Stena Line zredukuje emisję CO2 o 30 proc. do roku 2030
Szwedzkie przedsiębiorstwo żeglugowe chce przyspieszenia przejścia na żeglugę wolną od paliw kopalnych i przedstawia swój plan ograniczenia emisji całkowitej CO2 nawet o 30 proc. do 2030 roku.
W 2020 roku operator promowy Stena Line kontynuował plan redukcji emisji całkowitej CO2 i w związku z tym obecnie wyprzedza o dziesięć lat cele Międzynarodowej Organizacji Morskiej w zakresie obniżenia emisji w żegludze międzynarodowej.
Pomimo tego, że zeszły rok był pełen wyzwań, Stena Line w 2020 r. kontynuowała redukcję emisji całkowitej dwutlenku węgla. Emisje zmniejszyły się również o 2,3 proc. /nm (na pokonaną milę morską).
Erik Lewenhaupt, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Stena Line, powiedział: „Ciężko pracujemy, aby zmniejszyć zarówno nasze zużycie paliwa jak i emisję, w tym samym czasie badając także paliwa alternatywne i technologie jutra. Głównymi czynnikami wpływającymi na redukcję emisji w 2020 roku jest wprowadzenie na Morzu Irlandzkim trzech nowych statków, które są nawet do 30% bardziej energooszczędne. Dodatkowo podczas zawinięć do portu w Kilonii (Niemcy) wykorzystujemy odnawialną energię elektryczną z lądu, a pięć kolejnych statków we flocie zostało wyposażonych w moduł sztucznej inteligencji o nazwie Stena Fuel Pilot, aby wspierać naszych kapitanów w operowaniu statkami w jak najbardziej energooszczędny sposób.”
Szwedzka firma żeglugowa zdecydowała się przyspieszyć przejście na żeglugę wolną od paliw kopalnych i planuje zmniejszyć emisję całkowitą CO2 o 30 proc. do 2030 r., co zostanie osiągnięte między innymi poprzez wprowadzenie do operacji statku nie używającego paliw kopalnych Stena Elektra na linii Göteborg-Frederikshavn (Szwecja-Dania). Do 2050 roku operator promowy zrezygnuje całkowicie z wykorzystania nieodnawialnych źródeł energii.
Dyrektor zarządzający Stena Line Niclas Mårtensson, dodał: “Naszą ambicją jest przewodzić rozwojowi w kierunku żeglugi wolnej od paliw kopalnych oraz zrównoważonego transportu morskiego. Oznacza to, że musimy zerwać z naszą zależnością od paliw kopalnych i zacząć redukować nasze całkowite emisje, a nie tylko stać się bardziej wydajnymi
w przeliczeniu na wypłynięcie i transportowaną jednostkę. Dlatego Stena Line zdecydowała się wyznaczyć ambitny cel zmniejszenia całkowitej emisji dwutlenku węgla o 30% do 2030 r., ponieważ ostatecznie musi ona wynosić zero.”
Cztery kroki do redukcji dwutlenku węgla
Stena Line określiła cztery kluczowe obszary redukcji emisji dwutlenku węgla o 30 proc. do 2030 r., tak, aby osiągnąć ambitny cel całkowitego odejścia od paliw kopalnych do roku 2050.
Elektryfikacja żeglugi:
– Stena Line jest obecnie liderem w dziedzinie elektryfikacji żeglugi; od 2018 roku zasilany hybrydowo prom Stena Jutlandica kursuje na trasie pomiędzy Göteborgiem (Szwecja) a Fredrikshavn (Dania). Do 2030 r. wolny od paliw kopalnych prom Stena Elektra będzie pokonywać całą powyższą trasę wyłącznie na zasilaniu akumulatorowym; jest to dystans 50 mil morskich.
– Elektryfikacja portów i terminali była kontynuowana w 2020 roku i obecnie 99,8 proc. energii elektrycznej w Stena Line pochodzi z odnawialnych źródeł. W 25 proc. terminali Stena Line, podczas zawinięć do portów, statki podłączone są do zielonej energii elektrycznej. Takie działanie w 2020 roku zmniejszyło emisję dwutlenku węgla przez Stena Line o ponad 13 000 ton, jest to porównywalne z roczną emisją 7 200 samochodów osobowych.
Poszukiwanie paliw alternatywnych
– W 2015 roku Stena Line wprowadziła do żeglugi pierwszy na świecie prom, który może pływać zarówno na oleju napędowym, jak i metanolu. Unikalny projekt na pokładzie promu Stena Germanica na linii między Göteborgiem (Szwecja) a Kilonią (Niemcy) sprawił, że metanol stał się paliwem żeglugowym.
