Sprzedaż w biurach podróży straciła dynamikę

AG

W pierwszym tygodniu listopada, liczba rezerwacji spadła w porównaniu z analogicznym okresem roku 2013 o minus 18,2 proc., zaś liczba klientów – o minus 20 proc. Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MerlinX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w październiku stanowiły 77,8 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym 16,9 proc. a autokarowe – 5,2 proc. W ostatnim tygodniu, porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, liczba sprzedanych imprez samolotowych spadła o minus 20 proc., z dojazdem własnym zmalały o minus 22,2, autokarowe – o minus 25,6 proc.
Jeśli chodzi o kierunki, które cieszyły się wśród Polaków największym zainteresowaniem, to liderem był Egipt, na pozostałych pozycjach w pierwszej dziesiątce znalazły się: Hiszpania, Grecja, Turcja, Włochy, Maroko, .), Portugalia, Cypr, Tajlandia i Tanzania.
Jeśli chodzi o najczęściej wybierane przez klientów docelowe lotniska, to pierwszą dziesiątkę zdominowały Wyspy Kanaryjskie (cztery lotniska) i Egipt (trzy lotniska). Miejsca na podium zajęły: Hurghada, Teneryfa i Sharm El Sheik..
Najmniej tygodniowe pobyty kosztują w Egipcie – w Hurghadzie (2233 zł) i Sharm El Sheik (2558 zl). Najdrożej jest na Wyspach Kanaryjskich – Gran Canarii (3296 zł) i Fuerteventurze (3264 zł).
Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży w ostatnich czterech tygodniach, to Raport PZOT pokazuje, że w ostatnich czterech tygodniach spadłą ona o minus 4,5 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku 2013.
Od rozpoczęcia sprzedaży Lata 2014 liczba klientów wzrosła zaledwie o 1,8 proc. Wycieczek samolotowych na Lato 2014 sprzedano aż o 60,5 proc. więcej niż rok temu.
Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które w obecnym sezonie najlepiej się sprzedają i porównanie ich sprzedaży w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się Egipt (w porównaniu z ubiegłym rokiem +12,1 proc.). Dalej zaś: Hiszpania (spadek o minus 11 proc.), Włochy (minus 24,9 proc.), Grecja (+171,5 proc.), Kuba (brak porównania), Turcja (minus 14,5 proc.), Portugalia (+30,6 proc.), Tajlandia (+122,2 proc.), Dominikana (minus 21,4 proc.) i Austria (-43,9 proc.) Zwraca uwagę znajdujący się na 13 pozycji pod względem tegorocznej sprzedaży Meksyk, którego sprzedaż wzrosła w porównaniu z rokiem ubiegłym aż o 299,5 proc.