Sprzedaż w biurach wzrosła w lutym o ponad jedną piątą

AG

Liczba klientów w ostatnim tygodniu wzrosła w porównaniu z analogicznym okresem roku 2013 o 9,2 proc., rezewacji zaś o 10,7 proc. Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MerlinX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że w biurach podróży – w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, zanotowano wzrost liczby klientów kupujących ofertę Lato 2014 o 10 proc., zaś klientów kupujących ofertę zimową, zmalałą o 5,4 proc.

W omawianym tygodniu zanotowano stosunkowo niewielki wzrost w stosunku do sprzedaży w roku 2013 zarówno w wyjazdach samolotowych – o 12,4 proc., jak i sprzedaży wycieczek autokar + hotel – o 5,1 proc. Wyjazdy z dojazdem własnym zmalały o – 14,6 proc.
Imprezy samolotowe w tym tygodniu stanowiły wciąż prawie 90 proc. (86 proc.) sprzedaży, z dojazdem własnym – 8,2 proc. a autokarowe – 5,6 proc.

Jeśli chodzi o kierunki, które cieszyły się wśród Polaków największym zainteresowaniem, to ostatnim tygodniu, w pierwszej dziesiątce – lekkie zmiany: Chorwacja zastąpiła Cypr. Liderem wciąż jest Grecja której udział w sprzedaży wyniósł 24,1 proc., na pozostałych pozycjach uplasowały się zaś: Turcja (16,6 proc.), Hiszpania (9,9 proc.), Egipt (9,7 proc.), Tunezja (6 proc.), Bułgaria (4,9 proc.), Włochy (3,1 proc.), Maroko (2,2 proc.), Chorwacja (1,7 proc.) oraz Portugalia (1,9 proc.).

Jeśli chodzi o najczęściej wybierane przez klientów docelowe lotniska, to znowu pierwszą dziesiątkę zdominowała Grecja (4 lotniska). Miejsca na podium kolejny raz zajęły : turecka Antalya oraz grecki Heraklion i egipska Hurgahda.
Najmniej tygodniowe pobyty kosztują w Tunezji – Monastir (1978 zł), Bułgarii – Burgas (2066 zł) i w Egipcie – Hurghada (2103 zł). Najdrożej jest na Rodos (2739 zł) i w Antalyi (2652 zł).
Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży w ostatnich czterech tygodniach, to Raport PZOT pokazuje, że w lutym osiągnęła ona wzrost o 21,7 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku 2013.
Najbardziej w ostatnich czterech tygodniach wzrosła sprzedaż wyjazdów samolotowych (29 proc. w stosunku do analogicznego miesiącu rok temu). Wyjazdy bus + hotel wzrosły w tym czasie o 12 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały o ponad jedną piątą, o – 20,3 proc.

Od rozpoczęcia sprzedaży wyjazdów zimowych liczba klientów wzrosła o 22,6 proc. zaś od rozpoczęcia sprzedaży Lata 2014 liczba klientów wzrosła o 48,5 proc. Wycieczek samolotowych na Lato 2014 sprzedano aż o 87,9 proc. więcej niż rok temu.

Jeśli chodzi o porównanie najpopularniejszych krajów i kierunków w obecnym sezonie i poprzednim, to na pierwszym miejscu wciąż jest Grecja (18 proc. udziału w rynku i 64,1 proc. wzrost w stosunku do roku ubiegłego). Dalej zaś: Egipt (odpowiednio: 14,8 proc. i 15,2 proc.), Turcja (13,8 proc. i 38 proc.), Hiszpania (11,7 proc. i 29,9 proc.) i Włochy (4,2 proc. i – 13,4 proc.). Znajdujące się na 8. pozycji Maroko ma co prawda tylko 2,3 proc. udziału w rynku, ale odnotowało bardzo wysoki wzrost w stosunku do roku ubiegłego, aż o 133,8 proc.
Jeśli chodzi o kierunki to największy wzrost, zanotował Agadir (+153,4 proc.), następne jest Korfu (+106,3).
.