Stena Ebba – drugim statkiem E-flexer we flocie Stena Line na linii Gdynia-Karlskrona

fot. Stena Line

Wczoraj (11 stycznia) w Karlskronie w Szwecji, odbyła się uroczystość nadania nazwy promowi Stena Ebba, drugiemu z nowych statków typu E-flexer na linii Gdynia-Karlskrona. Butelkę szampana o burtę rozbiła matka chrzestna statku, wojewoda regionu Blekinge w Szwecji, Ulrica Messing.

Udział w uroczystej ceremonii wzięli przedstawiciele wielu firm z sektora transportu morskiego, a także instytucji z Polski i Szwecji, w tym Joanna Hofman, ambasador RP w Sztokholmie, Emma Swahn Nilsson, przewodnicząca rady miasta Karlskrona, Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdyni a także Anders Hermansson, dyrektor szwedzkiej organizacji armatorów Svensk Sjöfart.

„Dodanie naszego nowego nowoczesnego promu Stena Ebba na południowym Bałtyku jest odpowiedzią Stena Line na dynamicznie rosnące zapotrzebowanie klientów w obszarze gospodarczym, który wciąż się rozwija. Obsługujemy tę trasę promową od ponad 25 lat, a dzięki nowym promom E-Flexer umożliwimy naszym partnerom rozszerzenie działalności, poprawiając dostęp do rynków i utrzymując europejskie łańcuchy dostaw” –  mówi Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.

Prom zrównoważony ekologicznie

Stena Ebba to jeden z największych promów w regularnej żegludze na Bałtyku. Ma długość 240 metrów, oferuje miejsce dla 1200 osób a na 3600 metrach pomieści nawet 200 ciężarówek. To zupełnie nowa jednostka – na linię Gdynia-Karlskrona przybyła bezpośrednio ze stoczni. Prom Stena Ebba jest też wydajny energetycznie dzięki swojej optymalnej konstrukcji, a także bardziej zrównoważony ekologicznie, m.in. dzięki możliwości korzystania z zasilania z lądu podczas postojów, co ogranicza emisję spalin. Wnętrze zostało wykończone w stylu skandynawskim, z panoramicznymi oknami, co na pewno spodoba się pasażerom.

„Dziś wraz z inauguracją Stena Ebba na trasie Gdynia-Karlskrona, jak również wcześniejszym wprowadzeniem siostrzanego statku Stena Estelle, rozpoczynamy nowy etap rozwoju naszego połączenia. Cieszymy się, że możemy zaoferować naszym klientom najnowocześniejsze jednostki tego typu na rynku. Modernizacja naszej floty umożliwi dalszy wzrost ruchu transportowego, co jest ważne nie tylko dla nas i naszych klientów, ale także dla całych regionów i krajów, które łączymy” – powiedział Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

W ciągu ostatniego roku Stena Line wykonała dużo pracy by zmodernizować linię promową Gdynia-Karlskrona. W czerwcu 2022 operacje przeniesiono na nowy terminal promowy w Gdyni, który umożliwia cumowanie statków o długości 240 m, a także oferuje możliwość rozwoju oferty intermodalnej, m.in. dzięki bliskości torów kolejowych. We wrześniu wprowadzono nowy statek Stena Estelle, a w pierwszych dniach bieżącego roku – kolejny nowy E-Flexer, Stena Ebba.

60 lat działalności Stena Line na Morzu Bałtyckim