Spotkanie europejskich biur podróży w Łodzi: walka o równe szanse na rynku
Ponad 40 delegatów Europejskiej Organizacji Związków Biur Podróży Unii Europejskiej (ECTAA) przyjechało na walne zgromadzenie do Łodzi. Podczas obrad zajmowano się przede wszystkim tymi aspektami legislacji unijnej, które mają wpływ na zachowanie równowagi konkurencyjnej na rynku biur podróży. Spotkanie miało też na celu promocję Łodzi jako kierunku turystycznego.
ECTAA, czyli European Ravel Agents and Tour Operators’ Association, spotyka się w szerokim gronie dwa razy rocznie i zawsze wybiera miejsce ważne dla europejskiej turystyki, bądź wymagające wsparcie promocyjnego. 3 czerwca delegaci obradowali w Łodzi, a Łódzka Organizacja Turystyczna jest w tym półroczu partnerem organizacji.
Równy dostęp do biletów lotniczych
Głównym celem ECTAA jest ochrona interesów biur podróży i agentów turystycznych oraz walka o ich prawa w tych obszarach, w których na skutek różnych czynników – w tym wadliwej legislacji – są one na straconej pozycji jeśli chodzi o równowagę konkurencyjną.
Jednym z tematów, które podjęto w Łodzi, było Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 80/2009 w sprawie kodeksu postępowania dla komputerowych systemów rezerwacji.
Chodzi o popularne GDS (global distribution systems), takie jak np. Sabie czy Amadeus. Zdaniem ECTAA, zmiany na rynku tych systemów wymagają dostosowania legislacji, która jest przestarzała (ostatnia nowelizacja miała miejsce w 2009 r.) i nie chroni praw wszystkich uczestników rynku.
„Historycznie właścicielami GDS-ów były linie lotnicze, więc aby zachować równy dostęp do sprzedaży biletów lotniczych, potrzebne były regulacje na szczeblu unijnym – stąd rozporządzenie 80/2009” – tłumaczy Michel de Blust, sekretarz generalny ECTAA.
„Jednak od momentu ostatnich zmian w prawie rynek diametralnie się zmienił. Pojawiły się tanie linie, które omijając globalne systemy rezerwacyjne, na rynek weszli też nowi gracze, tacy jak np. Travelfusion, zajmujący się agregowaniem ofert z GDS-ów. Linie lotnicze dużą część sprzedaży prowadzą też bezpośrednio poprzez swoje strony internetowe. Wymaga to uregulowania rynku na nowo, tak aby zapewnić neutralność i równy dostęp do oferty – zarówno dla biur podróży, jak i dla klientów” – dodaje.
Przeciwko konsolidacji rynku lotniczego
Jednym z przypadków, w których ECTAA dostrzegła brak równości dla przedsiębiorców, była polityka Lufthansa Group, która wprowadziła opłaty za dystrybucję biletów za pomocą GDS.
Oznacza to, że sprzedaż w kanale własnym LH odbywa się na dużo korzystniejszych warunkach. W 2015 r. organizacja europejskich biur podróży wniosła w tej sprawie skargę do Komisji Europejskiej argumentując, że preferencyjne stawki w kanale własnym prowadzą do okrojenia oferty, którą konsument otrzymuje korzystając z innych narzędzi sprzedażowych.
„W tym przypadku mamy trzy opcje. Zostawić regulacje w niezmienionym kształcie, zmienić je, lub uchylić je i pozostawić wszystko prawom rynkowym. Z tym że stawka jest większa i dotyczy kształtu rynku lotniczego w Europie” – tłumaczy Michel de Blust.
„Spójrzmy na to, jakie zmiany zaszły w Stanach Zjednoczonych, które kilkanaście lat temu zniosły całkowicie regulacje dotyczące rynku dystrybucji biletów lotniczych. Efekt jest taki, że nastąpiła daleko idąca konsolidacja. GDS-y preferowały wyświetlanie ofert największych graczy, z pominięciem mniejszych przewoźników. Bezpośrednie połączenia między miastami, obsługiwane przez tych mniejszych, zostały więc skasowane na rzecz przesiadek w dużych hubach. Kilka firm trzyma w garści ponad 80 proc. rynku. Pytanie brzmi, czy chcemy, aby w Europie wyglądało to podobnie.” – dodaje.