– Metanol może być produkowany z gazu ziemnego, węgla, biomasy lub CO2. Stosowanie metanolu eliminuje emisję siarki i cząstek stałych prawie całkowicie, a azotu o 60 proc. w porównaniu z tradycyjnym paliwem żeglugowym.
– Stena Line sprawdza wiele paliw alternatywnych, takich jak wodór czy ogniwa paliwowe, a w 2021 roku planuje przeprowadzić test z metanolem pozyskiwanym z gazów odpadowych z przemysłu stalowego.
Modernizacja floty
– W 2020 r. na Morzu Irlandzkim rozpoczęły kursowanie trzy promy nowej generacji E-Flexer. Statki
te są do 30 proc. bardziej energooszczędne niż poprzednio wykorzystywane jednostki i są przygotowane
do przejścia konwersji napędu na gaz lub metanol. W 2022 r. kolejne dwa przedłużone statki E-Flexer zostaną dostarczone do Stena Line.
– W ciągu ostatnich dziesięciu lat Stena Line zmodernizowała flotę poprzez wprowadzenie ponad 360 małych i dużych środków na rzecz efektywności energetycznej. Obejmują one takie działania jak wymiana żarówek, wymiana śrub napędowych i sterów, zastosowanie IoT (Internetu rzeczy) przy na przykład zautomatyzowanej wentylacji na pokładzie oraz nowych, przyjaznych dla środowiska powłok przeciwporostowych Selektope na kadłubie.
Sztuczna inteligencja na pokładzie
– Doświadczeni kapitanowie Stena Line otrzymali na pokładzie pomoc modułu sztucznej inteligencji Stena Fuel Pilot. Ma on za zadanie wspierać ich w operacji statkiem w jak najbardziej efektywny sposób. W 2020 roku Stena Fuel Pilot został zainstalowany na pięciu promach kursujących pomiędzy Szwecją i Niemcami oraz Szwecją i Danią. W ciągu dwóch lat planowane jest wdrożenie modułu w całej flocie.
– Stena Fuel Pilot potencjalnie może zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 5 proc. na statek i wypłynięcie, jednak badane są dalsze możliwości wsparcia AI w zakresie zmniejszenia zużycia paliwa.
POWIĄZANE WPISY
20 grudnia 2024
Lotnisko Rzeszów-Jasionka zainwestuje ponad 50 mln zł w infrastrukturę i technologie
Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka pozyskał ponad 31 mln zł dofinansowania z funduszy…
0 Komentarzy2 Minuty
20 grudnia 2024
PPL i POT będą wspólnie promować polską kulturę i turystykę
PPLS.A. i POT podpisały porozumienie o wspólnej promocji Polski na arenie…
0 Komentarzy3 Minuty
20 grudnia 2024
Wakacyjne plany Polaków na 2025 rok: poszukiwanie rodzinnych korzeni, przygody z adrenaliną i odkrywanie kraju
Jak wynika z najnowszego raportu, apetyt na podróże w 2025 roku będzie nadal rósł.…
0 Komentarzy6 Minuty
20 grudnia 2024
Grupa eSky prezentuje aplikację eSky 3.0. Personalizowane oferty i elastyczne wyszukiwanie w jednym miejscu
Grupa eSky zaprezentowała zaktualizowaną wersję swojej aplikacji mobilnej eSky 3.0…
0 Komentarzy1 Minuty
18 grudnia 2024
Zimowe wydarzenia w Trentino: od Pucharu Świata po Tour de Ski
Trentino, region położony w północnych Włoszech w sercu Dolomitów, przygotowuje się na…
0 Komentarzy3 Minuty
18 grudnia 2024
Kampania „Miasto Przygody” triumfuje: 17 mln wyświetleń i osiem międzynarodowych nagród
Wrocław podsumował kampanię „Miasto Przygody”, która w ciągu dwóch lat przyciągnęła uwagę…
0 Komentarzy3 Minuty
18 grudnia 2024
Wizz Air rozszerza siatkę połączeń z Warszawy. Cztery nowe trasy w 2025 roku
Wizz Air ogłosił dalszy rozwój swojej bazy na warszawskim lotnisku Chopina. W czerwcu…
0 Komentarzy2 Minuty
17 grudnia 2024
Linie SAS wracają do Wrocławia. Loty do Kopenhagi w codziennej ofercie
Po kilkuletniej przerwie linie lotnicze SAS wracają do Portu Lotniczego we Wrocławiu,…
0 Komentarzy1 Minuty
17 grudnia 2024
Hilton w Pobierowie i Krynicy Morskiej. Nowe hotele w sieci Spark by Hilton w Polsce
Hilton otwiera dwa nowe hotele w Pobierowie i Krynicy Morskiej. Obiekty te, oferujące…
0 Komentarzy2 Minuty