Średnie ceny ofert letnich wyższe od zeszłorocznych o 100 zł

Najwięcej w porównaniu z rokiem ubiegłym podrożały imprezy letnie na Synaju, Marsa Alam oraz w Hurghadzie.
Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez TravelDATA, spółkę zajmującą się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej obejmuje pierwszy tydzień sierpnia, czyli czas największej liczby wyjazdów wakacyjnych w Europie i w naszym kraju.
W pierwszym tygodniu marca, w porównaniu do poprzedniego tygodnia, ceny imprez szczytu sezonu lato 2015 wzrosły o 26 złotych (poprzednio notowano spadek o 5 złotych). Największe zwyżki wystąpiły w Maroku, na Korfu oraz w Turcji Egejskiej – odpowiednio o 120, 96 i 76 złotych. Z kolei największe spadki średnich cen zanotowano na Chalkidiki, Gran Canarii i Tunezji Kontynentalnej – o 188, 39 i 32 złote. Tym razem zdrożały kierunki egipskie – o 29 złotych. (poprzednio spadły o 37 złotych) i greckie – o średnio 31 złotych. Nieduże wzrosty zanotowały Kanary (średnio o 8 złotych), a istotniejsze spadki Tunezja – o 23 złote.
Różnica średnich cen w porównaniu ze szczytem sezonu letniego sprzed roku nieznacznie wzrosła i ich średni poziom jest teraz wyższy od ubiegłorocznego o 101 złotych (tydzień temu o 98 złotych). Największe zwyżki w porównaniu z okresem sprzed roku wykazują obecnie Synaj, Marsa Alam i Hurghada – o 294, 248 i 199 złotych. Ma to zapewne związek z powiększająca się różnicą kursu dolara pomiędzy tym a zeszłym rokiem, która przekracza już 24 procent. Zmniejszyła się za to różnica średnich cen na Kanarach – z 124 do 76 złotych i na kierunkach tunezyjskich – z 115 do 47 złotych. Szczególnie tym pierwszym sprzyja nieco niższy niż przed rokiem kurs euro oraz tańsze paliwo. Dość wysoki popyt na kierunkach greckich sprzyjał zapewne zwiększeniu na nich różnicy średnich cen – z 54 do 77 złotych. Liderami wyższych niż przed rokiem cen są tam teraz Kos i Rodos, które są droższe o 140 i 109 złotych, a na Kanarach rolę tę pełnią nadal Fuerteventura – droższa o 124 złote i Teneryfa – droższa średnio o 82 złote. Po ostatnich zwyżkach średnich cen w Maroku okazało się, że jedynym kierunkiem nie droższym niż przed rokiem pozostała notująca tę samą średnią cenę Bułgaria. Pomimo realnego zagrożenia spadkiem przyjazdów turystów rosyjskich na kierunkach tureckich, możliwości obniżek tamtejszych cen pozostają niestety ograniczone z powodów stosunkowo mocnej Liry i nadal dość wysokiej inflacji, które spowodowały wzrosty wewnętrznych cen w Turcji.
Jeśli chodzi o wiodących organizatorów to w relacji do roku ubiegłego ceny niższe od oferowanych przed rokiem posiadają obecnie biura Grecos i Neckermann. O ile jednak to pierwsze – obok Itaki i 7islands, tworzy ścisłą czołówkę biur o najatrakcyjniejszych bieżących cenach, o tyle to drugie – mimo poprawy – oferuje ceny wciąż nieco wyższe od średniej. Branżowy lider, czyli Itaka oraz Sun & Fun oferują obecnie ceny zbliżone do poziomu sprzed roku. W granicach przeciętnej podniosły natomiast średnie ceny biura Rainbow Tours, Wezyr oraz Exim Tours. Ten ostatni organizator ostatnio wyróżnia się korzystną ofertą na Wyspach Kanaryjskich, w Tunezji oraz w zakresie hoteli ekonomicznych. Nieco bardziej od przeciętnej w relacji do ubiegłego roku podniosło swoje ceny biuro TUI, a jeszcze bardziej, tania jeszcze do niedawna, Alfa Star. Największą liczbą najtańszych ofert, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w 22 analizowanych letnich destynacjach oraz w trzech kategoriach hoteli nadal dysponują Itaka (27) i Rainbow Tours (15), do którego dołączył wyraźnie poprawiający ostatnio ceny Exim Tours (też 15). Od wielu tygodni widoczna jest stale duża liczba atrakcyjnych cen imprez Itaki. Wczesne wejście na rynek z szerokopasmowo tanią ofertą stopniowo okazuje się słusznym posunięciem wobec coraz wyraźniejszych oznak umacniania się złotego wobec euro. Kontynuację tego procesu może przynieść europejskie QE (startuje już w poniedziałek 9 marca) oraz deeskalacja konfliktu na Ukrainie.
