turystyczną a ja chciałbym, żeby w niedalekiej przyszłości był jedną z ważniejszych destynacji turystycznych w Chorwacji To jest pomysł na przyszłość Splitu i województwa splicko-dalmatyńskiego.

W roku 2016 oczekujemy kolejnego rekordu liczby turystów, szacujemy, że wzrost będzie wynosił około 18 proc. Od kilku lat pracujemy nad osiągnięciem tak dobrych wyników.
Między innymi wprowadziliśmy dwa programy edukacyjne, dla agentów oraz dla właściciel kwater prywatnych. W województwie dysponujemy 22 tysiącami łóżek w hotelach i aż ponad 120 tysiącami łóżek w kwaterach prywatnych (tych oficjalnych). I kwatery prywatne są dla nas szczególnie ważne, do nich przyjeżdża ponad 60 proc. naszych gości. Ich goście to turyści wydający pieniądze w sklepach, restauracjach, wypożyczalniach sprzętu. To bardzo często całe rodziny. To przede wszystkim klienci, który wracają. A więc trzeba wszystko zrobić, żeby byli zadowolenie z pobytu na kwaterze. Temu maja służyć szkolenia dla kwaterodawców, podręcznik, broszury, mapy, książeczki podpowiadające, co mogą polecić turystom w swojej okolicy, kalendarze imprez. Na edukację wydaliśmy 30 tysięcy euro, na nowe programy dla agentów, materiały reklamowe – 25 tysięcy euro.
Dbamy także o turystów aktywnych. Jesteśmy drugim w Chorwacji regionem pod względem rozwoju tras rowerowych. Mamy ich na terenie województwa 2 700 kilometrów, również na wyspach. Turyści mają do dyspozycji mapy z trasami rowerowymi, przewodniki rowerowe, szalki są dobrze oznakowane, prowadzimy też nowe wśród branży turystycznej zajęcia edukacyjne na temat turystyki rowerowej.

Postawiłem sobie trzy cele:
marketing
edukacja
nowe produkty turystyczne.
To nowe produkty turystyczne, nowe programy są kluczem dla wzrostu liczby turystów. Konieczne jest współdziałanie sektora prywatnego z publicznym. Władze turystyczne województwa, hotelarze, touroperatorzy, właściciele kwater muszą wspólnie pracować nad tworzeniem nowych programów dla turystów. Chcemy wzrostu turystów, musimy ich przyciągnąć nie tylko coraz wyższym poziomem usług, ale atrakcyjnymi nowościami.
Informujemy ich o tym przede wszystkim w internecie, mediach społecznościowych. W ubiegłym roku naszych sześc filmów reklamowych na youtube.com obejrzało 5 milionów ludzi. Najlepszy z tych filmów, który zwyciężył na festiwalu filmów turystycznych w Baku, miał 2,2 mln odsłon. Nasz funpage na facebooku liczy obecnie 370 tysięcy fanów.

Co do inwestycji, to warto wspomnieć o kilku najważniejszych. W 2017 roku otworzymy nową przystań dla statków wycieczkowych, koszt przedsięwzięcia to 25 mln euro. Oddamy też do użytku nowy hotel Bačvice (17 mln euro), odrestaurowany zostanie hotel Porta Salona (6 mln euro ) i zbudowany nowy 200-pokojowy Radisson (15 mln euro). Poza Splitem wybudujemy hotel Medora z ponad 300 pokojami (75 mln euro). Kończymy budowę nowego terminalu na lotnisku w Splicie, który po oddaniu do użytku będzie obsługiwał 2 mln pasażerów rocznie (koszt – 60 mln euro).”