Według ECTAA, w interesie europejskiego konsumenta leży, aby utrzymywać jak największą liczbę połączeń bezpośrednich między ważnymi miastami we wspólnocie i nie dopuścić do przejęcia rynku przez największych graczy, przy jednoczesnym wyeliminowaniu tych mniejszych. Dlatego stowarzyszenie będzie chciało wpłynąć na Komisję Europejską, by ta znowelizowała rozporządzenie 80/2009.
Wygrana w sprawie Malevu
Podczas łódzkiego spotkania członkowie ECTAA mieli też okazję zapoznać się z najnowszymi informacjami w sprawie wytoczonej przeciwko IATA, od której biura podróży próbują odzyskać pieniądze za niewykorzystane połączenia liniami Malev, które zbankrutowały kilka lat temu.
Pozew zbiorowy w tej sprawie, złożony w 2015 r. w sądzie amsterdamskim zakończył się wyrokiem na korzyść biur podróży.
Teraz pozostaje zweryfikowanie roszczeń i przeprowadzenie wypłaty dla poszkodowanych agentów. W sumie jest ich ok. 200, a do wypłaty będzie ok. siedmiu milionów euro.
Dwa lata na ocenę dyrektywy
Rozmawiano też o ewaluacji Dyrektywy nr 2015/2302 w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych. 1 lipca 2018 roku weszła ona w życie we wszystkich krajach członkowskich. Ocena tego wdrożenia ma nastąpić w ciągu trzech lat, czyli do 2021 roku. Na ukończeniu jest już ewaluacja przepisów dotyczących tzw. Powiązanych usług turystycznych, które są nowym wprowadzonym do systemu prawnego pojęciem. Obecnie trwa też zbieranie w krajach członkowskich informacji o tym, jakie skutki odniosło wdrożenie dyrektywy w poszczególnych systemach prawnych krajów UE. ECTAA chce mieć gotowy materiał dla Komisji Europejskiej, która za dwa lata zajmie się tym tematem.
POWIĄZANE WPISY
20 grudnia 2024
NKAR Travel & Tours ze Sri Lanki dołącza do Polhotrep
Polhotrep Travel Representation, firma specjalizująca się w reprezentacji DMC na polskim…
0 Komentarzy1 Minuty
19 grudnia 2024
Tydzień w Kolumbii z Rainbow do zdobycia podczas licytacji na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty
17 grudnia 2024
Nekera otworzyła sezon narciarski. Ponad 200 uczestników na „Ski Opening” w Dolomitach
Podczas „Ski Opening z Nekera” ponad 200 klientów i agentów świętowało zimowy początek na…
0 Komentarzy3 Minuty
13 grudnia 2024
Gotowy na Wakacje – łatwy i szybki kontakt z klientem
Szkolenia będą podzielone na dwie grupy: dla firm posiadających system rezerwacyjny…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2024
Wakacje.pl: pierwszy milion klientów w jednym roku
Po raz pierwszy w historii Wakacje.pl przekroczyły barierę miliona obsłużonych klientów w…
0 Komentarzy1 Minuta
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
4 grudnia 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych naprzemiennie rosną i maleją
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
2 grudnia 2024
Zmiany w sieci sprzedaży Itaki. Kacper Haluch dyrektorem, Michał Henicz jego zastępcą
Od 1 listopada 2024 roku Kacper Haluch objął stanowisko dyrektora sieci sprzedaży Itaki,…
0 Komentarzy1 Minuta
28 listopada 2024
Join Up bez prawidłowej gwarancji. Postępowanie w sprawie wykreślenia z rejestru
Urząd Marszałkowski województwa Mazowieckiego wszczął postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy6 Minuty