Nadal najwyższą opłacalność na okres wakacji wykazują kierunki bułgarskie oraz tunezyjskie a także Turcja Egejska i Turecka Riwiera. W zakresie niższych kategorii hoteli bardzo opłacalna jest Kreta, a w zakresie hoteli 5-gwiazdkowych wysoką opłacalność wykazują też kierunki egipskie. Warto też zauważyć, że wraz ze wzrostem kategorii hoteli opłacalność ofert greckich często maleje (ceny szybko rosną), a na kierunkach egipskich jest odwrotnie – wraz ze wzrostem kategorii hoteli względna opłacalność ofert rośnie (ceny rosną stosunkowo niewiele).
Inne istotne kwestie dotyczące turystyki wyjazdowej.
POWIĄZANE WPISY
7 marca 2025
Strelicje na klifach, czyli z Itaką na Maderę
Touroperator na Maderę wysyła klientów od 2007 roku. Dzięki doświadczeniu i długoletniej…
0 Komentarzy12 Minuty
7 marca 2025
Africa Showcase Roadshow po raz trzeci w Polsce
Africa Showcase Roadshow odbył się w zeszłym tygodniu w Polsce, Czechach oraz - po raz…
0 Komentarzy2 Minuty
6 marca 2025
Urlop.pl – dlaczego warto współpracować z marką
Urlop.pl znany dotąd jako Fostertravel.pl to dynamicznie rozwijająca się sieć biur…
0 Komentarzy6 Minuty
5 marca 2025
Join UP! Polska podpisuje umowę gwarancyjną z Euroins AD
Join UP! Polska podpisało umowę z Euroins AD na udzielenie gwarancji ubezpieczeniowej.…
0 Komentarzy1 Minuty
5 marca 2025
Rego-Bis rozpoczyna serię Rego Workshops 2025
Rego-Bis rozpoczęło serię spotkań z agentami w ramach Rego Workshops 2025. Wydarzenia…
0 Komentarzy1 Minuty
14 marca 2025
Śląskie powołuje Klub Ambasadora Kongresów
Utworzenie drugiego w Polsce regionalnego Klubu Ambasadora Kongresów polskich jest szansą…
0 Komentarzy4 Minuty
10 marca 2025
Rainbow z nową kampanią „Będzie co wspominać”
Marka Rainbow prezentuje swoją najnowszą kampanię reklamową „Będzie co wspominać”, której…
0 Komentarzy2 Minuty
10 marca 2025
Biura podróży – w marcu powrót wysokich cen imprez turystycznych
Największe spadki cen w ostatnim tygodniu odnotowano w Portugalii i na Teneryfie – o 192…
0 Komentarzy3 Minuty
10 marca 2025
Nekera i Turespaña zapraszają na spanish event: największe hiszpańskie wydarzenie branżowe w 2025 roku
Wkrótce odbędzie się kolejna edycja Spanish Event, prestiżowego corocznego wydarzenia…
0 Komentarzy2 Minuty
7 marca 2025
Strelicje na klifach, czyli z Itaką na Maderę
Touroperator na Maderę wysyła klientów od 2007 roku. Dzięki doświadczeniu i długoletniej…
0 Komentarzy12 Minuty
7 marca 2025
Africa Showcase Roadshow po raz trzeci w Polsce
Africa Showcase Roadshow odbył się w zeszłym tygodniu w Polsce, Czechach oraz - po raz…
0 Komentarzy2 Minuty
6 marca 2025
Urlop.pl – dlaczego warto współpracować z marką
Urlop.pl znany dotąd jako Fostertravel.pl to dynamicznie rozwijająca się sieć biur…
0 Komentarzy6 Minuty
5 marca 2025
Join UP! Polska podpisuje umowę gwarancyjną z Euroins AD
Join UP! Polska podpisało umowę z Euroins AD na udzielenie gwarancji ubezpieczeniowej.…
0 Komentarzy1 Minuty
5 marca 2025
Rego-Bis rozpoczyna serię Rego Workshops 2025
Rego-Bis rozpoczęło serię spotkań z agentami w ramach Rego Workshops 2025. Wydarzenia…
0 Komentarzy1 Minuty
14 marca 2025
Śląskie powołuje Klub Ambasadora Kongresów
Utworzenie drugiego w Polsce regionalnego Klubu Ambasadora Kongresów polskich jest szansą…
0 Komentarzy4 Minuty
10 marca 2025
Rainbow z nową kampanią „Będzie co wspominać”
Marka Rainbow prezentuje swoją najnowszą kampanię reklamową „Będzie co wspominać”, której…
0 Komentarzy2 Minuty
10 marca 2025
Biura podróży – w marcu powrót wysokich cen imprez turystycznych
Największe spadki cen w ostatnim tygodniu odnotowano w Portugalii i na Teneryfie – o 192…
0 Komentarzy3 Minuty
10 marca 2025
Nekera i Turespaña zapraszają na spanish event: największe hiszpańskie wydarzenie branżowe w 2025 roku
Wkrótce odbędzie się kolejna edycja Spanish Event, prestiżowego corocznego wydarzenia…
0 Komentarzy2 Minuty
7 marca 2025
Strelicje na klifach, czyli z Itaką na Maderę
Touroperator na Maderę wysyła klientów od 2007 roku. Dzięki doświadczeniu i długoletniej…
0 Komentarzy12 Minuty