Stery nie wpłyną na rynek podróży służbowych
Start-up Stery miał ambicje zrewolucjonizować zarządzanie podróżami służbowymi. Miało w tym pomóc zaszycie benefitów zachęcających do oszczędności, jak i technologiczna przewaga jaką miał zagwarantować Daftcode.
Stery – dobre pomysły, ale czasy nie sprzyjają
Sama koncepcja Sterów wydawała się dość interesująca, miała bowiem wzbogacić klasyczną prostą platformę do obsługi podróży służbowych o element lojalizacji i samodyscypliny użytkowników. Szereg benefitów, jakie planowano wprowadzić miało być właśnie wyróżnikiem Sterów.
Technologiczną przewagę miał za to zapewnić mariaż programistów z Daftcode z największym polskim agentem OTA – eSky. Niestety, w tym roku eSky zadecydował o kompletnym zamknięciu departamentu odpowiedzialnego za Biznes Travel. Cześć pracowników eSky przeszła nawet do Sterów, ale były to bardzo krótkotrwałe transfery.
Quo Vadis agencje biznesowe – eSky zamyka, WNT idzie w obsługę touroperatorów
Na pewno projektowi nie sprzyjała koniunktura. Spadające wolumeny biznes travel powodują, że malejący potencjał oszczędności w tym segmencie nie popycha firm do inwestycji w technologie. Wiele z nich przechodzi ponownie do konceptu samodzielnych rezerwacji realizowanych bezpośrednio przez pracowników firmy.
Niewiele wskazuje na to, by w najbliższym czasie ten stan miał się zmienić. Dlatego też projekt Stery wydaje się na ten moment martwy. Czy z wypracowanych do tej pory wartości mogą skorzystać konkurenci?
Know how Sterów może być interesujący w obszarze wyszukiwania
Niewątpliwie wypracowany know-how może skusić obecnych na rynku konkurentów. Poważnymi graczami są tu eTravel ze swoim CTA, Hotailors czy WNT który wciąż śni o swoim Why Not Booku. Któryś z tych graczy może być w sposób szczególny zainteresowany technologią wyszukiwania, która może gwarantować dużo szybsze i precyzyjniejsze wyniki, niż te generowane obecnie przez konkurentów.
W obszarze lojalizacji nie znamy dokładnych rozwiązań jakie wypracowały Stery. Jednak i tu możemy wytypować podmioty, które mógłby być bardzo zainteresowane przejęciem tych aktywów. Wydaje się, że takim partnerem mógłby być LOT, który powinien popracować nad dalszym udoskonaleniem swoich programów lojalnościowych. Zarówno dla małych i średnich firm czyli LDF, jak i tego dla kasjerów tj Kolekcjonera. Konkurencja jak Qatar Airways czy Air France /KLM nie śpi, a LOT-owskie rozwiązania już od jakiegoś czasu nie miały żadnego upgradu.
LOT zmuszony jest też do mocniejszego wejścia w segment wakacyjny, a tu może pojawić się potrzeba rozwiązania lojalnościowego dla biur/agentów podróży. Takimi dysponują bowiem touroperatorzy. Nowe rozwiązanie można by realizować m.in. przy pomocy przejętych od Sterów aktywów.
Lekkim narzędziem do obsługi ruchu korporacyjnego nie dysponowała też spółka córka LOT-u -LOT Travel. Tutaj również można by szukać istotnych wartości dodanych jednak w ostatnim czasie, ten projekt (LOT Travel) jest również dziwnie mało aktywny. Być może odrodzi się w nowym bardziej turystycznym charakterze ?
Czy doczekamy się automatyzacji podróży w segmencie publicznym?
Co ciekawe wciąż brakuje nam na rynku uniwersalnego narzędzia, które mogło by obsłużyć administracje publiczną. Zapewniając dużo wyższą transparentność i finalnie istotne oszczędności.
Uniwersalna platforma, do której mogliby wpinać się poszczególni agenci byłaby tu bardzo dobrze widziana. Stery dawały poniekąd nadzieje, że w przyszłości mogłyby pełnić taką właśnie rolę. Nie były bowiem tworzone bezpośrednio przez jednego z agentów, jak to ma miejsce w przypadku Why Not Booka czy rozwiązania eTravel. Teraz nadzieja na implementację takiego rozwiązania w średniej perspektywie czasowej upada.
Czekamy na rozwój wydarzeń na rynku platform do zarzadzania podróżami służbowymi w Polsce. Dramatyczny spadek wolumenów nie służy jednak innowacji i inwestycjom w IT, trudno tu o optymizm. Większe szanse mogą mieć firmy, które swoje plany wiążą z globalną ekspansją, dobrym przykładem jest tu wspomniany wyżej Hotailors.
Pomóc mogła by interwencja państwa przejmującego aktywa po Sterach, ale Państwo ma chyba teraz dużo większe problemy niż myślenie o innowacjach w obszarze biznes travel.
POWIĄZANE WPISY
10 stycznia 2025
Sabina Saikovskaja nową dyrektorką regionalną Join UP
Od stycznia 2025 roku, stanowisko dyrektorki regionalnej na Polskę i kraje bałtyckie…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Wakacje.pl partnerem Gali Waszej Turystyki
Wakacje.pl będą partnerem czwartej edycji Gali Waszej Turystyki. Wydarzenie odbędzie się…
0 Komentarzy2 Minuty
8 stycznia 2025
eTravel z nowym inwestorem. Enterprise Investors obejmuje mniejszościowy pakiet akcji
Enterprise Investors Fund IX wraz z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju (EBOR) jako…
0 Komentarzy2 Minuty
2 stycznia 2025
Patryk Niewiadomski nowym dyrektorem sprzedaży i rozwoju w Anex Tour
Od stycznia do zespołu Anex Tour dołączył Patryk Niewiadomski. Dyrektor z długoletnim…
0 Komentarzy2 Minuty
28 grudnia 2024
100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce 2024
Po raz dziewiąty ogłaszamy Listę 100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce –…
0 Komentarzy87 Minuty
23 grudnia 2024
Właściciel Wakacje.pl przejmuje Travelplanet.pl. Wirtualna Polska zostanie właścicielem Invia Group za 239,7 mln euro
Wirtualna Polska Holding podpisała ramową umowę zakupu 100 proc. akcji Invia Group do…
0 Komentarzy6 Minuty
20 grudnia 2024
NKAR Travel & Tours ze Sri Lanki dołącza do Polhotrep
Polhotrep Travel Representation, firma specjalizująca się w reprezentacji DMC na polskim…
0 Komentarzy1 Minuty
19 grudnia 2024
Tydzień w Kolumbii z Rainbow do zdobycia podczas licytacji na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty
17 grudnia 2024
Nekera otworzyła sezon narciarski. Ponad 200 uczestników na „Ski Opening” w Dolomitach
Podczas „Ski Opening z Nekera” ponad 200 klientów i agentów świętowało zimowy początek na…
0 Komentarzy3 Minuty