Stena Line stawia na ekopaliwo

archiwum Stena Line

Stena Gemanica – pierwszy na świecie prom zasilany na metanol – został wprowadzony na linię Göteborg – Kilonia. Stena Line jest pierwszym operatorem na świecie, który w swojej flocie posiada prom napędzany tym nowym, przyjaznym dla środowiska paliwem.

Carl-Johan Hagman, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line, powiedział: „Jesteśmy entuzjastycznie nastawieni na możliwości, jakie daje wykorzystanie metanolu jako paliwa żeglugowego. Jest to naszym zdaniem paliwo przyszłości. Chcemy przyczyniać się do rozwoju naszej branży, a dzięki przykładowi Stena Germanica wpływ żeglugi na środowisko może być zupełnie inny niż do tej pory.”

Czysty metanol jest bezbarwnym biodegradowalnym paliwem, przyjaznym dla środowiska i efektywnym kosztowo. Dzięki użyciu metanolu można ograniczyć emisję siarki (SOx) aż o 99 proc.. Metoda adaptacji silników statkowych do nowego paliwa została opracowana dzięki współpracy Stena Line i Wärtsilä. Silniki Stena Germanica są zasilane metanolem jako paliwem głównym oraz MGO (Marine Gas Oil) – wykorzystywanym dodatkowo.

Przebudowa Stena Germanica rozpoczęła się pod koniec stycznia br. w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. Józefa Piłsudzkiego SA. i została ukończona pod koniec marca br. Przedsięwzięcie finansowo wspierane jest przez unijny projekt „Autostrady Morskie”, a jego całkowity koszt wynosi około 22 mln euro. Przebudowa promu Stena Germanica otrzymała nagrodę za innowacyjną technologię w dziedzinie ochrony morskiego środowiska naturalnego.

26 marca prom Stena Germanica wypłynął w swój pierwszy rejs do portu w Kilonii. Na terminalu promowym zgromadziło się wielu zaproszonych gości ze świata polityki i biznesu. Prezes Stena Sphere Dan Sten Olsson przywitał gości, wśród których byli m.in. Karmenu Vella – komisarz ds. środowiska, gospodarki morskiej i rybołówstwa w Komisji Europejskiej; Reinhard Meyer – minister gospodarki, pracy, transportu i technologii landu Szlezwik-Holsztyn; dr Ulf Kämpfer, burmistrz Kilonii oraz dyrektor Björn Ullbro reprezentujący fińskiego producenta silników Wärtislä.

Karmenu Vella, komisarz ds. środowiska, gospodarki morskiej i rybołówstwa w Komisji Europejskiej, powiedział: „To przedsięwzięcie Stena Line jest bardzo odważne i innowacyjne. Będzie miało wpływ na zrównoważony rozwój przemysłu morskiego.”

Dirk Claus, dyrektor zarządu morskiego Portu Kilonia, dodał: „Stena Line obrała zrównoważony i szczególnie przyjazny dla środowiska kurs. Jesteśmy dumni, że odbywa się to na trasie Kilonia-Göteborg, dzięki temu jesteśmy częścią tego wyjątkowego projektu pilotażowego.”

Pu uroczystościach w Kilonii, prom Stena Germanica wszedł do normalnej eksploatacji na linii Kilonia–Göteborg i wyruszył w pierwszy rejs z pasażerami do Göteborga. Na pokładzie było ponad 600 osób i 100 samochodów, a rejs trwał 14,5h – zgodnie z rozkładem.