Stena Line wprowadza nowy prom Stena Connecta na trasie Belfast–Heysham

Stena Line zrealizowała kolejny krok w ramach programu inwestycji we flotę statków NewMax. W stoczni China Merchants Jinling Shipyard w Weihai w Chinach odbyła się ceremonia wodowania nowej jednostki – Stena Connecta. Statek ten jest jednym z dwóch nowoczesnych promów NewMax, które wkrótce będą obsługiwać trasę Belfast–Heysham, stanowiącą kluczowy korytarz handlowy na Morzu Irlandzkim.

Po udanym wodowaniu, stocznia przystąpi do kolejnego etapu prac, koncentrując się na instalacji wnętrza statku. Bliźniacza jednostka, Stena Futura, obecnie przechodzi proces wyposażania i ma wejść do eksploatacji jesienią 2025 roku. Stena Connecta planuje dołączyć do floty na początku 2026 roku.

Po rozpoczęciu operacji, oba statki zwiększą pojemność ładunkową na trasie Belfast–Heysham o 40 proc., co odpowiada na rosnące zapotrzebowanie klientów na usługi transportowe między Irlandią Północną a Wielką Brytanią.

„Cieszymy się z wodowania statku Stena Connecta, to ważny krok w ramach naszego programu inwestycyjnego floty NewMax. W ostatnich latach obserwujemy rosnące zapotrzebowanie na przewozy na trasie Belfast–Heysham i jesteśmy przekonani, że dodatkowa przepustowość zostanie pozytywnie odebrana przez rynek” – powiedział Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający Stena Line.

Stena Connecta i Stena Futura są przystosowane do zasilania paliwem metanolowym, co odgrywa istotną rolę w strategii zrównoważonego rozwoju Stena Line. Stena Line współpracuje z dostawcami metanolu, aby zapewnić przyszłe dostawy e-metanolu oraz zrealizować cel redukcji emisji CO2 o 30 proc. do 2030 roku.

Na statku Stena Connecta zastosowano innowacyjne rozwiązanie w postaci żagli rotorowych, które wykorzystują siłę wiatru jako dodatkowe źródło napędu. Dzięki temu możliwe będzie zmniejszenie zużycia paliwa oraz emisji spalin.

„Te nowe, hybrydowe jednostki, wyposażone w innowacyjne technologie przyszłości, są dowodem naszego zaangażowania w zrównoważony rozwój i stanowią kluczowy element naszej strategii przejścia na paliwa odnawialne. Dążymy do bycia w gronie liderów ekologicznej i zrównoważonej żeglugi, a także do zapewnienia branży morskiej świetlanej przyszłości” – dodał Niclas Mårtensson.