Światowa branża turystyczna spotkała się na ITB Berlin 2025
Z rekordową liczbą 5800 wystawców z ponad 170 krajów, ITB Berlin 2025 otworzyło swoje drzwi dla profesjonalistów z branży turystycznej. Pod hasłem „Świat Podróży żyje tutaj” targi oferują m.in. międzynarodowe spotkania biznesowe. Wśród najważniejszych tematów wydarzenia znalazły się innowacje technologiczne, zrównoważony rozwój oraz ewolucja zachowań konsumenckich w turystyce.
Albańska branża turystyczna przeżywa rozkwit, a liczby mówią same za siebie. Podczas konferencji prasowej otwierającej ITB Berlin 2025, premier, Jego Ekscelencja Edi Rama, wyjaśnił, dlaczego kraj ten został wybrany na oficjalnego gospodarza największych na świecie targów turystycznych w tym roku.
Albania jest jednym z najszybciej rozwijających się kierunków podróży na świecie i obecnie posiada najszybciej rozwijające się lotnisko w Europie. Szczególnie niemieccy turyści coraz częściej odkrywają Albanię. Jeszcze kilka lat temu było ich zaledwie kilkadziesiąt tysięcy, ale do 2023 roku kraj ten odwiedziło już 374 tys. Niemców.
Innowacje i trendy w branży turystycznej
Pomimo ponurych prognoz konsumenckich, globalny rynek podróży nadal rośnie, choć nie w takim samym tempie jak wcześniej. Jednak wydatki na podróże pozostają priorytetem dla gospodarstw domowych, choć częściowo napędza je wzrost cen. World Travel Monitor IPK International poinformował, że podróże zagraniczne w 2024 roku wzrosły o 13 proc., powracając do poziomu sprzed pandemii.
Prognozy wskazują, że do 2026 roku liczba rezerwacji osiągnie 2 biliony dolarów. Europa jest liderem w rezerwacjach online (66 proc.), a media społecznościowe, zwłaszcza Facebook, Instagram, YouTube i Reddit, odgrywają ważną rolę w planowaniu podróży. AI staje się istotnym narzędziem w turystyce, choć wciąż wymaga dopracowania, by dostarczać dokładniejsze informacje. Natomiast zrównoważone podróże pozostają wyzwaniem, bo pomimo zainteresowania, wielu klientów nie rozumie ich istoty.
Nowy wskaźnik dla branży turystycznej – Global Travel Buyer Index (GTBI)
Wspólnie z Dr Fried & Partner, ITB Berlin po raz pierwszy zaprezentowało Global Travel Buyer Index (GTBI), nowatorski wskaźnik zakupów turystycznych. Wyniki GTBI pozwalają analizować zmiany na rynku oraz przewidywać przyszłe trendy.
Prezentacja, którą poprowadził dr Markus Heller, pokazała, że aktywność zakupowa w branży turystycznej pozostaje wysoka. W ostatnich sześciu miesiącach 68 proc. ankietowanych odnotowało wzrost zamówień, a 63 proc. zwiększyło liczbę umów długoterminowych. Pomimo wzrostu kosztów i wydłużenia czasu negocjacji, przewidywania na przyszłość są optymistyczne. 65 proc. badanych spodziewa się dalszego wzrostu zamówień.
GTBI będzie aktualizowany kwartalnie, zapewniając cenne dane dla touroperatorów, destynacji i dostawców usług.
Polska na ITB Berlin 2025
Polska promuje się na ITB Berlin poprzez nowoczesną kuchnię opartą na tradycji. Na stoisku odwiedzający mogą skosztować przekąsek przygotowywanych na żywo przez szefów kuchni wyróżnionych gwiazdką Michelina, rekomendacją Bib Gourmand i zieloną gwiazdką. W tym roku Polskę reprezentują przedstawiciele regionalnych organizacji turystycznych, lokalne organizacje turystyczne oraz przedsiębiorcy, biura podróży, a także hotele.
Prognozy niemieckiej branży turystycznej
Podczas otwarcia ITB Berlin prezes Niemieckiego Związku Turystycznego (DRV), Norbert Fiebig, podkreślił, że mimo niepewności gospodarczych i geopolitycznych podróże pozostają priorytetem dla Niemców. W sezonie 2023/24 liczba wyjazdów nieznacznie spadła, ale wydatki na rezerwacje wzrosły o 6 proc., osiągając 83 mld euro, to o 20 proc. więcej niż przed pandemią. Szczególnie dynamicznie rozwijał się rynek podróży zorganizowanych, który odnotował 7 proc. wzrost i niemal zrównał się z wyjazdami prywatnymi.
W 2025 roku trendem stały się wczesne rezerwacje, ponieważ do końca stycznia liczba rezerwacji na lato wzrosła już o 11 proc. Rosło także zainteresowanie rejsami, których rezerwacje zwiększyły się o 18 proc., przy jednoczesnym spadku cen. Najpopularniejszymi kierunkami pozostają Hiszpania, Turcja i Grecja, ale rośnie też zainteresowanie Egiptem i Albanią. Fiebig przewiduje wzrost niemieckiego rynku turystycznego o 6 proc. w 2025 roku, pod warunkiem stabilnej polityki.
