Sprzedaż biletów po połowie maja – pojawiają się jaskółki ożywienia w biznes travel

Jakie nowości przynoszą wynik za połowę maja? Czy pojawienie się kierunków biznesowych zwiastuje ożywienie? Rainbow i Coral włączają się do walki o Dubaj.

Kolejne wyniki sprzedaży biletów lotniczych przynoszą pewną nadzieje agentom. Obok nadal liderującej egzotyki, z niezmiennym trio Malediwy, Dubaj i Seszele, pojawiają się na wyższych pozycjach tradycyjne kierunki biznesowe. Na razie skala ożywienia jest bardzo mała, ale pozwala na pewien ostrożny optymizm.

Dubaj, Malediwy i Seszele – tradycyjnie na czele

Od wielu miesięcy w zestawieniu najbardziej popularnych kierunków w zasadzie nic się nie zmienia. Tym razem po połowie maja liderem są Malediwy. W sprzedaży brutto wyprzedzają Dubaj. Jednak, gdy zwrócimy uwagę na ilość sprzedanych biletów, to kolejność jest już odwrotna.

Zwraca uwagę pojawienie się w pierwszej dziesiątce Miami, tutaj z pewnością mamy też efekt poszukiwania nowych turystycznych „otwartych” destynacji. Poza Malediwami, Dubajem i Seszelami tradycyjnie wysokie pozycje notują Zanzibar i Cancun.

Dubaj – widać efekt LOT-u, do gry wchodzą też następni agenci

Co ciekawe, widać istotny spadek średniej ceny biletu na kierunku Dubaj. Sytuuje się ona blisko wielkości 1500 zł netto, podczas gdy jeszcze niedawno przekraczała 2000 zł. Jest to ewidentnie konsekwencja wejścia na rynek polskiego przewoźnika. Swoje dołożyły też inne linie, chętne na uszczkniecie swojej części z tego największego obecnie lotniczego tortu.

Warto odnotować pojawienie się na wysokich pozycjach wśród agentów sprzedających Dubaj nowych graczy. Szczególnie Rainbow i Coral są wartymi odnotowania nowościami w tym zestawieniu. Może to świadczyć o tym, że kolejni agenci spróbują powalczyć o rosnący rynek dynamicznego pakietowania.

Liderem sprzedaży kierunku Dubaj jest Primapol, także ten wynik jest ciekawy. Świadczy o ożywieniu w segmencie incentive, którego obsługą zajmuje się m.in. biuro z Bielska Białej.

Paryż Madryt Mediolan i Bruksela – wreszcie pojawiają się sprzedaże kierunków biznesowych

Najciekawszą wiadomością z punktu widzenia agentów specjalizujących się w podróżach biznesowych, to ta o pojawianiu się na wysokich miejscach destynacji biznesowych. Paryż, Madryt, Mediolan i Bruksela otwierają drugą dziesiątkę najbardziej popularnych kierunków. Na razie wolumeny sprzedaży są jednak dość umiarkowane.

Mimo to już sam fakt pojawianie się wysoko w zestawianiu tych kierunków jest wart podkreślenia, może świadczyć o niewielkim ożywieniu w obszarze biznes travel.

eSky Etravel i WNT – na szczycie zestawiania agentów

Wśród agentów na podium nadal główni rynkowi gracze. Esky I Etravel zajmują pozycje nr 1 i 2. Na trzecim miejscu ponownie połączone WNT+Bluesky. Przejęcie sprzedaży tour operatorskich przynosi tu bardzo pozytywne efekty.

Na czwartym bardzo dobrym miejscu pojawia się już wspomniany Primapol. Wynik tego agenta jest godny pozazdroszczenia. Nieźle radzą sobie też inni agenci o podobnym profilu m.in. Profi, który melduje się na 7 miejscu.

TUI wyspecjalizowane w turystyce zajmuje 9 miejsce, wydaje się, że potencjał jest tu znacznie większy. Szczególnie, jeżeli weźmiemy pod uwagę pozycje innych agentów wyspecjalizowanych w dynamicznym pakietowaniu. Na tle polskich tour operatorów, których od miesięcy nie widać wysoko w tym zestawieniu, pozycja nr 9 wydaje się jednak obiektywnie całkiem niezła.

Być może w najbliższej przyszłości duzi polscy turystyczni gracze będą sprzedawać więcej biletów lotniczych. Zbliża się okres uruchomienia operacji lotniczych w ramach akcji Lato LOT-u. Zapewne to głównie touroperatorzy powinni wypełnić samoloty narodowego przewoźnika. O większym zainteresowaniu rynkiem przewozów regularnych może też świadczyć wspomniane wyżej pojawienie się Rainbow Tours  w zestawieniu najważniejszych agentów sprzedających Dubaj.

Wkrótce przekonamy się czy wyniki sprzedażowe całego miesiąca potwierdzą nadzieję, która przynoszą te połówkowe rezultaty.