POWIĄZANE WPISY
2 kwietnia 2025
Nocowanie.pl: coraz więcej Polaków wyjeżdża na Wielkanoc
Z analizy portalu Nocowanie.pl wynika, że rośnie liczba osób, które decydują się spędzić…
0 Komentarzy2 Minuty
31 marca 2025
Arabia Saudyjska: tu tradycja łączy się z nowoczesnością
Arabia Saudyjska otworzyła swoje drzwi dla turystów w 2019 roku. Wkrótce potem świat…
0 Komentarzy6 Minuty
11 marca 2025
Ferie 2025: Kołobrzeg i Szklarska Poręba na topie
Polacy nie rezygnują z podróży, ale wybierają mądrzej. Ferie zimowe 2025 przyniosły…
0 Komentarzy4 Minuty
24 lutego 2025
Więcej niż all inclusive. Z Itaką do Turcji
Turcja łączy warunki naturalne z nowoczesną infrastrukturą, dopasowaną do potrzeb turysty…
0 Komentarzy9 Minuty
13 lutego 2025
Dubaj coraz popularniejszy. Liczba zagranicznych turystów wzrosła o 9 proc.
Zgodnie z danymi Departamentu Gospodarki i Turystyki Dubaju (DET) w okresie od stycznia…
0 Komentarzy5 Minuty
12 kwietnia 2025
ITA Airways dołącza do Star Alliance
Zgodnie z decyzją rady dyrektorów generalnych Star Alliance, linie ITA Airways uzyskały…
0 Komentarzy2 Minuty
11 kwietnia 2025
DOT współorganizatorem XVI Forum Promocji Turystycznej
Wydarzenie, organizowane przez redakcję portalu Waszaturystyka.pl, odbędzie się 28…
0 Komentarzy2 Minuty
9 kwietnia 2025
Zjazd OSAT 2025: agenci turystyczni poznali ofertę Arabii Saudyjskiej
4 kwietnia 2025 roku odbył się Zjazd Stowarzyszenia OSAT, w którym uczestniczyło ponad…
0 Komentarzy1 Minuty
7 kwietnia 2025
PLL LOT: salonik Polonez w nowej odsłonie
Polskie Linie Lotnicze LOT zakończyły renowację saloniku biznesowego Polonez na lotnisku…
0 Komentarzy3 Minuty
2 kwietnia 2025
Nocowanie.pl: coraz więcej Polaków wyjeżdża na Wielkanoc
Z analizy portalu Nocowanie.pl wynika, że rośnie liczba osób, które decydują się spędzić…
0 Komentarzy2 Minuty
31 marca 2025
Arabia Saudyjska: tu tradycja łączy się z nowoczesnością
Arabia Saudyjska otworzyła swoje drzwi dla turystów w 2019 roku. Wkrótce potem świat…
0 Komentarzy6 Minuty
11 marca 2025
Ferie 2025: Kołobrzeg i Szklarska Poręba na topie
Polacy nie rezygnują z podróży, ale wybierają mądrzej. Ferie zimowe 2025 przyniosły…
0 Komentarzy4 Minuty
24 lutego 2025
Więcej niż all inclusive. Z Itaką do Turcji
Turcja łączy warunki naturalne z nowoczesną infrastrukturą, dopasowaną do potrzeb turysty…
0 Komentarzy9 Minuty
13 lutego 2025
Dubaj coraz popularniejszy. Liczba zagranicznych turystów wzrosła o 9 proc.
Zgodnie z danymi Departamentu Gospodarki i Turystyki Dubaju (DET) w okresie od stycznia…
0 Komentarzy5 Minuty
12 kwietnia 2025
ITA Airways dołącza do Star Alliance
Zgodnie z decyzją rady dyrektorów generalnych Star Alliance, linie ITA Airways uzyskały…
0 Komentarzy2 Minuty
11 kwietnia 2025
DOT współorganizatorem XVI Forum Promocji Turystycznej
Wydarzenie, organizowane przez redakcję portalu Waszaturystyka.pl, odbędzie się 28…
0 Komentarzy2 Minuty
9 kwietnia 2025
Zjazd OSAT 2025: agenci turystyczni poznali ofertę Arabii Saudyjskiej
4 kwietnia 2025 roku odbył się Zjazd Stowarzyszenia OSAT, w którym uczestniczyło ponad…
0 Komentarzy1 Minuty
7 kwietnia 2025
PLL LOT: salonik Polonez w nowej odsłonie
Polskie Linie Lotnicze LOT zakończyły renowację saloniku biznesowego Polonez na lotnisku…
0 Komentarzy3 Minuty
2 kwietnia 2025
Nocowanie.pl: coraz więcej Polaków wyjeżdża na Wielkanoc
Z analizy portalu Nocowanie.pl wynika, że rośnie liczba osób, które decydują się spędzić…
0 Komentarzy2 Minuty